scubagirl med scubababy Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 Hei alle sammen. Jeg kunne tenke meg å jobbe 50% stilling fra uke 7 etter fødsel. Noen andre her inne som vurderer det samme? Eller har gjort det? Litt sånn tenking før jeg bestiller time hos NAV. Vi har 44/54 uker permisjon å ta av. 9 uker MÅ man ta ut uten at det er lov å jobbe. Samt 6 uker er forbeholdt far. Sitter da igjen med 29/39 uker til disposisjon.. Jeg kunne tenke meg å ta ut 80%, og har da 39 uker jeg kan fordele. Dersom jeg da velger å jobbe 50%, vil jeg da han en 50/50-deling i 78 uker... Har jeg tenkt rett da at fra jeg går ut i permisjon 24. juli, så skal jeg ikke begynne å jobbe fullt i jobben min før etter 87 uker? Har ikke beregnet inn noe ferie, men det vil jo forlenge permisjonen. Så fra 24. juli og 87 uker kommer vi til ca. uke 13 i år 2009. Så må far ta ut sin permisjon etter det... Burde kanskje ta en tur på NAV før jeg surrer meg helt bort i regnemåter etc... Fint hvis noen har innspill til dette...
Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #2 Skrevet 18. april 2007 Virker som om du har fått det riktig, i alle fall etter hva jeg kan se. Men du vet at far kan ta ut sin permisjon samtidig som deg, både gradert og ugradert? Hvem skal passe barnet de dagene du jobber (fom uke 7)?
scubagirl med scubababy Skrevet 18. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2007 Så far kan ta ut permisjon samtidig med meg når jeg har gradert uttak? Det hørtes fint ut... Jeg hadde tenkt meg å jobbe hjemmefra... Jeg jobber med regnskap etc, så ser for meg at jeg i løpet av dagen vil greie å arbeide ca. 3.5 timer hver dag... trenger da ikke barnevakt til å begynne med, da jeg kan jobbe når barnet sover. Men jeg har også mulighet til å jobbe lørdag/søndag da min samboer kommer til å være hjemme... (Handler om å tilrettelegge liksom) Når barnet da i mai 2009 er 1 år og ca. 9 mnd. er det vel på tide å begynne i barnehage vil jeg tro... Sånn at barnet får stimulering fra andre barn og kommer seg vekk fra mamma'n sin...
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 18. april 2007 #4 Skrevet 18. april 2007 Heldiggrisen! Skulle ønske vi hadde den muligheten Vi kan jo alltids vurdere å ta ut ulønnet perm, for vi har råd til det, men iom at vi lurer på to tette, så ødelegger vi da litt sjanser med tanke på permisjonsrettigheter ved barn nr 2. Har heller ikke familie i nærheten som kan passe, så da blir det dagmamma eller barnehage fra ca 1. års alder. Ikke så lett dette her... Ja, er enig med anonym - far kan ta ut sin pappaperm når som helst, bortsett i fra de 6 første ukene etter fødsel. Denne siden forklarer det greit: http://www.nav.no/805345732.cms Lykke til med møte med NAV, sikkert ikke så dumt å vite hva du vil ha før du snakker med de, for det er ikke alltid de har komplett oversikt over hva de tilbyr
scubagirl med scubababy Skrevet 18. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2007 Hei Tinden & Løvebeivi'n... Har tenkt og lest om det å miste rettighetene til evt. ny permisjon med lønn for barn nr. 2.. Men så lenge man er i "opprinnelig" permisjon selv om den er gradert, mister man vel ikke rettighetene selv om jeg skulle bli gravid og få barn før nye 6mnd. er opptjent ved full lønn igjen vel? Ble plutselig litt usikker... For jeg ønsker meg 2 barn så tett som mulig med tanke på at jeg har passert 35 år. Og kroppen har godt av å vente 1.5 til 2 år før jeg blir gravid igjen...
Gjest Skrevet 18. april 2007 #6 Skrevet 18. april 2007 Ja, du og far kan ta ut perm samtidig, men da tror jeg dere går glipp av noe penger. Det er noe med at de ikke betaler ut mer enn 100% svangerskapspenger, og dersom du er hjemme 50% og far 100% så vil det si at dere "mister" en 50%. Vet ikke helt hvordan det der regnes, men det kan de svare deg på hos NAV. Men dere kan jo ta gradert 50% hver!
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 18. april 2007 #7 Skrevet 18. april 2007 Nei, hvis du er i opprinnelig perm (sånn som du har tenkt) så teller det som grunnlag for perm.penger for nr 2. Det er når man tar ut ubetalt perm (utover vanlig fødseleperm) at man i alle fall må sørge for å være i jobb 6 av de 10 siste mnd før neste fødsel. Og det rekker jeg ikke hvis vi skal få de så tett som vi lurer på, og det skal være noen vits i å ta ut ubetalt perm. Men synes at barnehage for et 12 måneder gammelt baren er veldig tidlig, så får se hva vi gjør. Jeg er jo "bare" 26, så jeg kan godt vente litt, men har litt lyst å få nr to rundt den tiden nr en fyller to år. Synes det er passe, jeg. Men du har alt dekket med din måte å ta ut perm på Igjen: Heldiggris, hehe!
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 18. april 2007 #8 Skrevet 18. april 2007 På NAV - siden (lenke lengre oppe i inlegget) står det at NAV kan utbetale opptil 150%. Og dersom Scubagirl tar ut 50% penger og faren 100%, så går jo det i orden. I alle fall slik jeg skjønte det...?
scubagirl med scubababy Skrevet 18. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. april 2007 Takker så mye for fine opplysninger vedr. permisjonsmåter... Tror jeg går for en 50/50-ordning... Men uansett skal jeg bestille time hos NAV... Når burde jeg senest søke synes dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå