Gå til innhold

Blodprøvesvar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og ser på noen ark siden fødselen..

Og der står det at blodprøvene var klare allerede samme dag de ble tatt?? Er det mulig? Eller tolker jeg det feil...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror det tar noen dager men?

Skrevet

noen blodprøver får man svar på med engang. Andre tar det fra timer til uker å få svar på avhengig av hvilke prøver det er snakk om

Skrevet

He he, jeg er bioingeniør og har jobbet på sykehuslaboratorium, så jeg skal gi deg et 100% sikkert svar!

Ja, på sykehus analyseres blodprøver kontinuerlig, så det ta alt fra 10 min til et par timer til blodprøvesvarene er klare. Dette gjelder de mest vanlige analysene. Men en del andre analyser som ikke er akutt/haste-analyser(som eks allergi, hormonprøver mm) kjøres eks en gang om dagen , annenhver dag, ukentlig el.l. Spesielle prøver må noen ganger sendes til andre sykehus siden sykehusene ofte har hver sine spesialfelt.

Men ja, de mest vanlige analysene får man som regel svar på innen et par timer etter prøvetaking!

Skrevet

gjelder dette HIV testen også?

Skrevet

HIV-test må analyseres på et serologisk laboratorium. Dette er det ikke alle sykehus som har. Så ofte må blodprøven sendes til et annet sykehus. Hvor raskt du får svar, avhenger dermed om ditt sykehus analyserer HIV-prøver eller ikke. NB, fra man er smittet av HIV til man ser dette på blodprøve kan ta ca 6 mnd. Det er vanlig å ta HIV-test snarest etter antatt smitte, og så etter 6 mnd. Etter ubeskyttet sex kan man altså smitte andre før man vet at man har fått smitten selv!

Skrevet

NB, HIV-test er ikke noen akutt/haste-test, så disse analyseres ikke kontinuerlig hele dagen, men til faste tider som en gang om dagen, eller en gang i uken, avhengig av hvor mange prøver laboratoriet får.

Skrevet

Tusen takk for faktainnholdige svar!

På mitt prøveark sto det: blodprøver tatt den 15

Står det ikke på noe annet ark hvor lang tid det har tatt for hver prøve da?

Ei jeg kjenner valgte bort HIV testen, men fikk svar på arket at hun var HIV negativ allikevel. Så dere tar testen uansett da?

Skrevet

Det er legen som bestemmer hvilke prøver som skal tas. Vi bioingeniører analyserer de prøvene som legen har krysset av for, har ingen medbestemmelse for hvilke prøver som skal tas eller ikke. Så venninna di får snakke m legen som har rekvirert prøvene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...