Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en bidrags sak gående meg min eks. Jeg søkte om mer i bidrag, og han har da klagd på dette. Mener han ikke har råd til å betale det nav har fastsatt. Greit nok. Vil bare at han skal være med å dele utgiftene. Ikke ute å tyne han for mest mulig penger.

Har nå fått tilsendt budsjettet hans fra nav. Synes det er litt merkelig....ett år tjener han over 600 000,- og i fjor tjente han bare 140 000,- (jobber som snekker) Kan man stole på disse tallene?

Han har barna minst mulig, og ville vel helst sluppet å betale noe....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det triste er at mange som er bidragsbetalere jukser med lønnen, dette er også et kjent problem hos nav men lite å få gjort når det er kun det beløpet som står oppførst.

Selv fikk min x et forhøyet bidrag pga flytting og fikk arbeidsgiveren til å skrive brev til nav, men etter en time der fikk jeg beskje om at et brev fra en arbeidsgiver ikke holder pga inntekten han har hatt tidliggere dette året og i fjor i samme jobb er for høy. Det vil si at sansynligheten at han går ned så mye i lønn i en å samme jobb ikke er tilfelle. Så her prøvde min x å jukse til seg lavere bidrag med et brev fra arbeidsgiver uten hell.

Noen ordner lønna si på noen andre personer evt samboer eller familie hvis de er selvstendige eller et eget firma og da vil han lønne seg selv med en lav inntekt.

Skrevet

Det jeg er litt redd for. Vil bare ha en rettferdig avtale, men tviler på at han er ærlig overfor meg. Har har eget firma, men vet han sammarbeider med to andre. (som også har eget firma) Han har innrømmet at det ikke var problem for han å jobbe svart, så stoler absolutt ikke på han. Blir spennende å se hva resultatet av denne saken blir...

Skrevet

Desverre er det mange som gjør det, mange forbanner hver krone de betaler for de tror ikke det koster noe å ha barn.....?!!

Lykke til da få vi høre hva som skjer videre.=)

Skrevet

Ja, for barn koster jo ikke noe:-\ Skal holde deg oppdatert! Tusen takk for at du tok deg tid til å svare:-)

Skrevet

Joda, selvfølgelig koster det å ha barn. Men det er jo også selvfølgelig jævlig urettferdig da om din ex skulle betalt bidrag etter 600.000-inntekt, mens du kunne ha vært hjemme og hatt en deltids-jobb (f.eks 8000 pr mnd). Da hadde du jo fortsatt levd godt på han. Og det nytter ikke å si: Det går jo til barnet! For i veeeldig mange tilfeller går det til morens private også...

Dårlig gjort av din ex om han "tuller med tallene" slik at du ikke får NOE i bidrag.

Det er noe av de samme sakene som skjer her i heimen (dvs min manns ex får mindre enn hu opprinnelig skulle hatt). Dette pga syting, klaging, pengeutpressing, boikott av samvær etc. Han gidder ikke å hjelpe henne en flekk mer enn nødvendig. Ris til egen bak. Dessverre er det så altfor mange mødre som "eier" barna sine og bruker sine ex-menn som melkeku med barna som unnskyldning.

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis gjelder deg! Men slik er det her, og da "fyrer" jeg meg vel egentlig litt for mye opp... :-) Beklager dette!

Skrevet

Var forberedt på et slikt innlegg også, for skjønner det er mangen i "din" situasjon her inne. Føler jeg ofte må forsvare mine valg, både overfor far og samfunnet ellers. Nettopp fordi mangen mødre bruker barna mot far.

Føler jeg har godt samvittighet overfor min eks. Han har tjent godt i flere år, men jeg har aldri bedt om mer til barna. Han har ikke kjøpt så mye som et sokkepar ekstra. Og barna har han fått ha. Grunnen til at han har vært sur er fordi jeg mente 2 dager i mnd. var for lite....

Alle har vi forskjellige historier her inne, men er godt å kunne lufte tankene til andre i samme situasjon:-)

Skrevet

Hvorfor melder du ikke fra om at han jobber svart? Du kan jo melde fra anonymt...

Skrevet

Jeg har jo ingen bevis.. Blir bare hans ord mot mitt.

Skrevet

Nå har bidraget endret seg til at det skal tas hensyn til hvor mye far vs mor tjener. Det handler vel mer om i systemet at far har satt et barn til verden og de ikke bor sammen skal han betale sitt bidrag til dette barnet.

Selvfølgelig kommer det helt ann på hvor man bor i landet, for bidrag er ikke bare tatt ut i fra hva barnet trenger, men hvor mange rom man må ha pga barnet, at det trengs mer vasking, fyring, bruksting generelt, derfor har også evt mor andsvaret for å holde barnet med tind man trenger, generelle daglige bruksting.

Kan se det som urettferdig for noen, for alltid er det "noen" som oppfører seg pga av bidrag, men ting koster å vintertiden er forhåndsvis dyr i forhold til etter jul, som dresser,ski,skøyter, fyring,vanter,hansker,luer, skoleturer osv.

Så i utgangspunktet er bidraget satt generelt ut i fra inntekt fra begge parter, men at noen tar seg utnytte å godte seg på bidraget er like ille som å holde igjen bidrag. Barnet blir automatisk satt i midten.

Til info så kan far betale bidrag tilogmed fylt 20 år. Evt da direkte til barnet. Det var nytt for oss.

Skrevet

Dette siste var også helt nytt for meg! Fint at du deler det med oss:-) Går ut fra at bidrag frem til 20 år for ungdom, gjelder når de er elever i videregående skole og ikke tjener noe særlig selv.

Skrevet

Ja det er det, de kan tjene penger opp til et vist beløp, men går de på skolen kan barnet søke selv om å forlenget det opp til to år.

Skrevet

Det var nytt ja. Når kan far betale direkte til barna, fra 18 år?

Skrevet

Ja, men er litt usikker på under 18 år. Det går nok med morens godkjennelse under 18 å man kan sikkert få det igjennom hvis man kan dokumentere at barnet ikke får det h*n trenger, eller hvis barnet flytter ut før 18 vil jeg tro dette går direkte.

Har noe lovværk foran meg men der står det generelt om barn under 18 år å arbeid, vet at de har mange rettigheter da.

Men i tilfelle ville jeg kontaktet en advokat bare for å høre hvordan det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...