Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 17. april 2007 #1 Skrevet 17. april 2007 Noen som vet om man har lov til å studere mens man har svangerskapspermisjon og mottar permisjonspenger fra arbeidsgiver/staten?
Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 17. april 2007 #2 Skrevet 17. april 2007 Jeg studerte på deltid i sist svangerskapsperm og det var ikke noe problem
trebarnsmammaen Skrevet 17. april 2007 #3 Skrevet 17. april 2007 Hei! Jeg har planer om å studere i permisjonstiden, og tror cluet for å få fullt fødselsstipend er ikke å fullføre studiet helt. Men tror i prinsippet det holder å utsette en eksamen....
trebarnsmammaen Skrevet 17. april 2007 #4 Skrevet 17. april 2007 ...Men, Nilla: da du studerte på deltid, fikk du samtidig fullt fødselsstipend? Fra lånekassen? Jeg trodde en måtte studere fullt, eventuelt ha permisjon fra fulltidsstudium for å få fullt utbytte i fødselspenger?? Jeg vurderer også deltid, skjønner du. Men hvis vi får mindre penger, må jeg liksom finne en annen lur løsning... :-)
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 17. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2007 Er ikke ferdig med studiene i år uansett, så det blir ingen prob. i forhold til penger fra lånekassen, men tenker på det jeg får fordi jeg har jobbet 75% i tillegg til studiene det siste året.Fortsatt usikker..
trebarnsmammaen Skrevet 17. april 2007 #6 Skrevet 17. april 2007 ...men jeg tror nok ikke du kan få penger både fra staten (NAV) og lånekassa. De er litt restriktive der... Men irriterende at det er så vanskelig å finne fram til rettighetene sine! Lykke til med det... :-)
*WinnieThePooh* Skrevet 17. april 2007 #7 Skrevet 17. april 2007 Jeg er også student, og har fått bekreftet fra både NAV og lånekassen at foreldrepenger og fødselsstipend fra lånekassen ikke har noe med hverandre å gjøre. Jeg har opparbeidet meg rett til foreldrepenger gjennom deltidsjobb, men får likevel fødselsstipend fra lånekassen. Fødselsstipendet fra lånekassen får du kun i 10 mnd og dersom dette ikke "klaffer" med semesteret, slik som med meg som har termin i mai, så kan du melde deg opp til fag å få støtte for de siste månedene av semesteret likevel. Dersom du ikke møter opp på eksamen, utsetter eksamen, vil du få all støtten de siste mnd som lån. Jeg velger å være uten støtte fra lånekassen fra mars til august, fordi jeg er forsinket i studiet og vil ikke ha disse pengene som lån. Jeg tar permisjon fra studiet høst 07 og vår 08, for å ikke miste studieplassen min, men kan likevel få innvilget å ta 10-20 stp vår 08 dersom jeg sender inn søknad for dette. Dette ble litt langt da, men håper det kan være til hjelp likevel Hilsen
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 17. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. april 2007 Takk for svar! Men tror fortsatt ikke jeg har fått formidlet spørsmålet mitt ordentlig. Det jeg lurer på er om evt. studier i permisjonstiden har noen innvirkning på pengene en får fra NAV i svangerskapspermisjonen. Ei venninne mente at man ikke har lov til å studere mens en mottar permisjonspenger fra NAV nemlig...?????
*Milla74* Skrevet 17. april 2007 #9 Skrevet 17. april 2007 Hei! Det tror jeg ikke stemmer. Jeg tok videreutdanning mens jeg hadde permisjon med første mann, og jeg har aldri hørt noe om at det ikke skal være lov...Har heller ikke funnet noe om det på NAV sine sider heller.
2småihus!:) Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Jeg har selv planer om å fortsette å studere til høsten selv om lillepia kommer i sommer... Jeg får da fødselsstipend og forsørgerstipend fra lånekassen pluss at jeg får foreldrepenger (permisjonspenger) fra helgejobben min!
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 17. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 17. april 2007 Var sånn jeg håpet og trodde det var:) Betryggende!! Takk!
ennaH Skrevet 18. april 2007 #12 Skrevet 18. april 2007 Studere kan man vel alltids gjøre. Spørsmålet er hvorvidt du tenker ta lån fra lånekassa samtidig. Lånekassa forkorter stipendandelen dersom du tjener så og så mye i året. Jeg går ut fra at den inntektsgrensen også gjelder for fødselspenger. Dette må du sjekke med lånekassa om, ikke NAV. For øvrig må jeg spørre om du kanskje er førstegangsfødende? For meg virker det veldig optimistisk å satse på studier under fødselspermisjonen. Du aner ikke hva slags barn du får, og om du i det hele tatt har overskudd til å studere. Jeg vet med meg selv at baby, amming, bleieskift og husarbeid tok hver eneste av døgnets timer de seks månedene jeg hadde permisjon forrige gang. Så ta det ikke som et nederlag dersom du ikke får studert så mye som en time!
1+1=2+1+x Skrevet 18. april 2007 #13 Skrevet 18. april 2007 Hei på deg Ikke la andre drepe motivasjonen din i alle fall. Jeg kjenner mange som har klart 60 stp selv om de har hatt en baby ved siden av. Jeg er selv førstegangsfødende og har store planer om å fortsette studiene til høsten. Blir selvsagt mindre forelesninger - men så gjelder det å være strukturert og da;) Babyen har jo en pappa også som kan passe på litt... Lykke til
2småihus!:) Skrevet 18. april 2007 #14 Skrevet 18. april 2007 Enig med deg "snartblirjegmamma"! Jeg har også møtt en hel del som er negative til at jeg skal studere til høsten, noe som er litt frustrerende! selvfølgelig vet man ikke om man klarer det, men det er da verdt er forsøk! og går det ikke så får man permisjon med en gang, så det er ingen problem spør du meg! lykke til!
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 18. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 18. april 2007 Dette er mitt andre barn, og jeg vet hvor travel permisjonstiden kan være, men jeg har tro på at man klarer det man setter seg fore:) Selvfølgelig setter jeg barnet først hvis jeg erfarer at det blir for tøfft å studere samtidig. Men jeg har aldri hatt så mye tid til å lese som når jeg ammet jenta mi, og jeg håper dette muligens blir tilfelle denne gangen også. Jeg har studert i tre år nå, og har kun lån og ikke stipend hos lånekassen, så jeg har ikke noe å miste. Når det gjelder fødselsstipend fra lånekassen, så har jeg sjekket at øvrig inntekt ikke har noe å si for denne.Det venninnen min påstod, og som gjorde meg usikker var at man ikke kunne ha svangerskapspermisjon fra jobben sin, altså motta foreldrepenger fra NAV og samtidig studere under permisjonen. Lånekassen har i praksis ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. Takk for svar! Særlig de optimistiske;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå