FrJenny Skrevet 19. april 2007 #1 Skrevet 19. april 2007 Hei Har en stedatter på 5 som helst vil se på tv fra hun kommer fra barnehagen til det er senge tid. Hun er i utganspunktet en livlig 5 åring, og liker å være ute å leke. Når hun er inne derimot, er hun ikke noe særlig flink å sitte og leke. Da vil hun helst se tv. Om vi sitter oss ned med henne for å tegne ol. mister hun interessen etter noen minutter. Hun vil ikke være på rommet sitt alene å leke. Tror hun er veldig selskapssyk og vil helst være der vi er. Hvor lenge er det vanlig å la barn se på tv??? Skal man begrense det til kun barnetv 30 min hver dag i ukedagene? Hun er i barnehagen hver dag fra halv åtte til litt over fire, og jeg skjønner at hun kan være trøtt når hun kommer hjem. Noen ganger vil jeg slå av tven men kjenner at jeg får dårlig samvittighet også. Det hender ofte at det blir tv fra feks fem etter vi har spist middag, også barnetv da kl seks. Jeg synes igrunnen at hun ser for mye tv, men lurer på hva dere andre mener og hvor mye deres barn får se???!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 19. april 2007 #2 Skrevet 19. april 2007 Hei. For å være ærlig så synes jeg egentlig det høres litt mye ut. Jenta mi er 4 år. Hun ser maks 40 minutt pr. dag i ukedagene og det er jo barnetv.Veldig sjeldent hun gidder å se hele barne-tv også. I helgene hvis vi bare er hjemme og det er dårlig vær får hun se en film som varer en time. Det er maks. Har du prøvd andre aktiviteter som perling, legobygging, puslespill, bake sammens med deg, plastalin etc. for å nevne noen "inneting".. Du synes jo selv hun ser for mye på tv, så saken er jo egentlig klar. Magefølelsen din har talt og det er på tide å skru av tv`n Lykke til.
calla*høygravid:) Skrevet 23. april 2007 #3 Skrevet 23. april 2007 Det er jo bare å si nei, barne tv begynner klokka 18! Angående det å være sliten, etter en så lang dag i barnehagen er nok 5 åringen sliten, uten tvil. Går jo ann å forelså å lese bok, slappe av på sofan eller noe annet. Min 5 åring vil også helst bare se på tv hele dagen, men det er jo vi som voksne som må sette grenser der. Å så får det heller bli litt grinig! Dårlig samvittighet hjelper ikke noen av dere:)
Anonym bruker Skrevet 23. april 2007 #4 Skrevet 23. april 2007 Mi er 4 år og når ho kommer fra barnehagen er ho sliten og trøtt Jeg lar ho se playhouse disney (hørt den er mer pedagogisk lagt opp) da sitter ho og halsover foran tv mens jeg lager middag og babyen sover. Ca 30 min .- 40 min tenker jeg. Så ser ho barnetv og det er det i ukedagene da. Helgen får ho se froksotbarnetv og barnetv på kvelden og playhouse når babyen skal sove for da er ho stille.
Jules32 Skrevet 24. april 2007 #5 Skrevet 24. april 2007 Det kan sikkert være deilig og avslappende for henne å få se tv etter lang barnehagedag, men hvis alternativene er mer spennende så tipper jeg at hun med glede finner på noe annet, ihvertfall noe av tiden. Hvis dere ønsker å redusere tvtiden så forsøk aktivt å ta henne med på andre ting (dvs. lokk med noe annet istedenfor å si at 'det er ikke lov å se mer enn x antall timer etc, ikke la henne vite at det handler om å begrense hennes tvtid for da blir det fort en kamp. La henne heller glemme tv'en fordi det er morsommer med noe annet). Det krever nok at dere tar dere tid til å være med henne for å finne på noe sammen, mange 3-5-åringer liker bedre å være der de voksne er enn å leke alene. Eksempler på hva dere kan gjøre sammen: - være med på matlaging - spille brettspill - lese eventyr, eller kanskje mer populært; hennes favorittblad - tegne, male, klippe, lage collager - lage ting (trolldeig, smykker, dukker, kort etc) - rollespill, dere voknse initierer leken og finner på hvem som er hvem, kler dere ut etc (hvis hun ikke er flink til å gjøre dette selv) - leke ute sammen; sykle, spille ball, gå tur, hoppe paradis etc. - vaske klær, brette, legge bort. Eller annet husarbeide (bare det gjøres sammen med voksne så er det ofte populært). Hvis dere ikke føler dere har tid til å være med så kan dere kanskje invitere noen venner hjem, arrangere at barna møtes ute for lek e.l.? Lykke til, håper både dere og jenta blir fornøyd med mindre tvtitting:) Hilsen mamma til en 4-åring og en 1-åring
