Gå til innhold

Noen som vet - mageleie og bruk av vippestol?


Graciegirl

Anbefalte innlegg

Hei,

 

er det noen som vet sånn ca når det er vanlig å legge babyen litt på magen. Jonah er bare litt over to uker, så jeg regner med at det er for tidlig ennå. Vi legger han på brystkassen etc, men da får han jo støtte av oss.

 

Lurer også på om noen har erfaring med vippestol og når man eventuelt kan bruke det. Svigers har gitt oss en superfancy sak som jeg nesten syns er litt skummel! Har ikke prøvd den ennå, da jeg er litt usikker på om den kan brukes allerede fra fødselen.

Har lest her inne at foreldrene gjerne begrenser tiden til ca 30 minutter om gangen og at det skal hjelpe mot eventuell kolikk. Ellers klarer jeg ikke å finne info om når/hvor ofte man kan bruke stolen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hei.

 

Babyen kan ligge på magen fra første stund. Kjempefint å bruke stellebordet, slik at han kan se på dere mens han ligger der. Dere vil nok oppleve at babyen strever litt, da tyngdepunktet enda er langt framme og den ikke er så sterk i nakke- og ryggmuskulatur. Men det er god trening for babyen og dere vil se at etterhvert blir han sterkere og kan løfte hodet i lengre perioder. Tror det er lurt å starte så tidlig som mulig med maveleie, slik at de venner seg til å ligge på maven. Man trenger ikke så lange perioder i starten, heller oftere. Og snu babyen når den viser tydelig tegn på at dette er nok.

 

Når det gjelder vippestol har jeg ingen personlig erfaring med dette. Men tror ikke det gjør noe at babyen sitter litt i denne. Men et generelt råd er å begrense tiden. Kun korte stunder! Også når babyen blir større, er det viktig å tenke på at det er greit å la babyen sitte litt i vippestol (for eksempel i forbindelse med mating), men at det er på gulvet babyen får mulighet til å utfolde seg fritt!!!

 

Når det gjelder bruk av vippestol og kollikk vet jeg ikke. Men vår lille gutt har en tendens til å bli rolig hver gang han settes i bilstolen;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det anbefales at de er 6 uker før de sitter i vippestolen. Det er nok for å skåne ryggen mest mulig. -Men de kan jo sitte i bilstolen -men der ligger de jo litt mer enn i vår vippestol iallefall...

 

Gutten vår har allerede lagt på magen en del, han er 20 dager gammel nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...