Anonym bruker Skrevet 19. april 2007 #1 Skrevet 19. april 2007 Vil vi dette ?? At annengangs fødende med baby i hodeleie skal føde uten annen ekspertis enn JM ? INGEN gynekolog, ingen barnelege, ingen anestesilege....Hvis noe uforutsett skulle inntreffe, må JM ringe etter ambulanse, de er stasjonert nede ved legevakta. Det vil ta minst 5-6 minutter( i rushtiden vil det nok ta enda lengre tid) FØR de har forsert trafikken opp til Pilesterdet. Der skal den fødende eller nyfødte plasseres inn i ambulansen som så skal kjøre til Rikshospitalet. Dette vil ta nye 5-6 minutter, selv med blålys og hylende sirener. På Rikshospitalet vil kyndige folk sannsynligvis være varslet, og stå i mottak og vente, slik at adekvat behandling starter opp umiddelbart etter ankomst. Det vil likevel ta minimum 15 minutter før adekvat behandling starter, dette er altfor lang tid for et foster som er truet av asfyksi, eller en nyfødt med pusteproblemer....TRIST, men sant !!!! Dette er politiske tiltak for å spare penger på en babyboom mange mener er forbigående. Kan vi godta dette ? At man går på akkord med sikkerheten for å spare penger ? Vi (Norge) som har trilliarder av kroner på bok.....Noen som har lyst til å marsjere i protest tog sasmmen med meg ?
Diva Muffin Skrevet 19. april 2007 #2 Skrevet 19. april 2007 Det passer kanskje for noen andre? Jeg tviler på at de tvinger deg til å føde der hvis du ikke er komfortabel med kun jordmor tilgjengelig.
Gjest Skrevet 19. april 2007 #3 Skrevet 19. april 2007 Jeg fikk egentlig inntrykk av at det er frivillig å føde der.....?
Regnbuemor til 2 Skrevet 19. april 2007 #4 Skrevet 19. april 2007 Mange som vil føde hjemme da. Der er det heller ingen gynekolog, barnelege osv. Og da må man også ringe ambulanse, og da er man kanskje ennå lenger unna enn 15 min. Syntes SELVSAGT ikke man skal gå på akkord med sikkerheten for å spare penger, men nå har de vel ikke planer om å tvinge kvinner til å føde i Pilestredet?
Bruble Skrevet 19. april 2007 #5 Skrevet 19. april 2007 Hva med alle fødestuene rundt i landet som det tar timer å komme seg til sykehus fra? Synes det er en super ide å starte den fødestua i Oslo jeg.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2007 #6 Skrevet 19. april 2007 Det skal være frivillig å føde ved den nye fødestuen. Det store spørsmålet er om den/de fødende som velger dette alternativet, er klar over hvor utsatt de eller babyen er hvis noe uforutsett skulle inntreffe. Jeg synes at all fødehjelp som skal tilbys gjennom det offentlige, skal være av internasjonal, trygg og forsvarlig standard. Hva slags sikkehet man kan klare å få til ved en hjemmefødsel, er jeg usikker på. Det blir ikke helt sammenlignbart, da en hjemme-fødsel er et valg av en tjeneste som ikke leveres av det offentlige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå