Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 Kan man se denne typen sykdom på vanlig ultralyd i uke 18? Eller oppdages det ikke før ved fødselen? Plutselig begynt å tenke på dette, hva om jeg får et barn med downs eller lignende..
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 18. april 2007 #2 Skrevet 18. april 2007 man kan vel oppdage det.. men behøver ikke å gjøre det.. den sikre måten å finne ut om barnet har kromosom feil el. er ved fostervannsprøve...
Du og jeg og vi fire Skrevet 18. april 2007 #3 Skrevet 18. april 2007 Man kan se tegn på Downs uke 11. Barn med Downs har gjerne en utposning på nakken som er større enn barn som ikke har Downs. Etter uke 11 er det ikke mulig å se dette lenger på ultralyd i og med at utposningen forsvinner. Tror ikke du skal tenke så mye på dette, sjansene for å få et funksjonsfriskt barn er så mye større. Odsene er på deres side! Kos deg med svangerskapet ditt:)
MomInUSA Skrevet 18. april 2007 #4 Skrevet 18. april 2007 Her i USA er man tilbudt blodproeve mellom uke 16 og 20 for a teste for down syndrom og visse andre ting (husker ikke helt jeg). Denne blodproeven er bare en "screening" og kan gi baade falsk positiv og falsk negativ. Men om den er positiv, saa tar de ekstra ul og evt. fostervannsproeve for aa teste grundigere (om man vil). Selv om den ikke er sikker, saa syns jeg det er litt betryggende aa ta testen alikevel.
Kummin&Lillesel Skrevet 18. april 2007 #5 Skrevet 18. april 2007 Det er etter 14. uke denne forsvinner og ikke lenger blir synlig. Jeg var nemlig til Downs-screening i 13. uke. Men de ser de mest utrolige ting på ul altså! Det er en helt utrolig opplevelse. Ikke bare et å få se barnet sitt - men også det at man får vite hva som skjer - hvordan det virker og henger sammen, osv. Helt fantastisk opplevelse. Barnet ditt har helt sikkert ikke Downs.. Men jeg tror altså ikke de ser det på UL etter 14. uke.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #6 Skrevet 18. april 2007 Denne blodprøven tas ikke i Norge tydeligvis. Er det ikke lov hvis man vil ta den heller? Jeg er klar over at sjansen for at barnet har en slik sykdom er veldig liten, men jeg vil ikke få en slik nyhet ved fødselen.
Gøril og Jesper :) Skrevet 18. april 2007 #7 Skrevet 18. april 2007 I norge kan kan ta en duotest, det er en blodprøve som kan gi en en viss pekepinn om fosteret har downs eller ikke.
MomInUSA Skrevet 18. april 2007 #8 Skrevet 18. april 2007 Det er sikkert den samme testen som man tar her.
Du og jeg og vi fire Skrevet 18. april 2007 #9 Skrevet 18. april 2007 Hm, jeg skulle ta den undersøkelsen i uke 11 jeg da. Men da viste målinger at jeg likevel var i uke 13, og han kunne likevel se etter utposningen. Mulig man kan se den noen uker da, men den forsvinner rett etter!
tjorven 1 Skrevet 18. april 2007 #10 Skrevet 18. april 2007 det er nok den samme prøven men abort lovene er sikkert forskjellg fra her og der. Nesbein ser de jo også etter på 18 ukers kontrollen og veldig mange med downs har i tillegg hjertefeil og andre lidelser som kan oppdages på UL
Raych Skrevet 19. april 2007 #11 Skrevet 19. april 2007 Man kan se det på UL rundt uke 10-13 i alle fall. På den ordinære UL er det ofte for sent i forhold til å se det. Da oppdages det på senere UL, eller ved fødsel. For å se de forandringene som skjer i nakkefolden må det tas UL før uke 14 sa JM og lege til oss.
liljamin Skrevet 19. april 2007 #12 Skrevet 19. april 2007 Da ble jeg litt usikker..... Jeg var på ul i uke 14, var da 13+5. jordmor målte nakkefold og såg neseben og mente at barnet var helt "friskt". Stemmer ikke det da? hun viste oss også et eksempel på hvordan en baby med down syndrom såg ut i forhold til mål på nakkefolden, og den var da vesentlig tykkere/større enn andre foster som ikke hadde downs.
Kummin&Lillesel Skrevet 19. april 2007 #13 Skrevet 19. april 2007 Vel, om du selv så forskjellen - så trenger du nok helt sikkert ikke å bekymre deg Det er ikke for sent! Disse ukene forvirrer jo mange - men i uke 13 er du safe på dette. I alle fall foretar de danske nakkefoldsscanningene mellom 11+0 og 13+6 eller noe sånn. Så det er ikke noe problem. Bare gled deg over friskmeldt barn, du
Anonym bruker Skrevet 19. april 2007 #14 Skrevet 19. april 2007 Duotest gir ca 90% sikkert svar. Duotest, som er en blodprøve tatt mellom uke 9 og 13, kombinert med en ultralydundersøkelse mellom uke 11 og 13+6 (14), tilbys alle kvinner over 38 år. Denne grensen er satt fordi da er faren for kromosomfeil like høy som faren for abort ved en fostervannsprøve. Man regner idag at faren ved FVP ligger på ca 0,5, men den sies å være vel høy er kanskje i realiteten noe lavere.(iflg genetisk veileder på Ullevål) Denne testen kan alle kjøpe i Danmark, men har lest her at den også tilbys ved Majorstuaklinikken nå. Trippeltest taes senere i svangerskapet, fra uke 15-19 (ca) Denne testen er også en blodprøve komibinert med UL. Den gir et litt mer usikker svar og brukes om man er forseint ute til duotest. Stiger % for kromosomfeil over 0,5, tilbys man fostervannsprøve. Dramatisk økning i antall barn med kromosom feil ses først i rundt 43-44. Blodprøven i duotesten vektlegges mindre enn ultralydundersøkelsen. Barn med kromosomfeil har jo ofte andre alvorlig lidelser foreks hjertefeil, dette må jo kunne være mulig å se på senere undersøkelser skulle jeg tro.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2007 #15 Skrevet 19. april 2007 Jeg har et stort behov for å si at Down Syndrom ikke er en SYKDOM, men mer en tilstand. Jeg kjenner - av ulike grunner - flere som har det eller har barn som har det. De fleste har IKKE alvorlige sykdommer, feil eller avvik i tillegg. De fleste som har noe i tillegg, har litt nedsatt syn eller hjertefeil som de har blitt operert for. Av de jeg kjenner til, har de fleste greit språk og klarer seg veldig godt. De er i hvert fall ikke syke!!!
MomInUSA Skrevet 19. april 2007 #16 Skrevet 19. april 2007 Da er det nok ikke duotesten de tar her borte for den tas senere. (kalles quad-screen eller noe saannt). Alle faar tilbud om det. Man faar jo ikke se legen her foer i uke 12, og de er jo saa mot abort at de vil nok ikke tilby tester for tidlig.... Man tar jo ikke testen for aa avgjoere om man skal ta abort, men for aa vaere forberedet foer foedselen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå