mamma til 3:) Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 Noen som vet hva lavt HB har å si i forholde til en fødsel?? Ligger på bare 8,8....
Gjest Skrevet 18. april 2007 #2 Skrevet 18. april 2007 Hvis du ligger så lavt burde legen din ha foreskrevet jern for lenge siden, eller floradix.. Tviler på at det har noe innvirkning på fødsel. Men hvis du får en blødning vil du mest sannsynlig få blodoverføring. Hb på 8,8 er rimelig lavt..
Gårdsspire Skrevet 18. april 2007 #3 Skrevet 18. april 2007 du mister masse blod under fødselen, derfor er det greir å ha normal eller høy hb. Men det er halt normalt atden blir litt lav i slutten av svangerskapet så jordmor til meg.. Men vær litt obs så du ikke blir svimmel og begynner å besvime og slik, det er ikke bra.
Gjest Skrevet 18. april 2007 #4 Skrevet 18. april 2007 På pasienter på jobben som har 8,8 i Hb gir vi vanligvis blodtransfusjon, og de er ikke gravide. De venter med det til etter du har født, men syns legen eller jordmor burde ha reagert. Det er greit at den blir lavere, men så lavt bør den ikke synke.
mamma til 3:) Skrevet 18. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2007 Lå på 13,5 ved første kontroll... Og i dag lå den på 8,5 først og legen bare nei, nei.. sjekk den igjen... Og da ble den 8,8.. Så måtte han ta en tlf ang det taller da, og jeg ble sittende på venterommet.. Og når jeg fikk komme inn igjen måtte jeg ta 2 glass m blod som de skulle sendes til sykehuset.. Spurte ho som tok prøvene hva lav hb hadde å si i forhold til en fødsel, men det kunne ho ikke svare meg på sa ho...
77modell Skrevet 18. april 2007 #6 Skrevet 18. april 2007 Jeg fikk beskjed om at blodprøvene tatt etter mnd 4 tror jeg det var, ikke var reelle! Det er de som først ble tatt det skal taes hensyn til. Hva er ferritinen din da (jernlageret) Den teller endel! Min var på 146 å no var den 4, det er lavt!! HB min var 9.8, valgte sjøl å ete jern ei stund, men JM sa det er omdiskutert å ta jern under graviditet.
charles Skrevet 18. april 2007 #7 Skrevet 18. april 2007 Mange JM velger å anbefale jern( Ferro max x 2 el) ved Hb mindre enn 10g/dl, uavhengi av utgangs ferritin. Andre JM mener at det er "greit" med litt lav Hb, dessuten har man fysiologisk en Hb"dipp" mot slutten av andre/ begynnelsen av tredje trimester. Dvs at Hb stiger litt igjen mot termin. Det er "store" faglige diskusjoner om jern/ikke jern-tilskudd både nasjonalt og internasjonalt. Så langt jeg kan finne på nettet, er det ingen konsensus på dette pr.i dag. Min JM og lege har begge sterke meninger om dette, og begge ønsker at jeg skal ta jerntilskudd pga Hb 9.6, selv om jeg hadde en fin-fin ferritin i utgangspunktet(146). Så da gjør jeg jo det.....Og supplerer med lactulose for å holde magen i gang. Om dette er "beste" alternativ er jeg ikke sikker på.....
Gjest Skrevet 18. april 2007 #8 Skrevet 18. april 2007 Legene diskuterer seg i mellom om det er vits å tilføre jern i svangerskapet.. Dette pga lettere obstipasjon ved jerntilførsel. Men jeg fikk beskjed fra legene på jobb at dersom hb kryper under 9,8 SKAL du settes på jern. Ferritin er greit å måle, men som regel så bryr ikke legene seg om det på vanlig sjekk hvis du ikke spør om det selv.
mamma til 3:) Skrevet 18. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. april 2007 Vet ikke hva ferrtin greia ligger på...Ser d står 4* i ei kolonne her, men vet ikke om det er det...
charles Skrevet 18. april 2007 #10 Skrevet 18. april 2007 Ferritin er "ubundet jern i blodet",,,dvs byggesteiner for Hb. Ferritin skal i utgangspunktet måles FØR uke 15, den som er målt etter uke 15 er "utvannet", og således falsk lav. Det samme skjer til en viss grad med blodprosenten(Hb'en) også, pga ekstra vann( blodvolumet øker med 40% i løpet av svangerskapet), slik at man måler en falsk lav Hb. Egentlig bør lege/JM vurdere klinikk FØR anbefaling av jern. Hvis man er trøtt, blek og sliter med ekstrem tung pust, og i tillegg har en lav Hb bør man evt. vurdere jerntilskudd. Det var vel blekheten min som gjorde at lege og JM anbefalte meg jerntilskudd, ikke Hb-svaret alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå