Gå til innhold

Sying - antall sting og grad av revning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står dette noe sted i papirene mine? Jeg har ikke våget åpne de papirene jeg fikk med meg enda, men merker at jeg begynner å lure på disse tingene... Er det mulig for meg å finne det ut? Vet at en eller annen av helsepersonellet sa Oida, du revnet en del du?, når h leste ett eller annet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke lese ut i fra papirene jeg fikk med meg hvor mange sting osv. Jeg spurte mens de sydde jeg, men fikk til svar at "nei, vi teller aldri stingene..). Men nå skal det sies at jeg revnet en god del, og måtte syes myyye innvendig. Det var såpass at jordmoren ikke ville ta sjansen på å sy det, og fikk overlegen til å komme å sy det. Men nå (snart 11 mnd etterpå) er jeg helt fin igjen!! Dersom du absolutt vil vite det, så kan du jo ta med papirene til hs neste gang, hun kan sikkert hjelpe deg. Men personlig tror jeg det er best å ikke vite;-)

Skrevet

Jeg fikk bare med meg et enkelt ark hjem etter fødselen og der stod det ikke noe om hvor mye tror jeg... Jeg må ha spurt om hvor masse det var da, tenker jeg. Mens de sydde tror jeg. he he:)

Skrevet

Jeg fikk med meg den journalen som de skriver underveis, fødselsforløpet med deres egne ord liksom... Fordi jeg ikke var klar for å snakke om fødselen ved utsjekking,,, Var bakvakta (lege) som sydde.

Skrevet

Står ikke noe om antall sting i papirene. Jeg spurte og hun som sydde mens hun holdt på om hvordan det så ut, og om det ble mange sting, hun sa og at hun aldri telte. Men hun holdt jo på en stund så en del var det nok.

I papirene for fødselsforløpet står det, iallefall i mine, noen "lege ord" om hvor jeg revne og sikkert noe om graden. Så om du hører med en jordmor eller lege så får du sikkert tolket det.

Skrevet

heisann!

hvilke papirer fikk dere med dere hjem da.....???

Jeg fikk bare med meg kopien fra helsekortet for gravide......

Skrevet

Er et tosidig papir der tidsforløpet er tegnet inn i en graf. Utviklingen av åpningen er tegnet inn. Ellers så er det krysset av for alt ved fødselen, om det var vannavgang, om det ble gitt drypp, når det ble gitt.

Er vel muligens dette som er fødselsjournalen. Men alle fikk det iallefall utlevert på min fødeavd.

Veldig greit å ha.

Skrevet

Først fikk jeg den journalen som kaa82 her sier.. Men så ba jeg om å få den som de skriver med sine egne ord, det er nesten som vanlige linjerte ark hvor de skriver inn alt som skjer i løpet av fødselen, fra innkomst til overføring barsel/hotell. Men som sagt har jeg ikke lest i de ennå, har ikke følt meg klar for det. et var også grunnen til at jeg fikk det i utgangspunktet... De sa at det ikke var vanlig å levere det ut, men fordi ting var som det var, ville de sende det med så jeg heller kunne prate med en jm i etterkant, når jeg har fått fødselen litt på avstand.

Skrevet

Jeg fikk også bare med meg kopi av helsekort for gravide.. Men det du snakker om Mayaya, hendelsesforløpet, det tror jeg kalles partogram, og såvidt jeg vet kan alle som vil be om å få en kopi av dette? Eller?Mente jeg leste det et sted iallfall.

Jeg har litt lyst til å lese det som står, når jeg tenker tilbake, hadde jo vonde rier, revnet jo masse og ble litt groggy pga blodtap etc så fikk vel ikke med meg alt. Husker at jm sto og spurte oss om tidspunkter etc da jeg lå der og ble sydd utvendig etter fødsel, virket ikke som hun hadde notert underveis, og da junior ville ut i en fart så fikk hun masse å notere i ettertid. Jeg vet ikke helt hvordan de gjør det jeg. Vil tro at man har rett til å få se papirene sine hvis man vil det. Men det var ingen som sa det til meg. Jm kom opp på barsel og pratet med meg da, det syns jeg var fint. Har heldigvis ikke fått traumer etter fødselen, men det var jo ikke bare bare :)

Lurer på hvorfor noen får papirer med og andre ikke?

Skrevet

Ok, surra litt, det var kaa82 som snakket om hendelsesforløp, og mayaya om papirer der de skriver mer utfyllende. Jeg fikk iallfall ikke med meg noen av delene, kanskje jeg skal be om det, det er vel arkivert et sted..

Skrevet

Fikk med partogram om hele fødselsforløpet og barseljournal for babyen. Der stod det hvordan jeg revnet mener jeg å huske. De fortalte det mens 2 leger og 2 jm sydde også. Eller gyn sydde og de andre 3 hjalp til med å finne ut hvordan bitene skulle lappes sammen!

Skrevet

Står at jeg har en ruptur grad to, men ingen ting om hvor mange sting. Jordmor nektet å si noe om dette da hun sydde forresten, enda jeg spurte. Husker jeg fikk 4 sprøyter her og der med bedøvelse og vet jeg har revnet både inni og utenpå bakover hele veien. Jordmor som var på barselbeøsk sa: ja, så ser jeg du har revnet en del... Å ja, tenkte jeg, for på sykehuset hørtes det ut som om det ikke var noe å snakke om liksom, bare en liten rift...

Skrevet

Jeg har også fått den kommentaren. Og kommentar om at "du mistet mye blod ser jeg". Jeg ble jo lagt i narkose da de sydde, fordi "de skulle gjøre det ordentlig", og sikkert fordi jeg blødde så fælt da. Men hvorfor fikk jeg ikke med papirer? Det lurer jeg på altså. Jeg vil også ha papirer! ;-)

Skrevet

Jeg fikk med meg en lapp hjem.. der det sto når jeg kom inn og sånn.. ( ikke den med linjerte ark.. ) men det sto iallefall "vaginal ruptur grad 1" også sto det hvor mye blod jeg mistet å sånn.. ( fødte på fr.stad.. 9 virka som det var prosedyre her.. å gi ut de arka.. jeg spurte ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...