Gå til innhold

far med rusproblem ønsker samvær uten tilsyn noen andre i samme situasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på om noen i samme situasjon kan bidra med litt erfaring. har selv en sønn på 7 år som far krever å få se og ha samvær med uten tilsyn noe jeg nekter. nekter ikke far samvær men det må være under trygge forhold da jeg ser at det ikke er det beste for sønnen min å være alene med han.noe far har veldig vanskelig for å forstå. han har jo vært rusfri i 8 uker men snart sprekker han jo. håper jo han klarer det en gang. men han har sprekt flere ganger i løpet av disse 7 årene. Har skuffet sønnen vår flere ganger. prøver å få far til å forstå men nå vil han bare gå til retten. vi var på mekling just. jeg gikk med på et meklingsmøte til men han ville ikke. da er han sannelig ikke mye samarbeidsvillig., veldig fortvila å håper noen er i samme situasjon som meg og kan bidra med noe de vil dele.eller jeg kan bidra med noe. ønsker jo selvfølgelig ikke min værste fiende en situasjon som dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du bare skal avvente rettsaken og prøve å ta det med ro. Ingen med vettet i behold gir ham medhold så lenge han bare har vært rusfri i 8 uker. Det krever minst et par år før man kan si man er ferdig med det. Dommeren er nok like interesert i å beskytte gutten som deg. Det går nok bra:)

Skrevet

Jeg hadde ikke latt en som hadde vært rusfri i 8uker, ha hadt barnet mitt uten tilsyn, hadde barnevernet vært inne i bilde hadde de støttet deg 100%. Så jeg er helt enig med Vanedis, synnes du skal avvente med å la han ha sønnen din. Som du selv sier han har skuffet sønnen din flere ganger, la han slippe det, skån han nå.

men lykke til, du står oppe i en veldig, veldig vanskelig situasjon.

Skrevet

tusen takk for svar. jahåper virkelig at retten går min veien som er best for min sønn. Men det er jo dumt at det må gåså langt som til en rettsak visst det går så langt. men jeg kommer til å nekte far å ha samvær med sønnen min alene. har sagt til han flere ganger og at han har jo fri rettshjelp noe han skryter av mens jeg jobber 100 % og tar meg av min sønn hver dag og har ikke fri rettshjelp. han kommer til å gjøre den økonomiske situasjonen min mye verre om ikke rett og slett han ødelegger den helt. det er vel prat om 30-40 tusen. men hva gjør man ikke for barnet sitt.han ødelegger for sønnen min visst han ødelegger meg. men han tenker vel bare på seg selv

• 4 måneder senere...
Skrevet

.....en sånn sak vil neppe komme opp engang....og vil ikke koste deg noe av den grunn.....ellers er det store sjanser for at han dømmes til å betale dine omkostninger dersom han setter i gang en sak.....ingen seriøse advokater tar en sånn sak for han.....

slapp helt av.....dessuten kan han ikke kjøre sak før han har meklingsattest.....og det har han vel ikke dersom han ikke møtte til det neste møtet dere skulle hatt der......be han stikke langt pokkker i vold og tie stille.....

bare tull han kommer med......

• 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg vil råde deg til å kontakte barnevernet ang dette. Jeg har tidligere jobbet som saksbehandler på sosialkontor og har opplevd mye rart i offentlig sektor... Se for deg følgende situasjon: Du sender din sønn til samvær uten tilsyn. Far ruser seg mens din sønn er der. Noe skjer og politi og barnevern blir kontaktet. Hvem er da ansvarlig? Far som ruset seg? Eller deg som sendte sønnen din til en far som du visste ikke var tilregnelig? Alle vi som leser her er nok enig i at det er far som bør lastes her, men jeg kan love deg at det er IKKE alltid at barnevern/rettsvesen og ikke minst fars advokat er like enige... Mye farges jo av fars talegaver også desverre.... Ta kontakt med barnevernet og be om råd/veiledning. Det er derfor de er der. Da slipper du å havne i den situasjonen som en klient av meg gjorde...

• 1 måned senere...
Skrevet

er ikke noe å tenke på en gang...har samme problem,hvor min barnefar er x-rusmissbruker og vært nykter i 2 år nå,men du kan ikke finne på å la han få ha sønnen deres alene.8 uker er ingenting,og det tar lenger tid enn som så å bli nykter....du skal beskytte barnet ditt!LA BARNEFAR gå rettens vei...han taper med glans...samme truet min barnefar med da jeg nektet samvær,men han hadde ikke noe å stille opp med som har ruset seg hele livet....

du gjør det riktige:-)

Selv har jeg netopp lært meg til å slutte føle skyld for at barnefar er en drittsekk som ikke er i stand til å ta seg av barna sine,og det skal du også gjøre.....din sønn vil etterhvert forstå at du sviktet ikke og barn forstår hvem det er sin feil at far uteblir etterhvert...har selv opplevd at min datter tror at alt er mammas feil,og at pappa er en engel...la de få føle det så lenge de er for småtil å forstå,men du gjør din plikt og det vil ungen din se når han blir stor nok...du gjør ike noe galt...du beskytter sønne din og det er det eneste riktige...la barnefar få komme på besøk,men husk å kreve at han er nykter eller bortvis han om du ser at han er ruset.sønne din er såpass stor nå at du kan sakte fortelle han om fars problem,noe jeg har gjort med min datter...nekter å dekke over eller ta støyten for far,noe jeg ble rådet til å ikke gjøre også.

vanskelig å vite hva man skal si til barn,men dette kan du få hjelp til på barnevernet f.eks...men viktig å være ærlig for barn forstår mer enn vi tror og ingen vits i å ta støyten for en narkoman far..tro meg;-)

lykke til;-)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg er i samme situasjon- og det finnes nok flere.

Tenk at voksne folk begynner med narkotika og holder det skjult i årevis før behovet for stoff er blitt så stort at alt ryker!

Iallefall så røk alt.

Nå er mannen muligens rusfri, men i perioder, når livet er kjipt så kommer alltid trusslene om at han en dag vil hente barna for samvær utenfor min overvåkning.

Jeg gikk til Familievernkontoret- dama sa at du er ikke den første jeg har truffet med dette problemet (det kom jo som et sjokk på meg), og at hun ville kalle han inn til et møte. Det møtte han jo selvsagt ikke opp på. Så skrev hun brev om at vi kunne lage en plan over at samvær med barna måtte trappes sakte og gradvis opp- og hvor viktig det var å overholde alle løfter og planer. Denne skrev han under på men klarte så ikke å holde planen.

Dama på familiekontoret sa så at dette er typisk- han er sint på deg og vet hva som sårer deg mest. Nå holder han ikke avtaler, da vil han heller ikke gjennomføre eller vinne en rettssak.

Hvordan gikk det hos deg og hun som hadde hovedinnlegget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...