Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg var til legen i går og han anbefalte at jeg tok jerntilskudd.

Det er jo i grunn ikke noe rart med dette - bortsett fra at jeg ikke har tatt noe blodprøve siden februar...

Er dette noe som blir anbefalt til alle gravide i tredje trimester? (er i uke 31 nå)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei det er ikke normalt at en må ta det i 3. trim i og med at HBveridene stort sett synker litthos alle da uansett. men har du veeeeeldig lav HB er det nok lurt å fylle opp lagrene litt før fødselen.

OBS. drikk masse apelsin juice og øk inntaket av c-vitaminer mens du tar jerntilskuddet. det øker effekten. og drikk mindre melk.

Skrevet

Det er stor uenighet i forhold til jerntilskudd eller ikke. Det er IKKE alle i 3.trimester som blir anbefalt jerntilskudd. Noen JM/leger går utifra utgangs ferritin( over eller under 60), andre anbefaler utifra aktuell Hb. Så lenge det ikke er tatt noen Hb-kontroll hos deg siden februar, kan du be om en ny før du evt. starter opp med noe som er omdiskutert. Dessuten kan jerntilskudd gi treg mage......

Skrevet

ja synes dette var litt merkelig ja... skal til jordmor neste fredag - kanskej hun har et annet syn på saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...