Gå til innhold

gravid og nattarbeid


Ein T

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. (uke5) :)

men før jeg fikk vite jeg var gravid har jeg sagt ja til å gå natt i hjemmetjenesten. Hadde en SA i november i fjor. å da jobba jeg en del natt å ble litt stressa av d.Jobbe alene å ingen å forholde deg til. tungt å snu døgnet o.s.v.

jeg vet at i andre arbeidsplasser blir gravide damer tatt rett ut av nattarbeid. Gravide skal visst ikke jobbe natt? Noen med erfaring?

Og hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal jobbe natt i hele sommer. Har ikke hørt at gravide ikke bør det, men det beste er nok å sjekke ut med arbeidsgiver. Jeg er sikker på at hjemmetjenesten der du jobber har en policy på dette. Uansett så kan man gjøre det meste når man er gravid (vi er jo ikke syke!) så lenge man hører på kroppen hva den vil. Det var bra du skrev dette, for nå skal jeg sjekke med legen min om jeg bør endre vakter til sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt, av min doktor, at det ikke er heldig for gravide å gå nattarbeid. Jeg ble umiddelbart fritatt for nattvakter når jeg fant ut at jeg var gravid.. jobber på sykehus som sykepleier.. Men tror det er lurt å rådføre seg med lege..

 

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er selv sykepleier og går normalt tre-delt turnus med netter også. Jeg er litt over seks uker på vei, og kutter nettene umiddelbart. Er ikke normalt fan av forskningsresultater, men i dette tilfellet viser helt ny og omfattende forskning at gravide som jobber i tre-delt turnus med netter har vesentlig større sjanse for abort... Jeg likte ikke disse tallene, så jeg får legeerklæring på fritak. Jeg antar enkelte av dere her inne nå blir irritert fordi jeg sier dette, men jeg synes det er ganske viktig å få frem at greit, vi er ikke syke som en annen her inne skrev, men å tvinge kroppen våken om natta ER en viss påkjenning, og når en da er gravid er en mye mer sårbar for endringer i døgnrytmen fordi fosteret trenger fred til utvikling.

Så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med arb.giver, de er pliktige til å tilrettelegge stillingen for deg når du er gravid. Du kunne jo ikke vite dette. Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med monika-mor. For de fleste er det ganske belastende og jobbe natt, og det øker risikoen for abort.

Men så klart hvis man føler det går fint, og trives med å jobbe natt så kan man gjøre det. Men jeg tror de fleste har veldig lav terskel for å frita gravide for nattevakter. Så om du føler deg ukomfortabel med å jobbe natt nå, så ville jeg snakket med lege og blitt fritatt/sykmeldt fra nattevakter med en gang.

Jeg jobbet turnus før og ville ikke gått nattevakter ved graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Hehe... Jeg er vel snart 6 uker på vei, fant ut jeg var gravid når jeg var 4+2.. Skal på jobbintervju i morgen, der de opererer med 3-delt turnus.... Bør jeg da vente å se hvis jeg får jobben, før jeg evt sier at, ups, jeg er gravid og kan ikke ta nattevaktene fordi jeg er så saaabla trøtt, eller kan de "kvitte seg" med meg i prøveperioden? Må late som jeg ikke veit jeg er gravid, for gravide er ikke attraktive på markedet har jeg skjønt, og JM anbefalte meg å "holde kjeft" om det.. Hehe... :P

 

Vanskelig altså.. Er avhengig av en jobb så jeg får fast inntekt når jeg tar permisjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for mange gode svar :)

skal til legen denne uka å få litt rådføring om dette. tror ikke det er så lurt for meg,siden jeg har mistet før. bedre og være føre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg vet ikke hvorvidt det har noen sammenheng, men jeg hadde en periode hvor jeg jobbet mye natt, dette var tidlig i et svangerskap. Etter ca uke 8 - 9 fikk jeg en spontanabort. Jeg mener å huske å ha lest at det ikke er bra for gravide å jobbe nattskift, men husker ikke hvor. Det finnes sikkert noe på nettet om det. Jeg vil egentlig ikke anbefale noen gravide å jobbe nattevakter med mindre de føler seg spesielt egnet på det, vi har jo forskjellige biologiske klokker ;) Det er tross alt stressende for kroppen vår! Lykke til! Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...