elly belly Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 Verken jeg eller pappa'n til barnet er kristne eller troende. Så vi lurer på litt om vi skal velge dåp rett og slett pga. tradisjon (vi begge er døpt) eller om vi skal skape vår egen tradisjon med å ha navnedag. Hva velger dere?
fox`y Skrevet 18. april 2007 #2 Skrevet 18. april 2007 vi velger dåp:) vi er begge medlem av statskirken og er begge døpt.. tror jo på en måte,men velger å døpe oxo dette barnet.1 mann er døpt.. er litt tradisjon oxo...
Gjest Skrevet 18. april 2007 #3 Skrevet 18. april 2007 Vi skal ikke ha noen dåp her, syns heller barnet vårt kan få velge en trosretning selv når h*n er gammel nok til å ta stilling til det selv. Er ikke døpt selv, og er takknemlig for det.
Kyosanim Skrevet 18. april 2007 #4 Skrevet 18. april 2007 Vi valgte navnedag til datteren vår. HVerken jeg eller mannen min er medlem av statskirken. Vi er også gift og konfirmert i regi av HumanEtisk Forbund. Er forøvrig medlemmer også så for oss falt det seg helt naturlig. Hadde en vakker sermoni hvor alle barna ble båret inn av foreldrene. Det er ikke noe problem å ha med eldre søsken hvis ønskelig. Da alle hadde kommet inn sto vi fremfor familie og venner også var det velkomstale. Etterpå ble alle plassert foran og ropt opp etter tur. Vi gikk opp og mottok navnetavle og en liten lykkeønskning på veien. Det ble fortalt eventyr og det var sang og musikk. Gleder meg til neste navnefest vi skal ha. Det er absolutt en godt alternativ til dåp / ikke dåp. Mye mer høytidlig. Lykke til:)
Kyosanim Skrevet 18. april 2007 #5 Skrevet 18. april 2007 Må også nevne at barnet ikke blir automatisk medlem av HEF selv om dere velger navnedag.
Solskinnsjenta Skrevet 18. april 2007 #6 Skrevet 18. april 2007 Vi er begge kristne og går aktivt i statskirken. Vi kommer til å ha dåp for tvillingene våre. Det er viktig og riktig for oss. Hvis dere velger dåp kun for tradisjon vil jeg minne om at dere faktisk gjør en muntlig forpliktelse til å oppdra barna deres i den kristne forsakelse og tro... Jeg tror jeg ville anbefalt navnefest/ annen markering for å ønske barnet velkommen til verden i deres tilfelle. Da kan barnet selv når det er gammelt nok ta et standpunkt og et valg om hvilken tro/religion det vil ta som sin egen. Dere har nå enda en stund å tenke og planlegge =) Lykke til =)
elly belly Skrevet 18. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. april 2007 Solskinnsjenta Bare en tanke... Jeg tror maaaaange er døpt, konfirmert og gift i kirken uten at de er troende i det hele tatt. Har en følelse av at det er mindretallet som velger å oppdra sine barn i kristen tro, men at "slekter skal følge slekters gang" og at selve tradisjoenen er viktigere enn religionen for de fleste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå