Tiggywinkle Skrevet 19. april 2007 #1 Skrevet 19. april 2007 Har ikke vært her inne på noen dager nå, og ser jo at det skjer mye -som vanlig:-) Vi sliter med minsten her, har hatt noen forferdelige netter hvor hun våkner hverannen time for pupp. Har prøvd å bare la henne skrike litt, men det ender med at de andre barna våkner og vi har sengen full av våkne barn. Prøver litt velling hver dag, men hun er ikke helt med på det nei, litt brød går ned, men best av alt er mammas pupp.... Og jeg er bare ufattelig sliten av disse våkenettene... Nå lurer jeg også på om jeg har dratt på meg en brystbetennelse. Noen som har erfaring med det. Det verker i puppen...og ikke bare når hun spiser. Har vel kanksje kledd av meg for mye i vår været, det straffer seg nok nå. Gode råd for å bekjempe dette taes imot med takk:-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 19. april 2007 #2 Skrevet 19. april 2007 Har aldri hatt brystbetennelse selv, men prøv å ta en varm dusj og masser godt, viktig å få igang tette melkeganger. Ellers vet jeg at homeopati er helt suverent. Så det selv en gang, ei med smerter og høy feber pga brystbetennelse, fikk et homeopatisk middel og i løpet av 1-2 timer var det verste over!!! Det kaller jeg effektivt:-) Det er også viktig å beskytte seg mot trekk, husker i Hellas ifjor, jeg gikk med ullinnlegg for ikke å få betennelse og det funker fint. God bedring!
Tiggywinkle Skrevet 19. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. april 2007 Skal jammen prøve homeopati, det hjalp mot migrenen min... Jeg har vært så flink med både ullinnlegg og fleecejakke...kastet fleecejakken noen dager, det var tydeligvis dumt gjort..
Urtete Skrevet 19. april 2007 #4 Skrevet 19. april 2007 Varm dusj og "massasje" for å unngå helt tette melkeganger er et godt råd, ja! Jeg sverget også til ullinnlegg, det holder puppene varme - anbefales! Ønsker deg riktig god bedring! Håper du får orden på nettene snart...., det er slitsomt å få søvnen avbrutt annenhver time... )
Tiggywinkle Skrevet 19. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2007 Ja netter uten søvn er forferdlig....men,men det varer jo ikke så lenge er trøsten.. Skal snart hive meg i dusjen og prøve å løse opp litt her, så skal jeg sooove sammen med veslesnuppa:-)
dritgrei hei hei! Skrevet 19. april 2007 #6 Skrevet 19. april 2007 Nå håper jeg du sover! brystbetennelse er ikke sånn snikende ulllteppe, bang sier det, så sitter den der med masse feber og smerter, men at du faktisk har vondt i brystene er jo ikke så bra, og det kan hende at de sier at du må kle på dem litt akkurat som de andre sier... dusj og ull og ull... men ikke bare på puppene, du må ha ull på beina også. Mulig jeg egentlig er ei bestemor, men å være varm på bena hjelper mot det meste! God bedring.!!! og hun tullebabyen.... jeg vet ikke hva jeg skal si jeg, anna enn at det ordner seg. Jeg tenker at den jobben tyggivinkelpappan kanskje må gjøre mens du er på holmsbu, den blir slitsom men virkningsfull.... for til slutt så blir hun jo så sulten at hun plutselig spiser fordi hun må, du er jo ikke der med den gode morsmelken, så da må hun ta det som er nestbest; velling. men det gjør vondt hjertet for resten av familien det skjønner jeg godt altså, men det ville kanskje vært en drastisk og virkningsfull happening... også får jo du både badet og drukket vin og sovet.... da er jo du klar for kamp når du kommer hjem igjen... god bedring og lykke til i alle fall!!! klem fra
Tiggywinkle Skrevet 19. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. april 2007 Ja, jeg vet - hadde sikkert vært det beste:-) Men så er det denne mammagreien som gjør at jeg alltid tenker på de andre og prioriterer dem først. Får meg ikke til å stikke når jeg vet at pappaen får armene fulle av skrikende baby + pluss toåring som våkner av babys støy og også trenger kos.... Må nok bli hardere ja, men det er vel en damegreie:-) Nå skal jeg straks sove, skal bare....som barna sier..
Tiggywinkle Skrevet 19. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. april 2007 Ja, og frem med Ullvang sokkene igjen:-)
dritgrei hei hei! Skrevet 19. april 2007 #9 Skrevet 19. april 2007 det er en damegreie og en mammagreie... Jeg heier på deg uansett hva som blir utfallet, men jeg ønsker deg en helg fylt av spa og ro og vin og god mat!
dritgrei hei hei! Skrevet 19. april 2007 #10 Skrevet 19. april 2007 hehe.... jeg går med fjellreven ullstrømper hele året.... Jeg elsker dem!!!
ettbarnsmammaen Skrevet 19. april 2007 #11 Skrevet 19. april 2007 Dette lyder veldig kjent! Har hatt mye av det selv. Hvis du ikke har feber og er veldig dårlig, er det nok ikke brystbetennelse. Det er nok heller tette eller delvis tette melkeganger (evt. begynnelsen på dette) som følge av at den lille har begynt å suge oftere. Med hyppig suging øker melkeprodusjonen, og hvis ikke den melken som produseres kommer ut, kan det bli tett. Det er i hvert fall min erfaring. På sikt tror jeg det kan bli betennelse hvis det ikke blir løst opp. Er det hevelse? Det blir ofte det hvis melken samler seg i det området av brystet som er rammet. Varm dusj og massasje er fint for å prøve å løse det opp. Prøv også å melke ut mens du dusjer. Sitt gjerne i dusjen, det er ganske slitsomt å stå og gjøre dette i 20-30 minutter. Du kan evt. ta et varmt bad og massere brystet under vann. Det har også funket på meg. Hvis det fremdeles er vondt i kveld, kan du fylle en varmeflaske med kokende vann og legge den på det vonde stedet. (Ha litt tøy imellom huden og varmeflasken.) Dette er effektiv behandling mens du sitter/ligger og ser på TV eller leser. Finn ut hvilken del av brystet som gjør vondt og legg datteren din til slik at underkjeven hennes får jobbet der. Babyene bruker jo underkjeven og tungen når de suger, og på denne slår dere to fluer i ett smekk: du får du matet datteren din og hun hjelper deg. Da nussa var liten, ble det mye opp/ned amming i sengen. Senere har det blitt mye amming i tvillingstilling. Du kan også ta lecithinkapsler som du får kjøpt i helsekostforretninger. Er ikke helt sikker på dosen lenger, men spør inne på ammesiden. Dette er de rådene jeg kan gi deg. Pass forøvrig på å holde brystene varme (ullinnlegg), og ikke frys på hender og føtter. Jeg er ingen spesialist, men slet med dette i flere måneder. Lykke til, og god bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå