Gå til innhold

Eksem/utslett på 3,5 mnd baby, HS anbefalte kortison....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 3,5 mnd har fått eksem/utslett på bena, det er små områder der hunden virker ru og litt rød, og vi vet ikke hva det er eller hvorfor han har fått det. Jeg har sett bilder av atopisk eksem og synes ikke det ligner så veldig, men det kan kanskje se litt forskjellig ut? Jeg ringte HS i dag for egentlig å høre om dette var noe de kunne ta en kikk på, om jeg kunne få time hos barnelegen de har, eller om jeg skulle kontakte min fastlege. Etter å ha beskrevet eksemet/utslettet anbefaler helsesøster meg å smøre på en mild kortisonkrem (Mildison eller noe sånt). Jeg synes ikke noe om å begynne med kortisonkrem på en så liten tass uten å få bekreftet av lege at det er nødvendig. Hva synes dere?

Er det noen som evt. vet om noe som er litt "snillere" dvs. naturpreparater jeg kan prøve først?

Jeg vurderer å få bestilt en legetime til småtten i morgen så får jeg i hvert fall en lege til å se på det før jeg begynner med kortison.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke uvanlig med litt utslett på det området du beskriver. Jenta mi har også det, og hun har to fettere som hadde akkurat det samme.

Vi snakket om det med lege på 6 mnd kontrollen og han anbefalte meg den milde kortisonkremen du får på apoteket dersom jeg ville bli kvitt det raskt som han sa. Kortison er ikke farlig dersom det brukes lite og sjelden, så jeg tror nok fint du kan smøre på det i noen dager og da vil du mest sannsynlig se en forbedring.

Vi har foreløpig smurt på en veldig god krem som er fra helsekost. Den heter sinkkrem med calendula fra weleda. Det har blitt mye bedre nå på noen dager, og er nok mildere for huden.

Skrevet

Gutten min fikk atopisk eksem når han var ca 8 uker, Etter hva du sier ligner det på det gutten din har. Han hadde over hele kroppen og vi fikk beskjed om at dette ikke gikk bort uten kortison, var hos spesialist. Har hørt at locobase repair skal være bra, tenkte vi skulle prøve det nå, kanskje det kunne være noe å prøve før kortison. Jeg ville bestilt time hos lege før jeg begynte med kortison, så anbefaler å smøre med en fet krem fram til da,apobase, evt den locobasen.

Lykke til :)

Skrevet

Hei Mamma's mirakel:)

Jeg har faktisk den Weleda kremen så da prøver jeg det i morgen. Takk for tipset! Har alltid hørt at kortison er fyfy så instinktivt så ble jeg litt skeptisk.

Skrevet

Jeg tror at du må tenke godt før du skal bruke kortison. Jeg synes at det brukes alt for mye hormonpreparater på små barn. Kortison et hormon, som produseres av binyrene og syntetisk kortison ( i salve) kan dempe funksjon av bynyrene. Det skal være den siste utvei i sykdomsbehandling.

Skrevet

Prøv Weleda sin krem (helsekosten og noen apotek), med eller uten sink, funker kjempebra på sønnen min, når han er tørr, litt rød eller lignende, ellers er også Locobase (apoteket) bra mot tørr hud;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...