Gå til innhold

Hva skjer på første overtidskontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hos lege, må jeg f.eks være forberedt på underlivs undersøkelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer å på dette!!! jeg har den om 7 dager så håper hun vil ut før det;-)

Skrevet

Er litt usikker på om du mener legen du har gått til gjennom svangerskapet eller kontrollen på sykehuset. Men jeg kan jo fortelle om hva som skjer. I uke 41 er du hos din vanlige lege/jordmor da er det bare vanlig kontroll slik du har hatt ellers i svangerskapet. i uke 42 (14 dager etter termindato) får du time på sykehuset.

Der får du et sted å ligge og så setter de på ctg-måling. Det er et belte som de setter over magen som registrerer hjertelyden. I tillegg får du da en knapp i hånda som du skal trykke på hver gang du kjenner bevegelse fra barnet. Der ligger du ca. 30 minutter.

De sjekker urin, blodtrykk som vanlig. Så tar de UL for å se at gjennomstrøminngen til morkaka er tilfredsstillende og mengden fostervann. Så tok jordmor å sjekket om jeg var moden og eventuelt hadde noe åpning. Jeg hadde 2 cm åpning så da ble jeg også strippet - dvs. at de tøyer og drar litt "oppi" der i håp om å sette igang noe mer....(det funket på meg). I tillegg tok de en del blodprøver av meg for å sjekke jern, blodprosent. I tillegg til en samtale med jordmor om hvordan det går osv... Og så ble jeg sendt hjem med beskjed om å ta kontakt hvis noe skjedde eventuelt komme inn igjen 2 dager senere..(Men jeg fødte den kvelden). Så ingen direkte gynekologisk undersøkelse men som sagt sjekker de modning/åpning.

Det verste var egentlig at jeg ble skuffet fordi jeg hadde håpet at de ville sette meg igang der og da, isteden ble jeg sendt hjem,

Uff- det ble litt rotete skrevet dette her, men håper du ble litt klokere...

Skrevet

Jeg skal til vanlig fastlege,har gått til han og til jordmor annenhver gang gjennom hele svangerskapet...kvir meg en smule til alle disse underlivskontrollene jeg vet jeg har i vente....vil i det minste være psykisk forberedt på det først....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...