Septemberstjerna og Martine Skrevet 17. april 2007 #1 Skrevet 17. april 2007 Hvor mange har setet bakover, og hvor mange har det framover? Jeg leser tester på tester for å bli klok på hvilket sete jeg skal ha som nr 2, men de jeg har lyst på er jo kun framover! Feks Maxi cosi Priorifix (el Tobi) eller Be safe Izi Comfort.. Vurderer å kjøpe framovervendt, men er veldig usikker...Snuppa er 6,5 mnd, så det blir event fra 9 kg.
Murmel72 Skrevet 17. april 2007 #2 Skrevet 17. april 2007 Vi har valgt Be Safe izi Combi som kan brukes fremovervendt når barnet blir 2,5 år (ca). Det brukes bakovervendt fra 9 kg. Vi er kjempefornøyd så langt, hvertfall :-)
mamma og my Skrevet 17. april 2007 #3 Skrevet 17. april 2007 Vil anbefale et sete der du kan velge bak-og forovervendt. Små barn (husker ikke helt opp til hvilken alder...) bør ha bakovervendt sete fordi dette beskytter nakken og ryggsøylen best ved kollisjon. når man kolliderer med framovervendt, vil det føre til at hodet slenges framover. ved kollisjon med bakovervent, blir barnet presset inn mot setet, og er mye mindre utsatt for skader.
så var vi 4 Skrevet 17. april 2007 #4 Skrevet 17. april 2007 Har ennå akta graco til Martin, men skal kjøpe et som kan brukes begger veier som sete nr 2.
nissegutt på vei:) *født 7.12* Skrevet 17. april 2007 #5 Skrevet 17. april 2007 Vi skal ha bakovervendt fordi det er det tryggeste, og fordi vi har plass til det. Vil ha ett sete som kan snues når mini kommer i to-tre års alderen.
Gjest Skrevet 17. april 2007 #6 Skrevet 17. april 2007 Vi har setet bakovervendt, har Izi Kid Combi (eller hva det nå heter) og Britax Two Way Elite. Kommer til å ha det bakovervendt så lenge det går. Foreløpig er det hverken problemer med plass eller "samarbeidsviljen" til mini :-D
*bolla pinnsvin* Skrevet 17. april 2007 #7 Skrevet 17. april 2007 Mener at jeg hørte et eller annet sted at grunnen til at det nesten bare er fremovervendte seter som testes er fordi testene skal gjelde resten av Europa også og der er det helt vanlig å sette dem framovervendt fra de er 9 kg. Kjøp Be Safe Isi Combi X1. Den er best i test og kan være både framover- og bakovervendt. Koster ca 3000 kr.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2007 #8 Skrevet 18. april 2007 www.tryggtrafikk.no les om sikring av barn i bil! Det er spinnvilt å sette så små barn forovervendt uten god grunn! De bakovervendte har kommet dårlig ut i tester pga at de er litt mer kompliserte å feste. Ikke pga sikkerheten.
mammmamia ** Skrevet 19. april 2007 #9 Skrevet 19. april 2007 Enig med Anonym her..! Absolutt ingen grunn til å sette han fremovervendt, bare fordi du har lyst til det..! Sikkerhetsmessig er det 5 ganger så trygt å sitte bakovervendt!! Han har sittet bakovervendt siden fødselen og vet ikke om noe annet, og når de kommer over i stort sete får de mye bedre plass og utsikt..! Men - i motsetning til "alle" de andre her ville jeg heller kjøpt et rent bakovervendt sete. Når barnet skal snus fremover (noe du ikke bør tenke på før i 3-4 årsalderen) bør de sitte i beltestol med bilens egne belter pga nakkebelastningen... Har selv en gutt på 3,5 år som sitter bakovervendt og har kongeutsikt ut bakruta og danseplass til bena, så så lenge du finner riktig kombinasjon av sete + bil så er det ikke noe i veien for å sitte bakovervendt leeenge :-)
mammmamia ** Skrevet 19. april 2007 #10 Skrevet 19. april 2007 Maxi Cosi Mobi er nøyaktig samme sete som det du vil ha (Priori), men bakovervendt...! Kjøp heller dette..! Det er dessuten bakovervendt helt opp til 25 kg og forholdsvis rimelig, så kan brukes leeenge :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå