high five Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 Dersom dere synes barnehagene/skolene legger for mye vekt på troslære, uansett tro, må dere som foreldre si fra! Det er ikke lov å forkynne, hverken kristendom eller annen tro i barnehagene og skolene i dag.
Gjest Skrevet 18. april 2007 #2 Skrevet 18. april 2007 Men det er forskjell på å vektlegge og å forkynne. Bare navnet på KRL-faget indikerer jo at kristendommen gis en særrang i skoleverket. For ikke å snakke om den ekle formålsparagrafen.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 19. april 2007 #3 Skrevet 19. april 2007 Nå er det vel naturlig at kristendommen vektlegges mer enn andre religioner, siden det er den religionen som har hatt størst betydning for vårt samfunn slik det er i dag? Formålsparagrafen tror jeg det er mange kristne også som har et anstrengt forhold til på den måten den er praktisert i dag!
Gjest Skrevet 19. april 2007 #4 Skrevet 19. april 2007 Greit nok det. Men det er stor forskjell på å forkjynne og lære om religion!
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 19. april 2007 #5 Skrevet 19. april 2007 Ja det er stor forskjell. Men mange motstandere kaller det forkynnelse med en gang man nevner bibelhistorier o.l. Mange hysteriske humanetikere der ute, synes jeg!
Gjest Skrevet 19. april 2007 #6 Skrevet 19. april 2007 At skolebarn skal lære om innholdet i bibel, koran, talmud etc. har jeg ingen problemer med. Men inntrykket mitt fra mye av den religionsundervisningen jeg har vært borti, er at den har en tendens til å fremstille kristendommen som en voldsomt snill fredsreligion, mens man overfor de andre semittiske religionene vektlegger langt mer konfliktfylt historie etc. Ei heller har jeg spesielt sans for kirkeekskursjoner og salmesang som en del av undervisningen. Dessuten inneholder faget alt for lite av de filosofiske retninger som også har preget samfunnet. Og jeg er skrekkelig skeptisk til at religion skal ha en særstilling i forhold til andre livssyn, as far as I'm concerned er de alle eksempler på verdensanskuelser - eller meninger om du vil. Da forstår jeg ikke hvorfor ungene skal indoktrineres med at ideologien nazisme ikke er akseptabel, mens ideologien islamsk (eller kristen for den saks skyld) fundamentalisme skal aksepteres i religionens navn. Strengt tatt synes jeg også åsatroen burde reflekteres i langt større grad i religionsundervisningen dersom hovedargumentet er at kristendommen har formet samfunnet. F.eks innen jussen og litteraturen har man plenty av innflytelse fra eldre tider.
Gjest Skrevet 19. april 2007 #7 Skrevet 19. april 2007 Da er det jo bra med privatskoler , så kan folk velge selv hva de vil ungene skal høre om det ene eller det andre.
Gjest Skrevet 19. april 2007 #8 Skrevet 19. april 2007 Det kan man vel ikke. Vi bor i Oslo, som antagelig har landets største utvalg private skoler, og privatskolealternativene for barneskolebarn her er: St. Sunniva, den tyske skole, den franske skole, Oslo international school, nyskolen, Montessori og Steiner + visstnok noen sånne menighetsskoler. Oslo International utgår, da prisen er helt vanvittig og utskiftingen av elever er enorm. Den har også kristendomsundervisning. Montessori, Steiner og Nyskolen bedriver en alternativpedagogikk jeg slett ikke står inne for bare fordi jeg ikke er kristen. St.Sunniva er katolsk. Den tyske og den franske krever enten store språkunnskaper fra foreldrene, eller at man er villig til å la barnet sitt gå på en skole hvor man ikke kan følge det opp. Det er et krav her til lands at man skal drive alternativ pedagogikk for å få drive privatskole.
