Gå til innhold

Farlig å ta sittups??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det kan være skadelig for den lille der inne??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du kan trene de skrå magemusklene...

Skrevet

Du skal ikke ta vanlige sittups, da de rette magemusklene nå ikke går rett ned, men går ut til siden, for å gi plass til magen. De skrå magemusklene kan du med fordel trene, så fremt det ikke er en medesinsk grunn til å la være. Vent med vanlig sittups til en stund etter fødsel.

Skrevet

Legen min anbefalte meg å trene magemuskler. Er i uke .

Hun mente at vanlige sit ups var helt okay, men at man ikke skulle trekke seg helt opp. Så lenge det ikke er ubehagelig skal det ikke være noe problem.

Skrevet

Du skal være forsiktig med å trene for mye situps mens du er gravid. Hvertfall om du ikke er veldig vant til å trene. Du skal ikke belaste buken så mye og ikke få mye press på den, særlig ikke når du begynner å få litt mage.

Jeg fikk treningsveilieding sist jeg gikk gravid og da var det ingen øvelser direkte for magen. Men jeg er ingen ekspert altså, kanskje andre vet bedre?

Skrevet

Det er ihvertfall ikke skadelig for den lille. Jeg har fått en god spalte mellom de rette magemusklene slik at det tyter ut mellom når jeg tar vanlige, rette situps. Det synes jeg er så ekkelt at jeg lar være å gjøre den øvelsen. Fysioterapauten min mener riktignok at det ikke er noen fare å gjøre øvelsen dersom korsryggen holdes godt ned i gulvet hele tiden. Vi trenger imidlertid å være sterke i stabiliseringsmusklene rundt kjernen. Stabiliseringsøvelser som planken er derfor supert å ta for gravide. Gjør noen søk på nettet og finn *gode* kilder. Forum er ikke alltid det beste stedet for å finne treningstips siden du ikke aner hvem som har skrevet dem. Treningssenterkjedene, som Elixia og Sats, har noen ok sider om graviditet og trening.

Skrevet

Jeg fikk streng beskjed om å ikke trene magemusklene.. jeg hadde hard trening 5 ganger i uka før jeg blei gravid.. og trener nå kun 2-4 ganger i uken.. og fikk beksjed om å holde meg unna trening med magen... veit ikke om det er skadelig men er vel heller ikke bra...

Skrevet

Min fysioterapaut sa også at gravide ikke skulle ta sit-ups! Hun forklarte også hvorfor, men det husker jeg ikke helt. Hun kjører saltreninger for gravide og trener masse selv, så jeg velger å høre på henne, da jeg tror hun vet hva hun snakker om:o)

Skrevet

Og nettopp derfor bør man søke opp kildene selv. Det er gjort en del forskning på dette i det siste, ifølge min fysio, og derfor verserer det en del ulike råd fra fagpersoner også ettersom hvor oppdaterte de er. Jeg kjører også en del saltimer og synes det er like ekkelt hver gang noen kommer med akkurat dette spørsmålet. Derfor råder jeg dem heller til å kjøre stabiliseringsøvelser, som faktisk er viktig for tiden før, under og etter fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...