Gå til innhold

Mellomste har hatt seksual undervisning i dag. (1 klasse)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han var så flau stakkars. Og det var jo ikke måte på detaljer han hadde fått servert. Han forklaret flaut om prosessen og så begynte han å spørre meg om hvor gammel jeg var da jeg begynte å lage baby. Herregud jeg kniste som en flau tenåring. Helt ukontrollerbart. Og svarte som sant var at jeg var 22 år.. eh.. Han spurte om jeg pleide å le når jeg laget babyer og når vi hadde klart å lage nr 3, for han og søstera var jo alltid hjemme.. "Kanskje dere klatra på loftet for å gjøre det"

Han hadde og forklart pappaen at det var omtrent som når haren gjør det. Den hopper opp på ryggen til jenteharen. Og det gjør hundene og.

Er det en liten mulighet for at de får litt for mye informasjon, eller??

Ikke lett å være foreldre opp i dette, man skal jo vise at dette er helt normalt, men jeg ser jo at han vil vrenge seg.. og det vil jo jeg og...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, krysser fingrene for at de venter litt med dette på min eldste datters skole. Også hun førsteklassing og jeg er IKKE klar for slike inngående spørsmål helt enda...

Skrevet

På vår skole fikk og 1 klassingene seksualundervisning med ganske detaljerte detaljer. Det vi foreldre reagerte på var at vi på ingen måte var forberedt på det. Syntes godt de kunne gitt oss et hint om høsten at det var et tema som ville bli tatt opp. Tror nemlig det er temlig nytt at de begynner med det så tidlig. Jenta mi tok det temlig fint, men har hørt at spesielt noen gutter i klassen hadde kommet hjem til fedrene og gitt beskjed om at det der var ekkelt, og skulle ihvertfall aldri gjøre det!!!

Skrevet

Hehe! ¨Så søt han høres ut!

Men det er jo bare bra at de får vite skikkeliv hva det dreier seg om.

Husker min eldste (tror jeg har fortalt dette før her inne): hun hadde en venninne på overnattingsbesøk, en litt mer "fremelig" og veslevoksen unge enn dattweren min. De var vel rundt sju.

Jeg lå nede og så på TV, og de hadde lagt seg. PLutselig ser jeg datteren min komme STORMENDE ned trappene, med et fullstendig forferdet uttrykk i fjeset. "MAMMA!!", ropte hun...."IKKE SANT at du og pappa aldri har PULT!!?"

Like bak henne kom venninnen lur og fnisende etter....

Skrevet

Ha ha ha!!! Veldig søtt, men jeg synes også det er TMI (Too Much Information) for en førsteklassing... Kjenner at jeg ikke klar for sånne spørsmål før om en laaaang stund.

Skrevet

"mamma, hvorfor kommer babyen ut av tissen, når den kommer inn gjennom navlen?"

mulig vi skulle hatt litt undervisning her i huset også... :-)

Skrevet

Hi, hi...

Enig med Karomamma, litt tidlig med mye slik info..

På den annen side får de med seg mye i barnehagen også.

Eldstegutten her kom med følgende kommentar en fin sommerdag da jeg lå med stor t-skjorte på meg og bena slengt i fanget på gubben, og han kom inn fra hagen: "leker dere doktor?"

Hi, hi....

Skrevet

litt tidlig......

de trenger ikke vite alt så tidlig!

Skrevet

Det har heldigvis roa seg i dag. Kanskje det går over og han ikke spør mer før han finner ut av det selv. Urghhh...

Skrevet

Jeg tror barn er "flinke" til å informere hverandre om akkurat det temaet. Om enn i forskjellige varianter;-)

Og når blir vi foreldre egentlig klare til å fortelle om blomster og bier? Aldri tror jeg......men må vi så må vi.

Jeg synes det er greit at de har litt om temaet på skolen, for jeg vet av erfaring at om ikke de vet noe om det når de begynner, så finner de det fort ut blant alle de andre barna. Kanskje like greit at det er voksne som informerer og forteller da, så ikke røverhistoriene tar helt av:-)

Jeg husker min eldste......hun var rundt 6 år og hadde spurt meg flere ganger da hun hadde fått lillesøster:-) Mamma hvordan kom "hormonbomba" inn i magen din?

