Gå til innhold

Ta med snuppa i begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Oldemor er død, og vi tenker på å ta med ungen i begravelsen. Hun forstår godt (på sitt vis selvsagt) hva som har skjedd, at oldemor har vært syk og nå "sover godt" (hennes ord) siden vi var der en del den siste tiden.

Ville dere tatt henne med? For og mot?

Og hva ville dere tatt på ungen? Jeg har ikke noe helsvart. Har svarte sko, hvit strømpebukse, hvit bluse og en pen gammelrosa kjole hun kan ha på seg.

Ka dokker trur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Så leit med oldemoren din.

Synes du skal ta henne med deg jeg, men kanskje du bør ta med noe hu kan leke med eller noe uten at det bråker for mye. En begravelse varer leeeenge for en liten en. Jeg synes ikke det spiller noen rolle hva hu har på seg sånn sett.

Synes ikke det er noe galt i å ha henne med.

Skrevet

Kondolerer.

Syns det er flott at barn blir med i begravelser. Senere i livet kan det være betydningsfullt for dem at de fikk være der.

Og helsvart er da ikke noe krav, regner med dama har levd noen år, og man skal heller hylle livet enn å sørge seg ihjel! Dessuten sørger man like mye uansett hva man har på seg...

Håper det blir en fin dag :)

Skrevet

Takk for gode svar : ) Jeg tenker nok det samme som dere. Håper det blir en fin "feiring" av oldemors lange liv, og at ungen synes det er ok å være med på. Hun sa i dag at oldemor blir glad når hun får kake, før hun kom på at nei, sånn er det jo ikke. Da fikk hun et rart uttrykk i ansiktet. Utrolig hva de forstår disse små menneskene.

Skrevet

jeg ville ikke tatt med ett ungt barn i en begravelse. men det er bare min mening, ikke hva jeg sier du bör gjöre :)

du sier ikke noe om hvor gammel "snuppa" er, men jeg synes ikke 3 aringer (f eks) har forstaelse av alvaret i en slik situasjon. barn har for eksempel liten forstaelse av begrepet "for altid"

man ma og tenke pa de andre deltakerene i begravelsen. jeg kjenner jo ikke familien din, men jeg vet at min ville fort sett pa et gratende, rastlöst barn som "forstyrrende" i en begravelse. noen kan og finne barns livsglede vanskelig a takle i en slik situasjon, mens andre synes det er forfriskende og koselig med denne oppmuntringen.

dette er som sagt et personlig valg, og ett som bare du vet nok til a ta. ville bare si hva jeg hadde gjort...

Skrevet

Så leit!

Ta med jenta di. Men kanskje greit at hun sitter ytterst på raden slik at noen kan ta henne kjapt ut hvis hun forstyrrer? Eller ha med noe ekstra god drikke til å ha mens presten/andre taler? Det er fint å ha barn med på slikt -på mange måter blir det litt lettere å takle det som skjer... Kle henne i noe pent - uansett farge!

Skrevet

Jeg er uenig med skjotta, og det er mange barnepsykologer også. Tror oldemoren ville vært glad hvis hun visste oldebarnet var tilstede. Barn tar ikke innover seg mer enn de kan forstå, og jeg vet mange ikke syns det er noe problem med litt lyd fra barna.

Sykehuspresten her hvor jeg jobber er veldig opptatt av å ta barna med på hendelsene rundt et dødsfall. Fantasier skremmer ofte mer enn virkeligheten. Man kommer langt med å snakke med barna og forberede dem på hva som vil skje.

Men alle velger selvsagt det som er riktig for dem.

Skrevet

Jeg hadde tatt med meg mine barn, uansett hvor store eller små de hadde vært. Selv om de ikke skjønner alt, skjønner de noe og på sin måte kan ta forvell. Siste begravelse jeg var i, var det en gutt på 1,5år. Og det synes jeg er veldig hyggelig. Når en hører barn, latter og små føtter som løper.

Så når oldeforeldre dør her, skal mine barn og helt sikkert min søsters barn også være med. Jeg synes ikke en begravelse er så trist, alvorlig og dyster som mange skal ha det til. Ikke så lenge personen ikke døde på en tragisk måte. Hadde det vært en onkel som døde i en trafikkulykke 20 år gammel, hadde jeg kanskje vurdert om min 2åring skulle være med. Men så lenge det er ett gammelt menneske som har levd sitt liv, synes jeg ikke det er så ille. En verdig avsluttning på ett langt liv, og hva er mer koselig enn å se og høre avkomme. Og de skal få lov til å kose seg og gjøre det de vil. Vil de opp og titte på blomstene ved kisten skal de få lov til det. Plukker de på blomstene skal de få lov.

Skrevet

Snuppa på 2.8 var i oldemors begravelse for en mnd siden. Ikke noe problem det.

Personlig synes jeg ikke det er noe poeng å kle seg i svart i begravelser, og hun hadde en fargerik kjole som hun liker godt.

Skrevet

Kondulerer!

jeg vil bare dele mine erfaringer rundt dette. Vi var i begravelse rett før jul, da var sønnen våres 2 1/2. Vi var også veldig usikker på hva vi skulle gjøre. Vi valgte å ik ta han med i kirken, dette fordi at han hadde ik så nært forhold til han som døde, og jeg viste at det ville være tøft for meg å ha han med da eg kom til å være kjempe trist og lei meg selv, og garantert gråte masse. Så vi valgte å bare ta han med i selskapet etter på, det gikk kjempe bra, han spredde litt glede i alt det sørgelige, nettopp fordi han ik forsto helt hva som foregikk. Det toppet seg da vi satt og spiste og alle var veldig nedstemt å triste, og en kom med julebrus, gutten min ble helt ellevill se mamma juuuulebruuus,alle måtte jo bare le av den glade stemmen som spredde så mye glede i sorgtung forsamling.

Ang antrekk synes jeg ik det er så viktig, en av ungene til han som døde i begravelsen vi var i er åtte år og ville ha på seg den rosa prinsesse kjolen sin i begravelsen til pappaen sin, for hun skulle være så fin hun kunne når hun skulle si hadet til pappa sa hun!

Oi dette ble veldig langt, beklager

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...