Gjest Skrevet 20. april 2007 #9 Skrevet 20. april 2007 Dersom noen starter en skole og har et pedagogisk opplegg for elever som har problemer med å tilpasse seg i en vanlig skole, eks. såkalte adhd barn eller andre tilfeller, så har det grunnlag nok til å starte etter som jeg forstår.Det er skoler som altså er et pedagogisk ELLER livssynssupplemang til den off.skole. Jeg ser ikke helt problemet deres som syter og klager over den off.skole med tanke på religiøst innhold.Den off.skole har jo vært blotta for religiøst innhold de siste 30 åra minst.Kan bare si at da jeg selv gikk der så var det overhodet ikke religiøst , lærerne slentra innom så og si , det var plenty av vikarer og holdningen var laber.Lærerne skulle være kompis med elevene og elvene skulle lære seg selv virka det som, dersom de ønsket.En venninde av meg opplevde at en lærer kom full på skolen og dansa på kateteret.Jeg selv opplevde at naturf.lærer spurte om vi skulle spille spiritisme i timen.På barneskolen hadde jeg ny lærer hvert år. De elevene som driter i skolen blir tatt størst hensyn til i den off.skole mens de som ønsker å lære og kansje er flinke ikke får noen oppmuntring. Mattekunnskapene i Norsk skole er på nullpunktet, elevene mangler disiplin og motivasjon. Det er jo SLIKE ting som er det største problemet i offentlig skole i dag , ikke om der skulle befinne seg et stakkars lite bordvers i ny og ne. Hallo folkens....?
Sissy-mams Skrevet 20. april 2007 #10 Skrevet 20. april 2007 Akkurat som i alle andre fag er innholdet og kvaliteten av undervisningen i skolen meget avhengig av lærerne. Som lærer velger du selv hvor mye du skal vektlegge de forskjellige delene av innholdet. Har læreren mange elever med forskjellig kulturbakgrunn, vil han/hun ofte velge å fokusere mer på deres kulturer enn det det er lagt opp til i utgangspunktet. Dette fordi elevgrunnlaget gjenspeiler lokalsamfunnet, og som vi vet: kunnskap gir økt toleranse og respekt -noe av det viktigste i et demokratisk samfunn. At invandrede barn og barn som ikke har kjennskap til Norges religiøse historie og kristne etiske grunnholdning får komme på kirkebesøk og lære mer om dette er, et glimrende samarbeid mellom skolen og kirken, synes jeg. Barn lærer mye mer når de får se og oppleve med egne øyne og øre. Og selvsagt skal de få lære om kirkens misbruk av makt opp igjennom tidene! Åsatroen blir mye referert til i norsk-opplæringen. I lesebøkene brukes fortellinger fra norrøn, gresk og annen mytologi. Det er mye tverrfaglighet i læreverkene i den norske skolen. Filosofi er en viktig del av Krl-faget og historie. Det er meget interessant å sammenligne de forskjellige religionene for så å få større forståelse for menneskene og de forskjellige kulturene. Men det er vel slik i dag som på Sokrates tid (vi vet jo hvordan det gikk med ham!!) , at foreldre er veldig redde for at noen andre skal få påvirke barna deres. Den viktigste ballasten får barna hjemme hos sin egen familie. De blir neppe "omvendt" av undervisningen i skolen, det er vel heller omvendt. Men det er viktig at foreldrene diskuterer med barna det de har fått lære om på skolen. Så vær engasjerte rundt matbordet og ved leggetid, og la barna få fortelle og spørre. Da kan du jo evt. korrigere, ikke sant?
Sissy-mams Skrevet 20. april 2007 #11 Skrevet 20. april 2007 Det er kanskje et lite under at vi har lærere som kan noe i skolen i dag, siden deres lærere i sin tid var så elendige ;-) Fra spøk til alvor! Det er helt klart på tide å heve kvaliteten på den norske skolen, både fagmessig, bygningsmessig og innholdsmessig. Lærerne har alt for liten tid pr elev, altfor dårlig utdanning (de kan litt om alt, for de må jo stort sett undervise i alt på barnetrinnet), altfor dårlig oppfølging (hvem andre er det som må videreutdanne seg på sin egen fritid og betale det selv om de ønsker skikkelig videreutdanning? I tillegg til alt ekstra arbeid med å utarbeide nye læreplaner, lære seg nye læringsplttformer uten å få mer tid til å klare å gjennomføre dette på etc.) og ansvar for altfor mange elever på en gang (bare tenk på dem som skal vite "alt" om nivå og trivsel til sine 25-28 elever! Kontaktlærere kaller vi dem.) Nei, det må skje en revolusjon innen lærerutdanningen og skolestrukturen før kvaliteten blir høyere! Disse smånappene som skjer nå er nok for dessverre for små.