Jeg satt meg ned med en bok av Trond Viggo Torgersen som heter Kroppen vår og leste historien om akkurat det temaet..........etter at jeg var ferdig så kremtet jeg og spurte henne: Er det noe du lurer på da jenta mi? Ja, svarte hun og jeg ble litt svett........

Hva da jenta mi sier jeg og så kommer det:

Jo mamma, jeg lurte på om jeg kunne få legge meg nå for jeg er så trøtt!!!!

Hahahahaha.............det var forlystelig:-)

Skrevet

:) Flirte godt nå..

Datteren min fortalte fortalte farmor om hvordan kyllinger blir til " du skjønner, først så koser hanen med høna og vips så blir det kyllinger" Husker henne enda, tannløs og solbrun, lett lespende. Farmor holdt på å dette av stolen:))

Skrevet

Hihihihi........ja de er søte:-))

Skrevet

OI, det var mye detaljer så tidlig.

Trenger de virkelig det altså?

Nå spurte jeg og søsteren min ut foreldrene våre før skolealder, men spørsmål krever svar, undervisning var jo litt tidlig, hehe.

Skrevet

Sukk... Det er visst ikke som i gamle dager, jenter.... Når hadde vi seksualundervisning da?? Åttende klasse eller noe sånt??? hihihihi

Skrevet

Det er vel grenser for hvor mye informasjon de trenger, sånn som gruppe. Samtidig er det klart det er vanskelig å treffe på riktig tidspunkt. Da vi fikk seksualundervisning i 8. klasse var det noen som var meget seksuelt aktive, mens det var andre som praktisk talt var ukysset.

Min eldste hørte tidlig om babyfrø i mammas mage. En lørdag i butikken spurte han om hvordan noen ble pappaer hvis det bare var mammaer som hadde babyfrø. Da ble historien utvidet til at det er babyfrø i pungen også. En gang i vinter (da han var 7), lurte han på hvordan babyfrøet fra pungen kunne være med på å lage babyen. Da kom det noen detaljer... Jeg svarer på det han spør om, tror han spør om det han lurer på. Det er ikke flaut for noen av oss, tror jeg. Bedre å få informasjon sånn enn å bli tvunget på noe man ikke er klar for eller å få vite det for sent...

Skrevet

Vi har kaniner. Ungene har fått med seg litt der kan du si, det ble jo kaninuger av det.

Ellers synes jeg man kan begynne i det små fra de er 4 år, ved hjelp av barnebøker som tar opp temaet om hvordan babyer blir til.

Jentene mine vet at babyen blir til ved et frø fra pappaen og egg fra mammaen.

Skrevet

Tror ikke det er mulig med for mye informasjon. Men alt kommer jo an på hvordan informasjonen blir gitt!!!!!

Det er så mange av oss, som er oppvokst med en seksualitet som er preget med fysj og skam. Hva det nå kan gjøre med oss? De og avdramatisere hele greien, kan gjøre det mindre mystisk og en ting som mange unge faktisk velger å vente med. Kunnskap gir trygghet og kanskje en del av mystikken? blir borte. Tenker da på tidlige seksualdebuter som kanskje skaper problemer i fremtiden.

Håper også at tidlig kunnskap, gjør at barna klarer og sette grenser og får mer kunnskaper om kjærlighet for voksne. (som en slags brannøvelse??:-)

Selv så brukte vi Lennart Nilssons bok, med flotte bilder fra spermie, egg og babyn som vokser i mammas mage. Da nr tre ble født, så var den boken som ungene på 4 og da 6 år likte best å lese i. De var mer opptatt i hvordan hun såg ut nå,(uke i svangerskapet) en hvordan hun kom inn i magen. Enda boken beskrev det fint. Gammel bok, som jeg tror holder mål enda:-)

Det var mine synspunkter da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...