lana<3 Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 I går begynte lille snuppa mi på rema 1000 med dadadada bababa og mamama er jo bare såååååå nusselig er det nå de begynner å si ord etterhvert?? første dagen igår og hun fortsetter idag høyt og tydelig...
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 18. april 2007 #2 Skrevet 18. april 2007 Oj så gøy =) Eldstejenta mi var 6 mnd tror jeg..
2 Hærligheter! Skrevet 18. april 2007 #3 Skrevet 18. april 2007 min gutt ber 5 mnd og 26 dager,han sier mamamama og papapapa...
Mirakeljenta08 Skrevet 18. april 2007 #4 Skrevet 18. april 2007 tror min var ca 6mnd når han sa mama og papa
Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #5 Skrevet 18. april 2007 herregud....er ikke bevisst mamma og pappa så tidlig !! men naturlige lyder i barns språkutvikling
ScaryMama Skrevet 18. april 2007 #7 Skrevet 18. april 2007 Babyer begynner å si mamma og pappa fra de er 5mnd, de skjønner ikke betydningen av det men det er en del av språkutviklingen som en over her sier. Tidligst rundt 8 måneder bruker de mamma og pappa bevisst.
lana<3 Skrevet 18. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2007 hun sier lydene men lurte på når de gjør det bevisst..høres ut som hun sier pappa og mamma men forstår jo at det er litt tidlig....men hun begy7nte med disse lydene igår og er 6 en halv mnd...er hun litt sen da?? Har bare vært skrking fram til igår.....
ScaryMama Skrevet 18. april 2007 #9 Skrevet 18. april 2007 Absolutt ikke sen! Mamma og pappalydene kommer TIDLIGST når de er 5mnd, og at det er bevisst er også TIDLIGST ved 8mnd.
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 18. april 2007 #10 Skrevet 18. april 2007 Beklager KOzy K men det er jeg nok uenig i.. Å bastant si at sånn er det tror jeg blir litt feil. Høres ut som om du har lært dette gjennom utdannelse eller at du har lest dette en plass. Men å si sånn er det basta bom blir helt rart for meg. Samme som at jeg skulle si, barn kan nok gå rundt bordet fra de er 9mnd, men de kan ikke gå av seg selv før de er tidligst 1 år. Alle skjønner jo at det er forskjellig fra barn til barn og noen er tidlig ute og noen er gj.snittelig og noen er sene, sånn er det bare. Finnes ingen bastante grenser.
ScaryMama Skrevet 18. april 2007 #11 Skrevet 18. april 2007 Ja jeg baserer dette på det har lært i psykologiutdannelsen og jeg syns ikke jeg har sagt noe bastant heller. Jeg har sagt at tidligst fra da og da og ja, det er STORE variasjoner! Det jeg leser er basert på forsking, både i vår kultur og andre kulturer. Babyer over hele verden beygnner å si mamma,pappa, dadda osv når de er 5mnd. Men det er først når de er 8mnd at det er bevisst og de sier det sånn som det skal høres ut på deres eget språk. Beklager om du syns at jeg virker bastant, jeg bare videreformidler det som det er stor enighet i blant barnepsykologer o.l. den dag i dag. Så får du heller la være å tro på det hvis du vil.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #12 Skrevet 18. april 2007 Men man kan vel si ganske bastant at de ikke har forståelse av lydene de lager når de er 5-6måneder ! Mamama bababa-lydene er som det blir nevnt en naturlig del av språkutviklingen som dukker opp hos babyer i hele verden omtrent på samme tid. Akkurat tidspunktet for når barna forstår mer er vanskelig å fastsette ja, men vanligvis fra 8-10måneder.
lana<3 Skrevet 18. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 18. april 2007 Hva mener du med at de ikke kan gå tidligst av seg selv før de er ett år...venninna mi sin unge stavret seg avgårde fra han var 9 mnd uten å holde seg i noe og jeg selv gikk fra jeg var 10 mnd....