Gjest Skrevet 20. april 2007 #12 Skrevet 20. april 2007 Ja, det er mange dårlige lærere i norsk skole. Jeg forstår ikke hva det har med det religiøse innholdet å gjøre. Jeg ønsker meg en sekulær skole og en sekulær stat. Jeg synes ikke staten har noe med å pushe religion på folk, og jeg mener at deler av norsk lovgivning strider mot menneskerettighetene. Jeg synes den kristne formålsparagrafen skal fjernes. Jeg synes faget KRL burde kalles Livssyn og inkludere religioner, filosofiske retninger og ideologier. Det forhindrer meg på ingen måte i å også synes at lærere skal være kompetente, engasjerte og fokuserte.
Gjest Skrevet 20. april 2007 #13 Skrevet 20. april 2007 Jadda. Jeg kjenner den offentlige skolens innhold og læreplanene i de ulike fag. Og mener like fullt at KRL-faget i sin nåværende form bør vekk, i likhet med formålsparagrafens kristenhet. Det er en prinsippsak, det har ikke noe med at jeg tror noen av ungene mine vil ende opp som kristne mørkemenn fordi de går på skolen.
Gjest Skrevet 20. april 2007 #14 Skrevet 20. april 2007 Akkurat ja!Du vil at siste rest av den norske kristne kulturarven skal ut av Norge du åsså...jaja den diskusjonen finnes lengere ned under to tråder angående statskirka. Jeg for min del syns det er viktig å ta vare på siste rest av den norske kristne kulturarven fordi det handler om vår identitet.En nasjon trenger en identitet og det gjør ungene også.Som nordmenn mener jeg.Det ligger en samlende kultur i den kulturarven og vi har et kongehus som eksisterer i dag som er en del av den kristne kulurarven vår.Paragraf 2 i den norske grunnlov er en holdningsskapende faktor i vårt samfunn og vår politikk som vi bør ta vare på. Jeg mener at det er så lite av kristendom i skolen og samfunnet ellers at det ovehode ikke skulle plage noen som ikke er kristne.Dersom alle var tvunget til å gå med rosa støvletter i kristendommens navn eller at folk ble tvunget inn i kirka hver uke så ville det vært en annen sak.
Gjest Skrevet 20. april 2007 #15 Skrevet 20. april 2007 Da er vi bare grunnleggende uenige. Identiteten min ville nok klare seg aldeles utmerket om man fjernet tvangskristenhet for konge og regjeringsmedlemmer, tok bort formålsparagrafen i skolen og fjernet blasfemiparagrafen.
