Gå til innhold

Ville dere bestilt sydentur....

Anbefalte innlegg

Skrevet

og tatt barn 2 uker ut av skolen uten å ha hørt med mor om det var greit først?

Jeg kommer til å være årets grusomste mor og sikkert et hat-objekt for far og hans familie. For de har bestilt og betalt 2 uker ferie i den perioden det er heldagsprøver på skolen. Og er det prøver mens de er borte reiser ikke mitt eldste barn på tur. Og ikke om ho har sitt sedvanlige høye sykefravær i forkant.

Skolen går for meg før ferier, for dem har man nok av i løpet av skoleåret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!!

Jeg er HELT enig med deg! For det første bør man spørre mor (eller far) om det er greit. Å for det andre syns jeg det er helt unødvendig å ta unger fri fra skolen i ukesvis. Elever (å lærere) har så mye fri i løpet av et år, at sydentur kan taes da. Jeg skal selv til syden i sommer med mine 2 barn + sambo, å vi drar tidlig i august.

Skrevet

Vi informerer mor først. Mindre barn går det greit med men værre for eldre som har prøver på skolen som må tas.

Men jeg vet også at skolen er fleksibel i både fravær å evt bytte dager på evt tester.

Mener absolutt at de burde informert deg først slik at man vet det å at du som hovedansvarlig kan fortelle de slike saker som at de har så viktige prøver på skolen.

Skrevet

Dette skulle vært avklart dere imellom før noen tur ble bestilt.

Det er ikke bare bare å ta barna ut fra ungdomsskolen. Går ut fra at det er der de går siden det er snakk om heldagsprøver.

Vi kom nesten opp i en lignende situasjon for noen uker siden. Heldigvis ble ferien utsatt til neste skoleår, for det var ikke mulig å få fri fra obligatorisk undervisning.

Ellers skjønner jeg jo at folk reiser utenom skoleferiene. Det er veldig dyrt å reise til syden. Spesielt når familien er stor. Jeg synes det er OK om barna tar de to ukene som de fleste rektorer tillater i løpet av skoleår, så sant de ikke har for mye fravær og ikke er for gamle.

I videregående får de ikke karakterer om fraværet overstiger en viss prosent.

Skrevet

Uansett om det er mor eller far som skal reise bort så burde det vært avtalt med den andre parten på forhånd. Spiller ingen rolle når i året man planlegger å reise bort.

Så nei, vi ville aldri gjort det.

Skrevet

Takker for svar. Føler meg som verdens verste x og mor. Men eneste jeg vil fra far er at han snart skjønner at han burde si i fra om slike planer. Og at han kommer når han skal, gir skriftelig beskjed om feriedatoer og slutter å ture frem som han vil.

Ellers så vil jeg at han skal få ha livet sitt i fred.

Skrevet

Jeg har ikke selv skolebarn, men i den familien jeg vokste opp var det helt utaktuellt at en tok fri fra skolen for å reise på ferie, og jeg regner med at jegkommer tl å være på samme måte selv. Har en ikke råd til å reise i skoleferien, kan en heller reise på ferie i eget land.

Det har noe med signaleffekten til ungene om hva som er viktig. Jeg har en venninne som har en sønn som er 15 år, hun er av samme oppfatning, noe jeg tror er den rådende holdningen blandt de fleste voksne.

Når er det også min mening at samvær, og ordninger om når barna skal være hos far og når de skal være hos mor, og når de skal på ferie bør være avklart lang tid i forveien. Det er godt å vite for barna hvem de skal bo hos når, det fremmer trygghet, og faste rammer.

Så lenge dine barn ikke er 2 uker i strekk hos faren på det tidspunktet er det jo enda en grunn til å reagere.

Jeg hadde ikke godtatt dette.

Skrevet

drablig irriterende dette.

dette er et problem som kommer igjen og igjen hos oss. mor søker barna ut av skolen flere ganger hvert år uten å ha snakket med far først. når far kommenterer dette sier hun bare at da skal hun fortelle barna at far nekter dem tur til syden. men far mener bare at det kunne faktisk være greit å være enige om når og hvor mye barna skal tas ut av skolen. han føler at han aldri kan søke barna ut fordi mor gjør det hele tiden. den ene gutten har et spesialopplegg med pedagoger på skolen mm.

andre ting er at hun alltid legger ferieturer til syden eller nordnorge i hans samværsuker. det går feks ikke fly til torrevija (ol) i vinterferien i følge henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...