Gå til innhold

Soft-is??

3 små!:) Gutt, gutt og jente!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man kan spise soft-is når man er gravid?? Det er jo noe av det jeg gleder meg mest til nå som det blir varmere! Hehe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke dødd å heller ikke babyen=) Har spist masse soft is..

Skrevet

jeg har spist soft is jeg ja:) tror ikke d er noe farlig me d næi...

Skrevet

Melken i soft-is er jo pasteurisert, så det kan du spise så mye du orker av :-)

Tok min først i påsken!!

Skrevet

Softis er en bakteriebombe da. Dårlig rengjøring og hygiene gjør at det ofte florerer av tarmbakterier. Ikke direkte farlig for babyen på andre måter enn at mamma kan bli slått ut.

Skrevet

jeg er enig med futte på tjukken, softis er jo en bakteriebombe.

Man vet aldri hvor lenge det er siden de har rengjort maskinen der man kjøper isen.

Jeg velger å holde meg unna softis, spiser heller kuleis nå som jeg er gravid. Men for all del, man dør sikkert ikke av å spise softis..

Skrevet

Soft is er ikke farlig!

Hvis de som selger soft isen ikke rengjør maskina sikkelig, så kan man bli syk i form av feks diare....

Skrevet

Ok, rettelse: Softis i seg selv er ikke farlig. Men den blir gjerne forurenset av skitne maskiner før du får den slik at den er full av bakterier.

Skrevet

Spurte legen min om dette jeg, ettersom jeg er avhengig av soft-is om sommeren. Leste i en bok at man ikke skulle spise dette. Ho hadde aldri hørt om dette, men regna med at det gjaldt maskiner som ikke blir vasket ofte nok. Men som ho sa; Hvis du går et sted som er ordentlig, og hvor de selger mye is, er nok ikke det et problem. Så jeg fikk beskjed om å spise og kose meg! Og angående kuleis...den skjea de tar den med blir dyppa i vann som står på siden, for å få den til å gli bedre...tror ikke nødvendigvis den er noe bedre...Den skjea og vannet står jo faktisk i romtemperatur... Men jeg koser meg med is jeg! Hvilken jeg nå enn skulle føle for! :)

Skrevet

spis og kos deg men hvis du velger kule is pga av bakterier hva tror du med kule iss skjea.... det er en bakterie bombe

Skrevet

Enig med Carta. Så lenge det er et sted som selger mye is - og det gjør jo de fleste om sommeren, rekker ikke bakteriene å formere seg noe særlig.

Ville nok kanskje vært litt mer forsiktig om vinteren.

Jeg kommer nok til å spise soft-is i sommer. Fikk veldig lyst på nå, soft-is med jordbær- og lakrisstrø.

Skrevet

Ja, nå har jeg ørt det også. Hva kan gravide egentlig spise? Syns dette er på grensen til hysteri. Tror jeg får sulte meg gjennom dette svangerskapet.

Skrevet

Tror ikke det er noe farligere å spise hverken softis eller kuleis når man er gravid eller til vanlig

Men det er MYE rart med softismaskiner, kuleis kan også ofte ha bakterier pga vannet is skjeen står i vann som ikke skiftes ut og det dannes bakterier i dette.

Jeg vet litt om hva man kan finne i softis, men spiser det likevel av og til. Men foretrekker å spise det på store steder som lever av ryktet sitt :)

Nyt isen i sommer jenter... jeg har fått dilla ..(bare MÅ ha Henning Olsen is) . (farlig farlig, men herlig herlig )

Skrevet

tjorven 1:

jeg vet jo at det er bakterier på den skjea, men det vannet den står i blir hvertfal byttet ut noen ganger pr dag, tviler på at en softismaskin blir rengjort like ofte.

Skrevet

Har aldri blitt dårlig av softis i hele mitt liv jeg, verken i Norge, Hellas, Spania eller Thailand. Tror den faren er sterkt overdrevet. Man KAN bli matforgiftet også, men man vet aldri når eller hvor.

Spis softis så mye dere vil, også når dere er gravide. Den eneste "faren" er jo mengden sukker og fett, softis er jo ikke helsekost akkurat. Men godt er det!

