minime<3 in belly Skrevet 17. april 2007 #1 Skrevet 17. april 2007 HAr vært på kontroll hos jordmor i dag og da kunne hun fortelle at sønnen min ligger helt feil og helt skjevt. Han bruker kun "halve" livmora mi og ligger med rumpa og beina godt plantet i bekkenet. Det vil da si at i værste tenkelige senarie så blir det setefødsel eller keisersnitt... Hva bør jeg tenke på? Er vel best med planlagt keisersnitt enn en hard fødsel både for meg og sønnen min? Noen som har vært gjennom dette?
Vi fikk en Jente! Skrevet 17. april 2007 #2 Skrevet 17. april 2007 Hei. Nei har ikke vært igjennom dette.men lurer på om du merker at han ligger med bena ned i bekkenet ditt. Er 21+4 og kjenner mest spark ned i bekkenet mitt. Kan dette indikere det samme som hos deg tro? Ellers vil jeg bare få sagt at min mor hadde sete fødsel med mine brødre, som er tvillinger. Og at det var litt hardere enn da hun fikk meg, men at det gikk fint. De måler vist bekkenet for å se om du kan klare setefødsel eller om der må utføres keisersnitt. Det er dermed legenes oppgave å finne ut om du bør ta keisersnitt. Men som min mor fortalte meg så gikk det fint og hun ville mye heller født i sete flere ganger enn å ta keisersnitt.Noe hun var nødt til siste gangen hun fødte, da de mistet fosterlyden, ikke fordi hun ikke hadde klart å føde på vanlig vis. Vet ikke om dette var nyttig for deg å vite, men......
teila Skrevet 17. april 2007 #3 Skrevet 17. april 2007 Hei Marie, kan desverre ikke hjelpe deg, bare lurer på åssen du vet at babyen kommer til å ligge sånn når du skal føde også? Trodde ikke det spilte noen rolle åssen barnet lå nå, så lenge på forhånd? Ellers ønsker jeg deg lykke til :-)
MathildeC Skrevet 17. april 2007 #4 Skrevet 17. april 2007 Jeg er i uke 28 og lege har sagt at dersom barnet ikke snur seg, er jeg kanskje i samme situasjon som deg. Men at barnet godt kan snu seg ennå. Fra hva jeg har sett av innlegg på 3. tri, så kan de ikke tvinge deg til setefødsel dersom du virkelig føler for keisersnitt. Jeg må innrømme at hvis jeg kommer i denne situasjonen (og tror egentlig jeg gjør det, for barnet mitt beveger seg ikke mye rundt i livmora men har funnet yndlingsstillingen) så har jeg mest lyst på keisersnitt. Sånn er det bare..
*dragonfly* Skrevet 17. april 2007 #5 Skrevet 17. april 2007 Sats på at barnet snur seg før fødsel! Uansett så har jeg hørt om mange solskinnshistorier, der setefødsel går strålende. Er ikke store rompa på en nyfødt vettu...
ny_spire_i_magen:)_fødeklar_ Skrevet 17. april 2007 #6 Skrevet 17. april 2007 Heisann:) jeg hadde en setefødsel ifjor i juli..Alt gikk bra inntil sønnen min var på vei ut, da slo han opp handen så den kom sammen med hodet. Dett var ikke ra, så flere dteljer skal jeg ikke skrive. Men sønnen min er helt frisk og rask idag. Dvs komplikasjoner kan lettere oppstå i en setefødsel, men en setefødsel kan også oppleves like "fint" som en hodefødsel. Dette er et valg då må ta helt selv, men du har valget! viss du vil ha ks får du det. Jeg valgte å føde vaginalt. Angrer igrunnen ikke selv om det gikk som det gikk. Men her må du føle dine instinkter! Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2007 #7 Skrevet 17. april 2007 Hadde krevd KS. Forrige gang lå babyen i sete og jeg skulle føde normalt. Endte med hastesnitt. Prøvde å snu babyen i uke 38 - men det gikk heller ikke. Fødte uka etter.
minime<3 in belly Skrevet 17. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. april 2007 Grunn til at jeg og jordmor allerede mistenker dette er at hun har kjent på hvordan barnet ligger i livmora og jeg kan med dette bare forklare litt enkelt. Livmora mi er "hjerteformet" der barnet kun bruker halve "hjertet". Og fordi den ligger med rompa så godt nede i bekkenet kan det allerede være trangt for barnet å snu seg. Jeg vil helst føde normalt, men om barrnet ikke snur seg så kommer jeg nok til å kreve et keisersnitt. Jeg har ikke noe ønske om en "dårlig" 1. opplevelse ved fødsel.
@nemone Skrevet 17. april 2007 #9 Skrevet 17. april 2007 Hei, jeg hadde tverr/seteleie med snuppa som ble født i fjor og tok planlagt KS - måtte ta det - og hadde nok også kommet til å stått på for å få det hvis det hadde vært snakk om å prøve naturlig fødsel, synes risikoen ville blitt vel høy. Opplevde det veldig positivt, ja, det er litt vondt etterpå, men jeg hadde psyket meg opp til at det skulle være helt grusomt, og det var det definitivt ikke for meg. Var på beina raskt. Litt mørbanket en stund, men det tror jeg man blir av en "vanlig" fødsel også. Lykke til - og det er fortsatt god tid til at barnet kan snu seg.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Glemte å si at babyen hadde en MEGET dårlig apgar når den kom ut. Den hadde sittet på hånden sin, så det hele ble dramatisk da fosterlyden sank. Babyen var så sliten.
Jenniegirl Skrevet 17. april 2007 #11 Skrevet 17. april 2007 Hei, jeg hadde setefødsel for 3 1/2 år siden. Det gikk helt fint, fødte vanlig. Jeg var bekymret med en gang jeg fikk vite at hun lå i seteleie, men ble fort beroliget av jordmødre og leger at dette skulle gå helt fint, og at den beste måten å gjøre dette på var å føde barnet i forhold til keisersnitt. Oppfølgingen rundt fødselen er bedre med en setefødsel (flere fagkyndige tilstede under hele prosessen), og skulle det oppstå noe så kan det jo selføgelig ende med keisersnitt men dette er jo slik som ved en vanlig fødsel. Jordmødre og leger har mye mer kunnskaper om setefødsel nå enn for noen tiår tilbake, så tror nok mange av skrekkhistoriene stammer fra "gamle dager". Ønsker deg hvertfall lykke til videre, jeg er selv gravid i 18. uke og gruer meg ikke til fødselen, om det skulle bli setefødsel denne gangen også(har hørt det er vanlig med setefødsel med nr to også dersom nr 1 var det).
MaryPopp☆2-barnsmor Skrevet 18. april 2007 #13 Skrevet 18. april 2007 Jeg fikk beskjed 3 uker før termin at mitt første barn lå i sete.. Ble litt skremt da ja.. 20 år og førstegangsfødene.. Men heldigvis snudde han seg 1 uke etterpå, og kom riktig vei ut 1 uke før termin! M.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå