Gå til innhold

Foranliggende morkake, noen fler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til ultralyd i min uke 13, fikk beskjed om at morkaka er foranliggende, at den dekker hele utgangen for baby, kunne være at den ville skyve seg litt oppover når livmora vokser, men lite trolig, så jeg må ta keisersnitt. Har fått høre av flere at de siste månedene må man ligge og ta det helt med ro, farlig hvis morkaka skulle begynne å blø. ER jo farlig for barnet hvis det skulle skje, er jo oksygen og næringa da. Noen som har erfaring med dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk vite at morkaken min lå foran livmormunnen da jeg var på ul i uke 17+6. Har hatt endel blødninger tidlig i svangerskapet, og jm mente at morkaken mest sannsynlig var grunnen - men ikke farlig. Stort sett trekker den seg vekk etterhvert som livmoren vokser, fikk jeg beskjed om. Det sa også legen min + jm som jeg går til - at det vanlige er at den trekker seg vekk - men skal inn på en ekstra ul i uke 29 for sikkerhets skyld - er den fremdeles foran blir det sikkert en ny ul litt senere...evt ks. Fikk ikke beskjed om å ta noen forhåndsregler og ikke noe sex-forbud el...tror nok stort sett at det går greit:o) Du får nok vite mer når du skal på den ordinære ul`en.

Skrevet

Det er forskjell på om morkaka ligger helt foran eller delvis foran. Hvis den ligger helt foran, så tror jeg vanligvis man må ta keisersnitt.

Jeg har morkake som går ned mot livmorhalsen og delvis dekker. Kan fungere som normalt, men har fått samleieforbud pga blødningsfare. Legen sa den trolig ville flytte seg oppover etterhvert.Dette er sikkert veldig individuelt, så du vil sikkert få mer svar hos legen snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...