Skrevet

Er ikke dette litt hysterisk? Hvor mange av oss har egentlig blitt matforgiftet i Norge? Eller fått i seg salmonella? Jeg har aldri blitt det, og de jeg vet om som har blitt det har det ikke skjedd med der man skulle tro.

Eneste stedet jeg har blitt ordentlig matforgiftet er i India - der ville jeg nok ikke spist soft-is hvor som helst.

Skrevet

Er enig med LRMG over her. Synes det kan bli litt hysteriske tendenser til tider....

Jeg spiser ihvertfall softis! Men det får jo bli opp til hver enkelt....

:)

Skrevet

Hvis vi skal slutte å spise soft is pga faren for uvaskede maskiner, må vi nok også slutte å besøke restauranter og gå på besøk til andre i ni måneder da (?). For vi vet vel aldri hva som skjer på kjøkkenet hvor maten blir laget? Nei vi får holde oss inne og kun bruke våre egne RENE (steriliserte) kjøkken verktøy. Makan!

Tenk å utsette seg for bakterier på den måten.

Boikott av soft is og annen mat som ikke er laget av meg selv i 5mnd til. Forresten, så må man også unngå epler og annen frukt. Tenk så mange som har plukket på den i løpet av dagen. Hvis man bare MÅ ha, så husk å vask frukten i vaskemaskin og kok opp i vann slik at alle bakteriene forsvinner....

Kom på en annen viktig ting jeg leste her om dagen: Ikke kjør i tunneler i svangerskapet.. Hahahahahahaha

Seriøst for en idiotisk ting å snakke om! Kos dere med is folkens !

Skrevet

geez! kaller det å være paraniod jeg .."hvis den ikke blir rengjort skikkelig" da kan du jo ikke spise ute i det heletatt da,av frykt for alt som ikke kan være godt nok rengjort/godt nok stekt/godt nok oppbevart..nei,spis softisen din og kos deg du..

..og forresten blir en slik maskin vaska med en spesiell type såpe en gang i uka

Skrevet

ska ikkje vi alle legge oss inn på sykehuset å få iv i 9mnd...farlig å gå gravid jo...enkelte hensyn må en ta,men det finns grenser...

Skrevet

eg har spist masse masse softis i det siste.. babyen min å eg har det bare fint ;) så bare gle deg til varmen kommer :)

Skrevet

Hei spirrevipp!

Ville bare forklare deg noe. Bortimot ALLE soft-is maskiner er innstilt fra leverandøren at de skal vaskes ihvertfall en gang i uken. og hvis den ikke blir vasket,så får man ikke brukt den,den slår seg bare av liksom...

Skjønte du den? (er dårlig på å forklare)

Vet dette for jobber en plass der vi har soft-is. Så jeg spiser det trygt...

Skrevet

Fikk masse svar her, ja:) Takker! Jeg er ikke akkurat hysterisk med tanke på hva jeg spiser, men av og til kan det være greit å spørre hvis man er usikker på noe... Gleder meg til soft-is med lakris- eller sjokoladestrø på!! Nam, nam:) Syns det var fint at noen hadde spurt legen om dette også, og at det er så mange som kunne støtte opp under at det ikke er noen større risiko å spise soft-is enn helt vanlig is:) Er jo derfor man har forum, så jeg syns kanskje disse hysterisk-kommentarene var litt unødvendige... Men tusen takk til alle som har svart!

Skrevet

Jeg spiste masse soft is i mitt forrige svangerskap.. å ble ikke syk..

..men jeg fikk derimot matforgiftning av pølsepålegg!! kjøpt åpnet og spist samme dag!! Man har aldri garanti for noe.. Jeg kommer nok til å spise soft-is OG pølsepålegg resten av dette svangerskapet uten noen bekymringer.. Ingen grunn å bekymre seg unødvendig.

..og ang matforgiftinga slet jeg en del en tid pga at jeg ikke holdt på maten, men kom igjennom det uten problemer både jeg og ungen!

:-)

Skrevet

Eneste plassen jeg ikke ville spist soft-is er i utlandet pga andre bakterier vi kanskje ikke tåler!

Helledusen, noe må vi jo kunne spise=)

Hejjja soft-is :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...