LadyLuna Skrevet 24. april 2007 #6 Skrevet 24. april 2007 Min snart fire-åring ser litt på DisneyChannel om morgenen, og så ser han barneTV hver dag. Prøver å begrense TV-tittinga til ca en time hver dag, men hvis han er syk eller det er dårlig vær i helgene slik at vi ikke kan være ute, blir det gjerne litt mer, kanskje så mye som to til tre timer, og det mener jeg er alt for mye.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #7 Skrevet 27. april 2007 Mine barn liker også disney channel. Lar dem stortsett få se det også, har ikke på stoppeklokke. Det blir tv på morgenen mens vi kler på oss og spiser mat, på ettermiddagen mens vi lager mat og barnetv. De kommer å ser hva vi gjør når vi lager mat, og jeg spør om dem vil hjelpe til. Men tv-en er mere populær og det skjønner jeg. Det skader dem ikke å se litt på tv. Så fremt de ikke sitter hele tiden og ikke gidder å leke eller gjøre andre aktiviteter. Dessuten er det mere tv titting på vinteren enn på sommeren, så da går det opp i opp. På sommeren er vi ute fra vi kommer hjem til vi legger oss, og ofte glemmer vi barnetv også, så jeg har ikke dårlig samvittighet for å la dem se tv i ukedagene nå. Lærerikt er det også, mange av seriene som går.
Hvitt hus Skrevet 4. mai 2007 #8 Skrevet 4. mai 2007 Her i huset blir det nok strengt tatt litt mye tv i forholdt til "normen"... Storebror er snart 5 år, og ser omtrent 1 time i ukedagene, vanligvis barne-tv + Disney fram til stelletid kl. 19. Noen ganger får han se når han kommer hjem fra barnehagen, for jeg syns sjøl det kan være avslappende med tv, så da skjønner jeg at han trenger det etter full dag i barnehagen. Men da må han bytte bort barne-tv - slik begrenser vi det til 1 time om dagen. I helgene blir det en god del mer - egentlig for mye. Barne-tv om morgenen + kvelden + Disney, og kanskje litt inni mellom. Jeg tror tv handler litt om vane. Jeg kjenner i hvert fall det på meg sjøl at jeg noen ganger må ta meg sjøl i nakken for ikke bare å dumpe ned i tv-stolen, men heller gjøre andre ting som faktisk er mer morsomme og stimulerende (håndarbeid, gå tur, lese, løse kryssord...). Det er bare det at sofa'n og fjernkontrollen er så lettvindt... ;-( Men jeg er også enig med innlegger foran meg, jeg tror også det er en del å lære av tv-programmer. Og så kan det jo være god underholdning - vi lar oss jo stadig underholde av ulike filmer, gjør vi ikke!?! Men uansett mener jeg at man i stor grad skal se på tv sammen med ungene, eller i hvert fall være rett i nærheten. Litt for å ha "kontroll" med hva de faktisk ser på, litt for å kunne samtale med dem om det de ser.
Salvadora Skrevet 12. mai 2007 #9 Skrevet 12. mai 2007 Hei! Vi har satt veldig faste regler på dette fordi vi merker at vår 5 åring rett og slett blir litt agressiv av se for mye tv (spiller ingen rolle HVA han ser..) Barnetv på ukedager, utenom torsdag, da får han se på disney c eller en film til kl 19.00 etter barnetv eller i stedet for. I helgene ser han litt på morgenen ca 1 time + barnetv. På helgedager med dårlig vær kan det bli litt på ettermiddagen også, men det er sjelden. Veldig greit med faste tider for da blir det ikke så mye mas! Synes du skal følge din egen magefølelse og se på hvordan tv påvirker barna dine. Ingen barn er like :-) Lykke til!
2gutter&2jenter Skrevet 24. mai 2007 #10 Skrevet 24. mai 2007 Hos oss har det skjedd en liten "teknisk feil" som gjør at alle barnekanalene er på mystisk vis borte fra skjermen. Så da har vi spart oss for det problemet. Bare et tips. Har ikke noe problemer med slitent barn uten Disney Channel, for å si det sånn. I helgene er det "Stå opp" o.l. eller DVD hvis de ønsker. Barne-tv er fast, men er blitt mindre interessant for 3-åringen vår etterhvert. Vil anbefale alle en "teknisk feil".....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå