Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er ikke fylt to ennå (22 mnd), og vil omtrent ikke spise middag selv. Mamma, sier han og gir med gaffelen (sånn liten). Skje er helt håpløst. Prøver å oppmuntre han og si hvor flink han er, men får han ikke noe på gaffelen gir han opp med en gang. Spiser litt med fingrene, dersom det er noe som er lett å ta i (f.eks. pasta). Han liker ikke gris på fingrene og vil ha de tørket av med en gang.

Det samme er det med brødskiver, han liker ikke å holde de selv hvis han får gris på fingrene.

Hvordan er det med deres barn og spising?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår er 2,3 år og spiser selv med skje, gaffel eller med fingerne. Har gjort det ganske lenge.Mye søl i begynnelsen men ettervert gikk det veldig fint.

Skrevet

Så rart. Knerten vår har insistert på at han skal "klare selv" siden han ble ett år og så at de andre barna i barnehagen greide det. Det ble MYE søl i starten!

Jeg tror du bør insistere på at han skal få det til selv. Fortell at han har blitt stor gutt, og at store gutter spiser selv. Fortell han at dersom han ikke spiser selv, blir han sulten. Men legg en våt klut på bordet ved siden av han, sånn at han kan tørke av fingrene underveis. Og forsikre han gang på gang at det er helt greit å bli sølete på fingrene. Det vasker dere bare av når han er ferdig med å spise. Det høres jo ut som om det er der hunden ligger begravet.

Skrevet

Ja, du må oppmuntre han mye, så klarer han det nok fint snart.

Mye gris i starten, men det går bra.

Husker ikke når han begynte å spise selv.Han er 2,5 år nå , og alt går ned for egen maskin.

Supper, brød, middag osv.. men han er litt større en din da :)

Skrevet

Hei,

Det er som å høre vår egen datter. Hun er nå 25,5 mnd og har holdt på sånn en stund. Til og begynne med, når vi introduserte å spise selv, var hun mye flinkere. Av en eller annen grunn så ville hun plutselig en dag ikke spise selv, enten det er middag eller brød - hun skal bli matet, ellers blir det skikkelig styr. Hun er også sånn at hun ikke liker gris på fingrene, og derfor har vi alltid en fuktig klut liggende ved siden av henne som hun tørker seg på.

De siste ukene har hun vært mye syk, og interessen for mat har vært på et lavmål. Nå har hun imidlertid blitt bedre, og matlysten begynner å komme tilbake. Dette har også hatt innvirkningen på lysten til å spise selv, for nå er hun litt mer medgjørlig der, og de siste dagene har hun spist middag selv med skje, og hun tar også annen mat selv.

Tror dette er noe som går seg til etterhvert, så jeg stresser ikke for mye med det. Hjelper henne når hun ber om det, men sier at "nå er du så stor at nå kan du jo spise litt selv også", og ofte går det greit.

Et lite tips: Pass på at du ikke griper inn selv om han strever og søler, for da mister han nok litt motet. Bare la han sitte og holde på, så tenker jeg han fort blir flinkere, bare han får øvd seg litt.

Jenta vår har også fryktelig lett for å hyle og bære seg så fort noe butter imot, men jeg sier til henne at hun må øve seg, og det tror jeg hun skjønner...

Lykke til!

Skrevet

Alle mine har begynt å spise selv rundt 1 års dagen. Mellomste som nå er litt over 2 år spiste tomatsuppe med makaroni helt uten søl fra hun var 1 1/2 år.

Så vi har ikke hjulpet henne noe fra den tia, tror ikke vi hadde fått lov til det heller.

Minste jenta som er 9 mnd har begynt nå å bruke skjeea litt. men bare til øving å holde den.

Skrevet

Akkurat sånn er det. Mer interessert i starten.

Men jeg må nok som du sier ikke gripe for mye inn og la han søle litt. I går ga jeg han en yoghurt og skje, det har han nesten aldri spist selv. Så stilte jeg meg med kjøkkenbenken og var "opptatt", så fikk han holde på uten at jeg sto parat og det gikk ganske fint. Litt søl selvsagt, men fikk i seg det meste.

Tror også at det går seg til og stresser ikke med det. Ser ikke helt for meg at mamma sitter med skjea og mater konfirmanten sin ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...