♥maxen min♥ Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 hvordan fortoner dagliglivet seg? Jobber dere, studerer, hjemme mamma? Vil vite alt!! Har så lyst til å flytte på oss, og når jeg tenker på det går jeg nesten ut av mitt gode skinn! Hvordan er bhg, førskoler, skoler? Priser på leie av hus/ leilighet, mat, strøm, forsikringer ol? Takker for svar!!
Gjest Skrevet 19. april 2007 #2 Skrevet 19. april 2007 Hvor har dere tenkt å flytte da? Jeg har undersøkt litt om barnehager (i Houston, som vi vurderer), det er private barnehager som er litt dyrere enn i Norge, men de har stort sett et veldig bra opplegg, hvis man da synes det er bra at barna skal ha læringsopplegg så tidlig...Montesorri er det mye av. Det er ingen køer til barnehage. Det er også sånn at hvis du bor i et bedre område betaler du mer skatt, da er det også bedre skoler og barnehager. Tror generelt det er rimeligere med mat, hus/leilighet. Strøm aner jeg ikke. Forsikringer er dyrere enn i Norge, men i og med at du skatter mindre veier det opp. Vi har oppfatningen av at det helt klart er billigere å leve totalt sett i usa for oss. Hvis du og mannen din er høyere utdannet vil du kunne regne med å komme godt ut av det, da nivåforskjellen er større mellom de med utdannelse og de uten.
bow Skrevet 19. april 2007 #3 Skrevet 19. april 2007 Vi bor i Minnesota og grunnen til at vi bor her er at vi begge studerer her (jeg er ferdig med studiene mine om en maaned). Vi trives kjempegodt. Jeg synes stort sett alt er billigere her (spesielt mat) og vi er veldig fornoyed med skolen som lillegutta gaar paa. Etter aa ha bodd her i 3 aar naa saa kan jeg faktisk ikke tenke meg aa bo i Norge mer. Vet ikke hva det er, men trives bare saa mye bedre her.
MomInUSA Skrevet 19. april 2007 #4 Skrevet 19. april 2007 Hei - jeg bor i North Dakota. Det er mye billligere aa bo her, men ogsaa mye mindre loenn, spesielt her i ND. Flyttet hit etter jeg giftet meg med en amerikaner (var utveksligsstudent da vi moettes). Vi har en gutt paa 2 aar, og venter en jente i juli. Dagliglivert her er mer avslappende enn i Norge, men det er ikke saa tilpasset det og ha barn akkurat. Har ikke noe svangerskapspermisjon, unten at jeg kan ta 12 uker uten loenn. Med lav loenning og fullt norsk studielaan, er det ikke greit og ta noe tid fra jobben uten loenn. Vi jobber begge som advokater i et lite firma. Ikke for stressende egentlig, men USA har jo vanlig arbeidsdag fra 8 til 5 (med 1 time lunsj) - saa det blir lange arbeids dager. Lillegutt har vaert i barnehagen siden han var 6 uker gammel, noe som har vaert hardt for meg, men lillegutt trivers veldig godt. Barnehagen er litt dyrere enn i norge (selv her), siden de er private. Men det er veldig bra opplegg der og de laerer veldig mye - bl.a naa driver de med potte trening. Greit aa faa litt hjelp da.... Liker bedre barnehage enn dagmamma, siden man vet jo alrdi naa om dagen hvis man ikke kjenner personen... og det er greit at der er mer enn en voksen der syns jeg. Skulle gjerne vaert hjemme- mamma, men vi har ikke raad til det, og lillegutt ville blitt tullete om han skulle vaert hjemme hele dagen sammen meg meg og ikke ha noen aa leke med..... prisen paa bolig er stort sett billigere i USA stort sett, men du vet det er avhenging av hvor i norge du bor og hvor i USA du vil flytte. Det er jo plasser her hvor det er dyrt ogsaa. Vi kjeopte et lite hus som vi pusser opp. Fikk det ganske billig, for det trengte mye oppussing. Skolene avhenger av hvor du bor, og som noen sa over her, hvor mye skatter de tar inn der du bor. Skolene er som regel finansiert fra eidendoms-skatt i omraadet. Mat er billigere, stort sett, forsikringer vet jeg ikke (avhenger veldig av hvilket selskap). Naar det gjelder stroem her, saa varmer de jo husene som regel med gass og ikke stroem. Tror nok stroem er litt dyrere (synest aa huske det fra jeg sammenlignet pris med foreldrene mine). liker og bo her i USA jeg, men kjenner ikke saa mange og savner vennene mine i Norge. Folk er stort sett mer avslappet, hjelpfulle og imoetekomne her, men det er jo ogsaa et lite sted jeg bor paa (30-40,000 innbyggere) saa det blir jo litt anderledes enn Oslo hvor jeg studerte. For det meste er folk her i ND fra Norge, saa uansett hvem jeg snakker med saa vil de fortelle meg om slektningenen sine i norge....og da de reiste til Norge og hvor pent det er der borte :-) ND er jo ogsaa veldig sjermet fra storby problemer, hvor de lokale nyhetene stort sett dreier seg om vaeret og forholdene for jordbruket. Men, det betyr ikke at det ikke er problemer og kriminalitet her og saa da selvfoelgelig. Men foeler oss stort sett veldig trygge her. Hvor tenker du paa aa flytte? Haaper du fikk litt nyttig informasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå