Gå til innhold

Kan man begynne med vanlig p-pille mens man ammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegull nærmer seg ti måneder, og jeg kunne veldig gjerne tenke meg å begynne på de p-pillene jeg brukte før jeg ble gravid.

Har prøvd Cerazette, men etter tre måneder med konstante blødninger orka jeg ikke mer. Så nå har vi brukt kondom i snart et halvt år, men det er ikke akkurat noe vi har lyst til å bruke hvis jeg heller kan begynne på den "gamle" pilla igjen. Før brukte jeg Trinordiol.

Har hørt at grunnen til at man ikke skal bruke "vanlig" p-pille mens man ammer er fordi det reduserer melkeproduksjonen. Men nå som minsten spiser fire faste måltid i døgnet, så er det vel ingen krise om melka gradvis forsvinner? Eller mister man melka momentant etter å ha begynt på p-pillen?

Er det andre grunner til at man ikke skal bruke ordinære p-piller mens man ammer? Jeg vet ikke om det er relevant, men jeg har veldig mye melk fortsatt så jeg tror ikke det gjør noe om melkepoduksjonen reduseres litt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan du ikke gjøre. Legen min ville bare skrive ut resept på vanlige p-piller til meg hvis jeg var helt sikker på at jeg skulle kutte ut amminga for godt. Det er pga hormonene i p-pillene.

Ellers må jeg også skuffe deg med å si at du kan ikke begynne på de "gamle" pillene dine uansett når du slutter å amme, for de selger ikke triordinol (eller trionetta) i Norge lenger...

Skrevet

Nei.

Men hvor lenge har du lyst å amme da? Om det bare er til ungen er 12 mnd så er det jo kun 2 mnd igjen med kondom! Det kan man jo holde ut:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...