Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 16 uker, og jobber nesten fullt. Har aldri vært syk fra arbeid, og er av typen som bare "går på".

Har vært fin i formen inntil uke 10. Da begynte jeg med kvalme på ettermiddag/kveld som bare har tiltatt. Jeg klarer knapt å bevege meg, og sovner i 8-9 tiden. (På arbeid går det bedre, men ender opp i smerter og oppkast når jeg kommer hjem i 10-11 tiden på kvelden)

I den siste tiden har det vært veldig slitsomt på arbeid. Det har vært mye ansvar, og umulig å bytte bort en dag dersom jeg har mye kvalme og sliten. Jeg har gått på, og gått på, og hjemme flyter alt. Når jeg kommer hjem synker jeg sammen som en potetsekk og tåler ikke at noen snakker til meg eller spør meg om noe. Bare skriker og gråter. I den siste tiden kjenner jeg at jobben suger alle kreftene mine. Det blir verre og verre og klare oppgavene, og alt føles uoverkommelig. Jeg må være 100% til stede, og evne å yte og ta avgjørelser kontinuerlig. Jeg kjenner ikke meg selv igjen nå, og barna er lei seg og sier det samme.

Jeg fortalte dette til legen, men klarer nok ikke å sette ord på hvordan jeg har det. Jeg sa jeg var sliten, og han svarte med å si: "Vi kan alle bli slitne". Det var normalt det...

Vi avtalte at jeg skulle snakke med leder og prøve litt til. Jeg begynte da å gråte etterpå, siden jeg allerede føler at jeg ikke har gjort annet enn å "prøve litt til".

Jeg lurer på hvor langt det skal gå før man sykemelder/delvis sykemelder seg. Skal man først vente til man kollapser, havner på sykehus, får alvorlig depresjon før man kan gjøre det?

Føler det er rett før dette skjer med meg nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håpløst av legen din!!! Ta deg en tur til og si at du vil sykemelde deg. Jeg fikk sykemelding med en gang da jeg var kvalm i starten. Var sykemeldt fra uke 10 til 15. Lå helt flatt og hadde ingenting på jobb å gjøre. Så si akkurat det du vil til legen din!!

Skrevet

Jeg også fikk sykemelding på akkurat de samme grunnene som du sier her.

Har til vanlig en lege som ikke hører etter, eller tar noe seriøst (føler jeg), men her var hun helt bestemt.

Håper det ordner seg for deg også, du kan jo gå på legevakten også, de gir også ut sykemeldinger der.. eller bytt lege!

Lykke til, god bedring ;-)

Skrevet

Heisann, huff det er ikke så greit, men jeg tror svaret her er kommunikasjon. Hvis du kun fikk frem at du var sliten og ikke det du nevner her, er det jo litt vanskelig for legen å skrive ut en sykemelding. Et lite tips som jeg har hatt nytte av er å skrive ned alt hva jeg har på hjertet før jeg skal til legen\jordmor. Sett opp punkter og gå systematisk gjennom lista.

Ønsker deg lyke til og god bedring. Og husk, ta vare på deg selv og babyen. Desverre er det slik at ingen kommer til å takke deg på jobben for at du sliter deg helt ut. Det vet jeg av bitter erfaring

Skrevet

herregud for en håpløs lege!! bytt lege sier jeg bare. du har i vertfall krav på å bli delvis sykemeldt om ikke helt

Skrevet

Skjønner godt at du blir fortvilt, men jeg er sikker på at dette vil løse seg. Personlig synes jeg legen din burde gitt deg i hvertfall 50 % sykemelding i hvertfall over en periode. Ikke alle klarer helt å få frem hva de ønsker å formidle til legen sin, feks for at de er nervøs el lignende, men mitt råd er å forsøke en gang til. Ikke vær redd for å slippe noen tårer der inne, det er det mange før deg som har gjort ( bl.a. jeg selv) og legen har jo taushetsplikt. Dersom legen likevel ikke hører på deg ville jeg tatt kontakt med jordmor, hun forstår i hvertfall hva du snakker om og er kanskje lettere å snakke med. Med anbefaling om sykemelding fra jordmor vil legen din ha vanskelig for å gjøre noe annet enn å sykemelde deg. Man skal da ha et liv utenom jobben selv om man er gravid, og spesielt overskudd til barna hjemme. Ikke gi deg. Lykke til!

Skrevet

Kjenner meg igjen her, ja. Jeg følte jeg var på vei til å jobbe meg helt under jorda og inn i en kollaps eller depresjon. Da jeg gikk til lege sa hun at vanlig prosedyre for gravide var å gi dem sykemelding for en periode slik at vi kunne hente oss inn. Jeg gikk til henne og sa at jeg var veldig sliten og at jeg følte jeg ikke klarte mer. "Vi kan alle bli slitne"... jaja, men vi skal jo tross alt ta vare på et barn i tillegg til oss selv. Skriv ned hva du vil si til legen om du har vanskelig for å prate med ham/henne, eller skift lege. Lykke til, håper du får slappe av litt snart!

Skrevet

legen din har ikke rett til å ikke gi deg sykemelding. hvis du vil ha det bør du få det. husk at ingen andre enn deg selv kan kjenne på hvordan du har det.

Jeg ble sykmeldt i uke 13 og en nå i uke 24 og har ingen planer om å gå tilbake til jobb før babyen er ute og jeg er i fin form.

mang tror at vi gravide ser på oss selv som syke pga graviditests symtomer ol men ingen andre kan se hvordan v sliter oss ut på jobb der vi prøver å holde styr på alt mulig og bare ståt på. jeg var så sliten på slutten og så forbannet både på legen og sjefen min som ikke ville tilrett legge arbeidet mitt at jeg nå ikke akter å gå tilbake. har nå litt verre plager da med bekkenløsning og slikt men savner jobben noe inni granskauen...

lykke til og stå på ditt. det er ingen andre som tar vare på deg vet du!

Skrevet

Legen har selvsagt rett til ikke å sykmelde en pasient! Det er fremdeles slik at det er legen som vurderer om pasienten skal sykmeldes; det er ikke pasienten selv som gjør denne vurderingen.

(Dersom en opplever dårlig kommunikasjon/forståelse fra legen er selvsagt dette en helt annen sak. Kommentaren min er til "siste taler," ikke til hovedinnlegget)

Skrevet

Hei!

Dette kan være en løsning, få en time hos jordmor der du bor. fortelle grunnen at du er ekstremt sliten og trenger råd og veileding. Du føler at du ikke har noen god kommunikasjon med legen og at kontrollene hos ham ikke har vært særlig bra for deg i forhold til informasjon etc.

Når du kommer til jordmor legger du alle kortene på bordet, det er lov å gråte noen svangerskapstårer (det er faktisk sunt det). Spørr og grav om alt du lurer på, så vil jordmor oppdage flere ting:

* informasjon og veileding fra legen har ikke vært godt nok

* du er utslitt og hun anbefaler legen din å sykemelde deg i henhold til din egen helse og barnets.

* Hun vet mer om svangerskap og helse rundt dette enn en vanlig lege gjør.

Hun vil nok da prøve å hjelpe deg slik at hverdagen din blir lettere, det er ikke lett å fortelle hvor kipt man faktisk har det og åpne seg som en bok. For man skal jo alltid være sterk og ikke vise noe tegn til svakhet og at man ikke klarer alt.

Jeg gikk selv til legen i uke 12-13 p.g.a ekstrem migrene. Var helt fortvila fungerte ikke noe sted, det kom en del tårer under det legebesøket ja. Da kom legen bort til meg som ellers kan se litt streng ut la en hand på skulderen min og sa du skal selvfølgelig sykemeldes snarets, for en gravid kvinne som deg trenger ro.

Det hadde jeg aldri trodd skulle komme fra den mannen, ble faktisk litt paff. Etter dette har forholdet mellom oss kommet seg, nå merker jeg at han prøver å lese hva jeg tenker.

Det hjelper i de fleste tilfeller å henvende seg til noen andre når man ikke når fram.

Lykke til videre i svangerskapet, håper det ordner seg for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...