Gå til innhold

Gruer meg kjempemasse til fødselen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, etter vi var på vekstestimering på tirsdag og fikk beskjed om at pjokken koms til å være 4,8 ved termin har jeg gruet meg kjempe masse til fødselen. Og med god grunn mener nå jeg da! Slet skikkelig under forrige fødsel, og hun var 3610! Så hvordan skal det gå denne gangen. Fikk ikke en gang lov til å vurdere ks før det viste seg at han var over 5 kg sa de! Synes det er helt sykt jeg, de må se helhetlig på ting. Jeg er bare 1.62 høy, og har ikke det breieste bekkenet, men det tar de ikke hensyn til.

Har hatt en del murringer i det siste, og sliter med bekkenet, alene hjemme med datteren på 4 nesten hele tiden og er i det hele tatt fryktelig sliten nå. Så hvordan skal jeg klare en fødsel på en gutt på nesten 5 kg?? Huff, ble langt dette, men måtte bare få det ut

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om flere som har født så store barn uten problemer. Hun ene er liten og veldig tynn/smal over hoftene, og fødselen gikk som en drøm selv om guttenn var rett over 5 kg!! Så ikke ta sorgene på forskudd =)

Ene venninnen min fikk også beskjed om at gutten hennes kom til å være rundt 5 kg ved termin, han var "bare" 4300, så de kan ta litt feil også.

Og om du virkelig får problemer, så hjelper de deg. Da blir det nok snitt om det trengs!

Skrevet

Kjære vennen min!

Forstår at du ikke har det så lett nå, men du skal vite at det trenger ikke å være værre å føde et barn på nesten 5 kg enn ett på 3. Det er jo hodeomkretsen som teller, og den er ikke nødvendigvis så mye større enn på jenta di.

Det kommer til å gå såå bra, men jeg forstår godt redselen din!

Vet ikke hva mer jeg kan si for å trøste deg annet enn at vi får satse på at de har målt feil:o)

Skrevet

På hodeomkretsen stod det -1, så regner med det betyr at den er 1% mindre en normalen elr noe i den dur.

Vil bare ha han ut nå!!

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Du får starte en tråd å høre hvem som har vært på vektestimering, hvor stor ungen ble estimert å være & hvor stor den evt. var ved føsel, inne på dinbaby :) Har snakket med flere som har fått beregnet unger på 4,5+, der ungen ikke var betydelig over gjennomsnittet ved fødsel likevel.. Trenger ikke være så ille, skal krysse fingrene for deg c",)

Skrevet

Hmm, kanskje jeg skal gjøre det ja. Greit og høre med andre om deres erfaringer

Skrevet

De vurderer litt i hytt og pine....både ved UL og uten.

Min ble estimert til 3,5-3,8 ved UL en ukes tid før termin, kom ut 4,3...

Tror som hun over at det ikke nødvendigvis er størrelsen som teller, men skjønner godt du gruer deg hvis det var tøfft sist gang. Det viktigste er kanskje å være forberedt før og under fødselen på at han kan være stor. Vil det ikke uansett være letter å føde nå, siden man utvilsomt bærer litt preg av der nede å ha født tidligere?

Ellers vil jeg anbefale å ihvertfall få en annen leges vurdering av ks, hvis du ikke klarer å legge uroen til side.

Lykke yil!

Skrevet

Kjære deg!

Hører de aller fleste si det samme som de andre her skriver. Det er så mye annet som spiller inn også. Og du kan jo få epidural. Jeg får også et stort barn, og gruer meg nok, men prøver å tenke litt humoristisk at en unge er jo stor å få ut uansett om den er 3 eller 5 kg :-) Men det er ikke bare bare med k.s heller. Jeg hadde det sist, og fikk vell mer eller mindre valget denne gangen, siden jeg hadde det sist (men da måtte jeg ha det av medisinske årsaker) men jeg har bestemt meg for å prøve å føde vanlig. Jeg var skral i en lang periode etter k.s, både de første ukene pga såret/arret, men også de neste mnd. Pga en valk over arret, har jeg med jevne mellomrom sår under der, enda det er 4 år siden. Og magen er faktisk enda litt nummen helt nederst.

Jeg har jo aldri fødd før, så jeg aner ikke hva jeg går til. Men greier jeg å få en vanlig fødsel uten komplikasjoner, så vil jeg heller det. Men de har heldigvis lagt opp til at det skal "gå noenlunde greit", veien til k.s blir ikke lang, dette vil de nok ha i tankene med deg også.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...