ScaryMama Skrevet 18. april 2007 #14 Skrevet 18. april 2007 Piadi- er du veldig selektiv når det gjelder hvilken informasjon du tar som en sannhet? Du var bastant i en annen tråd når du skrev at babyer som er mer enn 6mnd ikke trenger nattmat. Er det ikke store variasjoner når det gjelder dette da?
Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #15 Skrevet 18. april 2007 Minien begynnte når han var ca.7 mnd og si mamma, pappa, dadadadad. Nå er han 11 mnd. og bruker det bevisst. Hvis jeg går fra han roper han mamma. Når han hører søsteren roper han dada, og blir superglad. Nå skjønner han hvem som er mamma og pappa. Kaller faren for pappa ol. Men det er nok stor forskjell på de små
♥ Piadi m/2 nydelige jenter♥ Skrevet 18. april 2007 #16 Skrevet 18. april 2007 lailaelin: Det var nettopp mitt poeng, jeg selv gikk når jeg var 10 mnd Kozy K: Jeg bruker ikke noen informasjon som helst som sannhet, bare mener du var litt sånn " sånn og sånn er det og det går ikke an at det ikke er sånn" Når det gjelder nattmat som var i den andre tråden du snakker om, sa jeg vel "Strengt tatt.. " Gjorde jeg ikke ? Det vil ikke jeg si er bastant. Og Nicolay får jo også grøt og da er jo behovet for nattmat minimalt. Men siden dere samsover er det jo lettvindt for han å få oppmerksomhet om natten og da skjønner jeg jo at han våkner. Er jo kjempekos med en mamma som lukter mat rett ved siden av seg
ScaryMama Skrevet 18. april 2007 #17 Skrevet 18. april 2007 Det var ikke meningen å være bastant, og jeg skrev jo at det er store variasjoner! Men det har seg slik at visse ting kan ikke gjøres før en viss alder pga. modning. Det er f.eks. ikke mulig å lære en 6mnd gammel baby å gå på do på egenhånd. Det blir på samme måten med språket, det å bruke mamma og pappa bevisst krever modning, og dette skjer som sagt tidligst ved 8mnd. Utover det så er det stor rom for variasjoner. Nei du sa ikke "strengt tatt", men det gjorde vel ikke jeg heller;) Nikolai får små og hyppige måltider pga. refluks og mye magevondt. Jeg gir han bare noen skjeer grøt om kvelden så det er ikke så rart at han blir sulten etter 5 timer. Han er vant med å spise lite om gangen og jeg har egentlig lyst til at han skal fortsette med det ellers så gulper han så voldsomt. Han har også sovet i egen seng de 3 siste nettene, men våkner og er sulten for det.
Bananas m 1 barn + en i magen Skrevet 18. april 2007 #18 Skrevet 18. april 2007 Gutten min er 3måneder og har skreket maaaaaaaaaaamaaaaaaaaaaa i en måneds tid nå, det morsomt selv om det ikke er bevisst fra hans side..:-)
Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #19 Skrevet 18. april 2007 Tror ikke jenta mi har begynt å "bable" enda... hun er 9 mnd. Hun skriker bare å lager masse høye lyder. Unormalt? Noe jeg skal bekymre meg for?
ScaryMama Skrevet 18. april 2007 #20 Skrevet 18. april 2007 Til anonym med baby på 9mnd- HELT NORMALT! Når det gjelder språk så er det veldig store variasjoner. Jobbet med en jente på 2 år og hun snakket ikke. Plutselig ved 2,5 år så kom det masse på en gang! Det er mange babyer på ni mnd, som ikke babler. Men hun skriker da,og det er jo bra! Alle babyer har forskjellige måter å kommunisere på
Anonym8579 Skrevet 18. april 2007 #21 Skrevet 18. april 2007 Mathias begynte å si mamma bevisst da han var ca 8 1/2 mnd. Hadde ikke bablet mamamama eller noe slikt før det. Nå er han snart 10 mnd og det går fortsatt i mamma, pappa har ikke kommet ennå, bare litt dadda som pappan liker å tro er pappa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå