Gå til innhold

Hvorfor vil dere ha klyster under fødsel??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk klyster under min forrige fødsel og må ærlig innrømme at det er noe av det jævligste jeg har vært med på. Syntes det var helt grusomt. Satt på do med så enorme mageknip at en skulle ikke tro det kunne gå ann...

Men ser her inne at mange virkelig ønsker dette når de skal føde... Ehh, er det lov å spørre hvorfor? Er det "værre" å føde om man ikke får det?? For med mindre fødslen blir noe værre så kommer jeg til å nekte det klysteret tror jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så man slipper å bæsje i det man presser...

Og så kom iallefall mine rier bedre i gang etter klyster;)

Skrevet

Jeg fikk det sist, og det var ikke ubehagelig. Jordmor anbefalte det for å få fortgang i fødselen, så jeg var helt klar (ting gikk ikke så fort...). Og da slipper man jo risikoen for at det kommer noe under pressingen, men det synes jeg kanskje er mindre viktig. Jeg kommer til å ta det igjen, hvis jordmor anbefaler det.

Skrevet

Min grunn er at jeg hadde avføring under pressriene, sto på alle fire og fødte, det ble selvfølgelig tørket vekk av pappan!!! (egentlig ikke noe big deal) men tenkte at hvis jeg tar klyster når riene starter hjemme så kommer det kanskje ikke så mye. Det gikk veldig fort sist gang med mine pressrier, så jeg tenkte at lillebaby skulle slippe å bli døpt i avføring på vei ut.

Skrevet

Ja ok, da skjøner jeg "greia"... For avførin samtidig som babyen er joikke akkurat deilig. hehe

Er bare det at det klysteret er egentlig den eneste negative opplevelsen jeg føler jeg sitter igjen med etter forrige fødsel, og da blir det jo brått til at en spør seg selv om det er sååå nødvendig...

Skrevet

Jeg fikk det ikke med første, og da bæsjet jeg under pressveene. Ble tørket diskret vekk av jordmor, men jeg måtte jo komme med en kommentar om lukta midt oppi det hele så gubben måtte le...

Andre gangen fikk jeg, men det var virkelig ikke vondt i det hele tatt, kanskje du var uheldig sist. En annen fordel med å få det er jo at det da gjerne går et par dager før du må stort på do med det såre underlivet ditt etterpå, tarmen er jo helt tømt på forhånd.

Skrevet

Hvis man velger å ta klyster, får man hjelp til å sette det? Er helt ukjent med hvordan dette funker, sorry...

Skrevet

Fikk d med nr.1 og fikk ut all skiten.Med nr.2 glemte de d av og d gikk som d måtte gå.Under press bæsja æ i tillegg.De sa d va helt naturlig og bla,bla,bla..men d va ikke morsomt og uansett hvor opptatt æ va me fødsel og alt tenkte æ på d å syns d va ubehagelig

Skrevet

Jordmor setter det mens du ligger på siden, så skal du holde på det så lenge du greier, også løper du på do og "slipper deg løs"...

Det blir gjort enten på undersøkelsesrommet eller på fødestua, og begge steder har en egen do i forbindelse med rommet, så det er helt problemfritt og greit. Mannen min satte seg på gangen med VG da jeg fikk det, han følte ikke for å være tilskuer til akkurat det, så bare ropte jeg han inn igjen når jeg var ferdig med dobesøket.

Skrevet

Jeg har helt angst for at jeg skal drite i senga under fødselen og går og tenker og grubler på det hele tiden. Det var på en måte greit å se at det ikke bare er jeg som tenker på det...

Kommer til å ha klyster hjemme jeg og prøve og sette det når jeg merker fødselen er i gang... Rekker jeg ikke det så kommer jeg til å be innstendig om å få det på føden...

Skrevet

Jeg også SKAL ha klyster denne gangen, hadde ikke forrige gang og det gikk med meg som med di andre her og jeg syntes det var veeldig ubehagelig!

