Gå til innhold

De med forkortet livmorhals (og de som har hatt..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dere fikk modningssprøytene da dere fant ut at dere hadde forkortet livmorhlas/svak livmorhals?

og hvor langt var dere på vei da..? (evt da dere fant ut at livmorhalsen var forkortet/når dere fikk sprøytene)

spør fordi jeg er i risiko gruppen for prematur fødsel.. og veldig nervøs

(svak livmorhals ikke påvist, heller ikke utelukket..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er ikke akkurat i samme gruppe som deg, min livmorhals er litt kort, men vi har for tidlig åpning av livmorhals i familien. det er visst noe som er arvelig..

jeg har ikke hørt om den der sprøyta du snakker o, men jeg har hørt om en ring man får rundt livmorhalsen. det er den det er snakk om at jeg skal få på.. fordi vi har dette problem i familien, så får jeg ekstra scanninger (vaginale) for å holde øye med den og oppdage event. feil tidlig nok ti lat det kan gjøres noe. fikk vanlig scanning til å starte med, men etter gjennomscanning (uke 18) får jeg en scanningi måneden..

prøv å snakk med leger og sånt å se hva du har "krav" på..

og.. altså.. hvis du er veldig redd, så lyv til du får det som du vil... ta ett par turer på legevakta eller noe sånt...

bare noe jeg ville gjort vis jeg ikke hadde fått den hjelp jeg får. føler meg kjempe-trygg. og husk, stress og nevøsitet er like farlig som "defekt" livmorhals...

lykke til

Skrevet

Takk for langt svar :)

altså.. modningssprøytene er 2 sprøyter de gir deg hvis det er fare for at barnet fødes prematurt (slik at lungene til barnet modnes raskere)

Jeg får oppføging på sykehus (med invendig UL for å holde øye med livmorhalsen min..) , men vil ikke få cerclage (denne strikken de setter på) med mindre det er helt nødvendig (den vil da bli satt på senest uke 16-18, hvis det blir nødvendig..)

Desverre har jeg mistet et barn fra før.. så nervøsiteten og angsten for at det skal gå galt er ikke til å unngå hos meg..

Takk igjen. :)

Skrevet

hei hei :)

HAr kort livmorhals jeg også, 21mm, og fikk min første modningssprøyte i dag. Skal få en til i morgen. De setter aldri modningssprøyter før uke 24+0, men når du har kommet over den magiske grensa, er ikke terskelen noe høy for at de skal sette den. DEn gir nemlig minimalt (=ingen) bivirkninger, og er alltid bedre å sette en for mye enn for lite. Dessuten trenger den to døgn på seg før den virker for fullt. Dette sa ihvertfall legen min!

Hvor langt er du på vei?

Jeg er 24+2 i dag, og har livmorhals på 21mm.

Skrevet

Jeg er i dag 14+2.. og såvidt jeg vet har jeg ikke forkortet livmorhals ennå- og er ikke sikkert jeg vil få det heller.. (4cm ved måling nr 1, skal på måling nr 2 neste uke)

men har hatt en prematur fødsel før-som vi ikke vet grunnen til hvorfor startet så tidlig..

er klar over at sprøytene trenger to dager.. og kanskje jeg også ikke vil trenge de.. men hadde også vært deilig og kunne vite at de var tatt.. i tilfelle jeg skulle gå i prematur fødsel igjen..

(på Rikshospitalet setter de modningssprøyte fra uke 23+0,

så det er min magiske grense.. men mer magisk er uke 34, håper jeg greier meg til da..)

Takk for svar. :)

Skrevet

hmm, ja, vet hvordan du har det, har hatt en senabort tidligere (uke 20+3) pga infeksjon, så blir fulgt nøyere opp nå, og bra var det så de oppdaga den korte livmorhalsen så tidlig som mulig :)

Ellers er jo ro og hvile, og sengeligging forebyggende.. Er du sykemeldt? Eller har du snakket med legen din om det?

Hvor langt på vei var du da du mistet sist da..? Og så bra at du blirr fulgt opp bedre denne gangen! DU skal se at det går bra, de er jo så flinke nå om dagen!

*krysser fingrene for deg*

Skrevet

Huff.. det var jo ikke noen abort.. men nesten et barn.. hadde du vært kun et par uker lengre hadde det teltes som et barn

Jeg fødte min lille gutt i aug 06 (var allerede da sykmeldt pga svangerskaps migrene..) , egentlig termin var i des (fødte i uke 23+6) , så har gått sykmeldt fra jeg mistet han til jeg nå ble gravid igjen (jeg skal ikke jobbe i dette svangerskapet pga risiko)

Takk for det, lykke til i dette svangerskapet du også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...