Gå til innhold

krybbedød.. litt redd. skjer dette ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skjer dette med mange? hva er grunnen? redd for at det skal skje... verste senariet på en måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det skjer egentlig veldig sjelden. Tror det var rundt 20 tilfeller i Norge i fjor, og det er ikke mye når man tenker på at det blir født ca. 60 000 barn hvert år her i landet.

På åttitallet var det nærmest en "krybbedødepidemi", da var tallene oppe i 130 tilfeller pr. år. Tallene sank dramatisk etter at man begynte å anbefale at babyene alltid skulle sove på ryggen. Før mente man at de skulle sove på magen, fordi de kunne bli kvalt av sitt eget gulp. Dette er nå tilbakevist, og faren ved å ligge på magen er mye større enn ved ryggleie.

Den andre store faktoren som har fått tallene ned, er økt fokus på å få gravide og nybakte foreldre til å slutte å røyke. Røyking i svangerskapet, og det å utsette babyer for røyk er risikofaktorer i forhold til krybbedød.

Selvsagt har man ingen garanti, selv om man gjør alle de riktige tingene for å forebygge krybbedød, men som sagt skjer det veldig sjelden.

Det er helt naturlig for oss mammaer å være bekymret for barna våre, så det er du nok ikke alene om. Men alt taler jo for at det helst vil gå godt :-)

Skrevet

Hei! De vet ikke hvorfor det skjer men det er ikke ofte det skjer heller, heldigvis. De har funnet ut at noen ting har hatt prositiv effekt på antallet, bl.a at barnet ligger på ryggen når det sover og at det sover i et røykfritt miljø. Det siste jeg har hørt er at smokk-bruk også kan være med å forhindre krybbedød.

Antall slike dødsfall i året vet jeg ikke helt, men mener å ha hørt at det er ca 200 slike tilfeller i Norge i året. Det er atskillig mindre enn for noen år side, da man fikk råd om å la barnet sove på magen osv. Men som sagt så vet jeg ikke dette antallet.

Krybbedød er alles store skrekk men sjansen for at det skal skje er veldig veldig liten. Håper at bekymringen din blir mindre etterhvert, det er ikke godt å gå slik å være redd.

Skrevet

Ja 20 tilfeller i året høres med trolig ut!!!! 200 var litt mye..

Skrevet

Det skjer heller sjeldent. Jeg sjekket noen tall fra statistisk sentralbyraa og i for eksempel 2004 dode 5 av krybbedod og hele 56951 barn ble fodt.

Men forstaar godt at du bekymerer deg over det for det gjor jeg ogsaa...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...