Skrevet

Kan man sette klyster selv da? Uff, jeg er en av de som syntes det er guffent hvis noen andre skal gjøre det for meg. Rompa mi liksom... Men heller at en sykepleier gjør det enn at jeg bæsjer på meg!

Skrevet

Ikke sikker jeg. Vet man får kjøpt mini-klyster på apotek uten resept, men da tømmer man bare nederste del av tarmen. Det er ikkeno problem og sette selv...

Men er usikker på om man får kjøpt klyster som tømmer hele tarmen...

Skrevet

Når hodet til bebisen er på tur ut, preser det alt som er igjen i tarm og blære ut, derfor er det litt greit å få tømt seg skikkelig før den tid, så man sliper å ligger der å bæsje på seg hehe.

Plusss at det blir veldig trangt å ubehagelig hvis men ikke har tømt seg.

Skrevet

Hva erd et konkret som skjer når man setter klyster - er det en "dings" som blir satt inn? Piller? Hvor lang tid tar det før man er ferdig med dritten, bokstavelig talt?

Skrevet

Er det bare meg eller?? Jeg fikk ikke klyster under fødselen og bæsjet heller ikke på meg... hmmmmm

Skrevet

når du får klyster så ligger du på siden,så kan sykepleier/jordmor/far eller noen sette på deg... det er hva skal jeg kalle det? det e akk som en plaske med innhold,å det inholdet blir "spøytet" inn i deg slik at du skal få tømt deg..(en slags væske). når vi satte det på andre på sukhuset så tok det en 5-10min til man måtte på do... å da får du tømt endetarmen.... hvor lang tid det tar er egentli avhening fra person til person...

Skrevet

Allerede kommet mange svar, men jeg MÅ bare tillegge at det blir bedre plass for babyen å komme ut hvis tarmen er tømt! Ganske viktig grunn til å få klyster, synes nå jeg...

Skrevet

kan man ikke sette klyster selv?? det kan jo ikke være så vanskelig..

Skrevet

Da venninna mi var på sjukehuset sa de at det ikke var like vanlig å gi klyster lenger.. Hun fikk ikke. bæsja heller ikke under fødselen..

Da jeg skulle føde på samme sjukehus fikk heller ikke jeg klyster, bæsja heller ikke under fødselen. Kan hende at de kjenner etter om du trenger det under den første undersøkelsen når du kommer inn.. Ikke veit jeg..

Skrevet

Jeg satte klysteret selv jeg, like greit å ordne det selv på toalettet, bare litt vanskeligere å holde det inne når man sitter der.. Gjorde det mest fordi barnet lettere skulle komme ut, det hindrer jo hvis man har avføring i tarmene og urin i blæra.. ;)

Skrevet

Aldri i verden om jeg skal ha klyster under fødsellen.

Så vondt som det var å sitte på do med rier.

Foretrekker at jordmor diskre tar bort det som kommer,det er min minste bekymring når jeg ligger der og presser og holder på å dø.

Skrevet

jeg fikk det for å få igang riene... (de begynte med en gang etterpå) da hadde jeg gått ett døgn med sterke kynnere...

For å "tømme" meg før fødsel og ikke minst så er man da tømt til etter fødsel også...

Er IKKE det man har mest lyst å gjøre første dagene etter fødsel..

Så jaaa jeg ska ha klyster...

Skrevet

Enig med de fleste her. Fikk klyster ved forrige fødsel og vil ha det igjen denne gangen. Blir noe av det første jeg spør om når jeg kommer på føden. Greit å ta det før riene blir for heftige.

Jeg tok det selv, ingen problem det:)

Skrevet

Jeg skulle ha det sist, men når fødselen var i gang hadde jeg så vondt at det var uaktuelt å legge i ro lenge nok til å få satt den,dessuten betydde det ikke så mye. Jeg fødte i vann, og merket ikke noe til det selv, men min kjære fortalte etterpå at jodrmor hadde fisket opp noen "rosiner" Denne gangen får jeg ikke føde i vann, men skal spørre jordmor om jeg kan ta klyster hjemme før riene blir for vonde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...