Barn nr.4 Skrevet 21. april 2007 #16 Skrevet 21. april 2007 Enig med deg ovenfor. fjerning av formåsparagrafen. hvorfor skal kristendommen ha fordel her?????kulturarv? Det er bortsnakking kaller jeg det. Ærlig talt, vi vet da såpass i dag at tro og religion er høyst personlig og individuelt. Det er noe hver enkelt menneske må ta opp med seg selv. Men informasjon og kunnskap om de forskjellige religioner kan barn få på skolen. Ja,klart at barn får et bedre innblikk i "ting", dersom de får se og oppleve, i stedet for å bare sitte på skolen å bli fortalt. Men hvorfor skal skoleklassene hver eneste jul til kirka for å høre juleevangeliet? Hver bidige jul? og bhg. også. Hvorfor legges det ikke to pinner i kors for å besøke andre religionsutøvende steder så ofte som dette. Klart at dette er skjeft, og for å oppnå noe med det. Vi er jo ikke blind!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 22. april 2007 #17 Skrevet 22. april 2007 Hei Ja nå nærmer vi oss 17.mai .Det er vel den mest kulturfokuserte dagen vi har her i Norge og jammen er vi stolt av den! Den dagen er det kultur og bunad og kongehus opp og ned og i mente, he he.Hurra for 17.mai, grunnlovsdagen, Norges bursdag!!! Paragraf to står nedfelt i grunnloven og den er arven etter en mann som revolusjonerte det fattige Norge ved å gå Norge på kryss og tvers drevet av Guds Ånd og inspirere det norske folk til å reise seg fra fattigdommen.Dette gjorde han ved å forkynne evangeliet , noe som gav folket nytt mot og tro på fremtiden .Han inspirerte folket til å starte bedrifter rundt om i landet slik at de fikk noe å leve av , dette var med på å snu Norge fra å være fattig til å bli mer og mer velstående.Denne mannen gikk faktisk rundt fra sted til sted og han strikka i vei mens han gikk...... Navnet hans er Hans - Nielsen Hauge.På grunn av at folk så hva som skjedde så ble det bestemt at paragraf to skulle være nedfelt i grunnloven fordi de mente at den samme Ånd og kraft som Hans n.H. var drevet av ville være bra for Norge.Rett og slett! Sånn er det. Nasjonalsangen vår som barna synger både i skole og barnehager er en kristen sang og det er også " kongesangen". Det Norske flagget bærer korset. Kongehuset er kristent og kongen har et nært samarbeid med den norske kirken.Kongen ble vigslet i kirken til sin gjerning.Samarbeidet dem i mellom er viktig har kongen gitt uttrykk for. Alt dette er den norske kristne kulturarven.
Barn nr.4 Skrevet 22. april 2007 #18 Skrevet 22. april 2007 Hva andre har trodd på og levd etter tidligere i Norge, kan du ikke forvente at etterkommere skal leve etter til evig tid, bare fordi dette har folk trodd på før. Utviklingen og kunnskapen går videre. Vi følger heldigvis utviklingen, og identiteten vår følges ad her. Vår identitet i dag, bygger ikke på de samme verdier som den gjorde i 1905.Og heldigvis for det. Det barn lærer på skolen i dag ang.17.mai, er at vi feirer at Norge ble et selvstendig og uavhengig land. Norge sin bursdag som det sies.
Gjest Skrevet 22. april 2007 #19 Skrevet 22. april 2007 Hallo Norge som nasjon behøver sin egen identitet ellers så vil vi snart komme i en identitetskrise og hvem skal da bestemme retningen for landet? Hvilken ideologi eller religion vil nasjonen Norge da åpne opp for? Det har vært mange dårlige ideologier opp igjennom historien .
Barn nr.4 Skrevet 22. april 2007 #20 Skrevet 22. april 2007 Norge er et fritt land. Det har allerede åpnet opp for mange religioner. Og det er det Norge ønsker. Det skal være rom for alle, og frihet til å velge hva man tror på. Norge er et flerkulturelt land, og det må faktisk bygge på respekt. En kan ikke da "tvinge" på noen en religion eller tro. Da må en legge forholdene til rette for det. Norge som nasjon,sier du? Vel, norge er vi mennesker som bor her i dette landet. Her får alle ha sin tro. Selv om du synes det er forferdelig at noen har en annen tro enn kristendommen, eller kanskje ikke tilhører noen religion i det hele tatt.Da må norge som nasjon kunne forholde seg nøytral, så får hver enkelt av de som dyrker en religion gjøre det som de vil. Innenfor visse grenser(som f.eks.menneskerettighetene).
Gjest Skrevet 22. april 2007 #21 Skrevet 22. april 2007 Når jeg sier åpne opp for så mener jeg hvilken ideologi nasjonen Norge da vil ende opp med, tanken er bare at det kan bli en annen religion fordi at jeg er ikke helt sikker på at vi greier å bli stående nøytral i en tid som denne .Det er mange religiøse strømninger ute å går skjønner du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå