Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 Før fødsel var jeg ikke redd for å føde, da jeg ikke visste hva jeg gikk til. Men var livredd for å skulle måtte ta keisersnitt. Typisk nok, måtte jeg ta hastekeisersnitt. Hadde en veldig positiv opplevelse av det faktisk, uten komplikasjoner. I ettertid har jeg begynt å tenke at jeg ikke vet om jeg tør føde vanlig neste gang, dersom muligheten skulle by seg, har nesten fått litt fødselsangst på en måte. Vet jo at muligheten for komplikasjoner i forbindelse med et evt. keisersnitt er mulig, men tenker ikke like mye på det. Nå er jeg ikke gravid, så vet jo ikke hvordan jeg vil føle det når jeg en gang blir gravid igjen. Men akkurat nå føler jeg at jeg vil heller ta keisersnitt igjen. Noen andre som har det lignende? Hvor vanskelig er det å få keisersnitt hvis det ikke er noen medisinske grunner for det? Noen andre som har tatt keisersnitt to ganger?
Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #3 Skrevet 18. april 2007 Jeg ønsket ikke å føde første gangen, men ville ta keisersnitt.. Men legene nektet meg det, og sa at det kom til å gå helt fint å føde normalt. Det gjorde det ikke, og jeg måtte ta keisersnitt.. Andre gangen var jeg til vurdering, og jeg ytret sterkt om at jeg ønsket keisersnitt, siden jeg ikke kunne føde normalt forrige gang (for smalt bekken). Men legene mente nok engang at det skulle gå heeelt fint å føde normalt. Det så ikke ut som gutten var så stor sa de.. Men nok en gang endte det med keisersnitt.. Så de "trøstet" meg med, at hvis jeg skulle bli gravid igjen, så kom jeg til å få keisersnitt automatisk neste gang..
Murmeline Skrevet 18. april 2007 #4 Skrevet 18. april 2007 Det er nok veldig naturlig å frykte det man "ikke får til". Har fødselsangst nok for en hel avdeling selv, og fikk planlagt ks pga dette. Har også veldig positiv erfaring med ks:) Mitt tips til deg: finn ut av hvor mye du frykter en fødsel, er du sterk nok til å ta utgangspunkt i å føde, eller orker du ikke en gang tanken på det.. Sjekk fødselangstdebatten og ks-debatten på bim, jeg fikk klarnet hodet mang en gang der:) Har ikke funnet noe tilsvarende forum her inne. Ks gies av medisinske årsaker, og psykiske årsaker, praksisen varierer noe fra sykehus til sykehus da.
LilleStjerne Skrevet 18. april 2007 #5 Skrevet 18. april 2007 Jeg har også alltid vært veldig redd for å føde og da jeg ble gravid brukte jeg nesten hele svangerskapet til å "psyke" meg opp til vaginal fødsel. To dager før termin sender jordmor meg til UL pga mistanke om seteleie, noe som stemte. Følte at alt jeg hadde jobbet med i svangerskapet bare raste sammen. Hadde forventet en vaginal fødsel ikke setefødsel. Fikk til slutt velge om jeg ville ha ks eller ikke (selv om tre forskjellige leger prøvde å overtale meg til å prøve setefødsel). Valgte ks noe som jeg ikke angrer på i ettertid. Nå føler jeg som deg at jeg har fått enda mer fødselsangst enn jeg hadde før svangerskapet. Nå vet jeg også litt mer hva jeg går til og jeg kommer nok til å grue meg enda mer til en evt fødsel. Vet ikke hvor lett det er å få ks andre gang, det vel sikkert veldig forskjell fra sykehus til sykehus.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #6 Skrevet 18. april 2007 Takk for svar. Den tid, den sorg... Kom bare til å tenke på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå