Gå til innhold

Jeg legger på meg altfor fort!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest et sted at 300-400 g pr uke er ok i 2. tri, mens jeg har lagt på meg 1-1.5 kg pr uke siste 5 ukene nå! Er bare i 24. uke, og kan umulig fortsette i dette temopet! Må spise ofte for å holde kvalmen vekke, men stort sett blir det fiberkjeks av noe slag, så jeg synes ikke jeg burde legge på meg sånn av det?

Er det flere enn meg som øker såpass mye, eller vet om det er vanlig med en "vekstperiode" midt i svangerskapet? Hvis ikke kommer jeg vel til å lege på meg 16-20 kg til :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har lagt på meg over 15kg på 2 uker nå,håpte jeg skulle legge på meg normalt denne gangen...hadde masse vann i kroppen sist gang, og nå er det sånn som sist,spiser nesten ingenting og legger på meg mye...masse vann. kan være det er det med deg også,hør med legen (noen ganger rask vektøkning skyldes vann og da skal det kontrolleres av legen)

Skrevet

Man kan egentlig ikke sammenligne seg med andre, siden alle er forskjellig og har forskjellig utgangspunkt, jeg tror at hvis du lever sunt og trener litt sa legger du pa deg det som er riktig for deg... Og a ha litt og ga pa er ogsa bra hvis du skulle bli syk og nar du skal amme..jeg legger ogsa p[ meg veldig fort 6 kg pa 16 uker, men jeg lver sunt og trener sa da er det ikke sa mye mer jeg kan gjore, tenker at kroppen ordner dette selv...apetitten min er veldig stor!

La oss fokusere pa og vere sterke og sunne for babyen og oss selv

Skrevet

Dette er sikkert litt individuelt.. kanskje du trenger ekstra fettlagre.. eller så kan det være at du nå får mye vann i kroppen.. syns du selv at du legger på deg? eller er det mest mage. Fostevann og ekstra blod i kroppen veier jo også endel. Man må se på helheten. snakk med lege/jm hvis du er i tvil da vel :)

Skrevet

Uke 18/19 og litt videre er den /de uka/ukene ungen vokser mest så da er det ikke uvanlig å legge på seg 1,5 kg i uka. Men ellers så går det jo i rykk og napp. noen legger på seg mest i uke 18-28 mens andre legger på seg gjevnt hele svangerskapet.

Skrevet

Hvis det er snakk om vann i kroppen, da vil man vel se litt hoven ut i fingre, bein og ansikt, eller? Har ikke noe sånn nå i alle fall. Synes ikke jeg har vokst annet enn rundt selve magen, så jeg lurer litt på hvor disse kiloene gjør av seg.

Er egentlig ikke noe bekymra over å legge på meg en del, for jeg skal alltids klare å kvitte meg med de etterpå (lever sunt og elsker å trene), men tenker jo at risikoen for enkelte svangerskapsplager øker hvis en legger på seg for mye.

Jeg får følge med og håpe at det roer seg litt i alle fall :) Takk for svar, alle dere!

Skrevet

jo,hvis det er vann så ser du det somregel på ben og/eller fingrer og/eller ansikt. jeg ser det på ansiktet mitt med en gang.

Skrevet

Jeg har egentlig ikke likt legen min noe særlig av forskjellige grunner. Men i går var vi ganske enige når hun sa at hun synes det var noe tull med den systematiske veiinga av gravide fordi:

¤Hvis mann fikk mye vann i kroppen og det kunne være tegn på svangerskaps forgiftning, var det klare tegn som viste vann i kroppen.

¤Gravide som har mye vann i kroppen merker gjerne det selv og snakker med legen om det, er da mulig med veiing for å se differansen før/etter og for å foreta undersøkelser

Som hun sa, alle vet jo hva de selv spiser og ikke spiser så hvis en kan si man har spist sunt og vanlig og alikevell gått opp hjelper det jo ikke med veiing!!

Skrevet

Litt mye ortografiske feil i det innlegget ser jeg:-) Huff!!!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Jeg hadde gjort alt for å holde vekk kvalmen! Så spis med god samvittighet, og prøvd å ikke tenke på vekta. Mye som går vekk etter fødselen uansett. Og selv om du må trene for å komme ned på startvekta igjen, så kan jeg jo minne deg om at det er kun dette svangerskapet du får med Løvebeibi'n, og da er det viktig at en koser seg med det!:-)

Selv sleit jeg lenge med kvalme da jeg gikk med snulla, og det hjalp ikke å spise, og det endte med at jeg la på meg bare 4 kilo fra startvekta, og bekymra meg en del for at hun ikke fikk nok energi. Nå fikk hun jo det, mens jeg derimot fikk ikke det, og hadde for lite melk når snulla endelig var ute. Nå derimot er jeg ikke like kvalm, og har det mye bedre...spiser det jeg har lyst på, og har ikke noen vekt, så bryr meg ikke om det. Men jeg vet åssen det er å bry seg om vekta, og det er ikke noe koselig!:-(

Skrevet

Hehe - jeg gruer meg ikke akkurat til å trene etterpå, jeg da. Er SÅ sugen på en løpetur, men får kynner ebare ejg går litt fort på flatmark. I dag begynner o-løpsseongen, men jeg må vel ta til takke med o-gåing :P

Jeg begynte å veie meg for å sjekke at jeg ikke gikk for mye ned i vekt de tre frøste månedene, og har egentlig bare fortsatt. Er helt ærlig ikke redd for å bli diger (elsker å være gravid og synes ikke at en evt vektoppgang vil være noe offer i det hele tatt), det var kun det at jeg ikke vil ha noen problemer som økt vekt kan føre med seg. Vil jo være i fin form både mens babyen er i magen min og etterpå. Frister lite å bli sykemeldt og sengeliggende, liksom.

Skrevet

Jeg må vel informere om mitt forrige svangerskap igjen. La på meg 8 kilo fra uke 14 til 21, og etter det 1 kilo i uken frem til fødsel. Uke 14 veide jeg 84 kilo, matchvekt før graviditet var 75. (veide 74 i 3 måneder før graviditet) sluttet å røyke, la på meg da, men veide meg ikke etter røykeslutt før i uke 14 av graviditet. Pga av røykeslutt valgte jordmor å sette startvekt til 80 kilo, men alikevel......

Var litt vann, men ikke spesielt mye av det. Fikk aldri "advarsler" om at jeg la på meg for fort, og det var/er ingenting å gjøre med. Er nå på vei med nr 2og sliter virkelig for å holde vektoppgangen ned, men det går samme vei....:o( Nå har faktisk jordmor og lege bedt meg være forsiktig med treningsmengden jeg har og matinntaket. Prøve å ta det litt mer med ro, og kose meg litt mer...... Iallefall siden vekta er umulig å gjøre noe med, så vil jeg alikevel få fordelene med å være i veldig god form og sunne matvaner, selv om jeg går opp nesten 40 kilo totalt.....Så ikke bekymre dere for mye. Så lenge man prøver sitt beste og har det bra selv, så er vekta av null betydning. Som mange andre har nevt, plutselig vektopppgang pga av økt vannmengda som følge av svangerskapsforgiftning kan nok lettere sees på andre områder enn på vekta...

Lykke til alle sammen

Skrevet

Her går det også fort oppover. En kilo i uka...:(

Og jeg har nok å ta av fra før. Utgangspkt var 84 kilo, så om jeg blir syk, hadde kroppen allikvel hatt litt å ta av. Er 23+2 i dag.

Men men. jeg beveger meg litt for lite, men spiser ikke mer enn jeg pleier. Og til vanlig holder jeg meg som regel ganske stabil, men da med mer bevegelse. Så årsaken ligger kanskje litt der.

Det jeg også bekymrer meg litt for er ikke selve vekta, den skal jeg nok bli kvitt, men det er som du sier at man kan (må ikke) få en del svangerskapsplager med for mye vektoppgang. tenker da spes på blodtrykk som hos meg stiger lett.

Jeg håper det stopper med ti kilo til i pluss. Totalt 20 kilo.

Vi får gjøre så godt vi kan :)

Skrevet

jeg er 16+3 og har lagt på meg 2 kg. (i følge vekta hjemme=), men skal til jm i morgen så blir spennende å høre hva hun sier... Håper ikke jeg får kjeft! hihi---

jeg skal vel egentlig ikke legge på meg noe. Men for å være helt ærlig. Jeg har spist AKKURAT slik som jeg har gjort før, bare mindre brus sjokolade etc. Så skjønner egentlig ikke hvordan det går an...

Skrevet

Jeg må nok innrømme at jeg legger ganske bra på meg i svangerskapet. Er begynt på uke 27 og har gått opp ca 17 kg. Begynte å legge på meg allerede i uke 6-8 egentlig uten at jeg spiste mer. Men veldig tidlig kjente jeg ubehag ved å trene og å gå turer. Er et voldsomt trykk der nede, og oppblåstheten i 1.tri var også med på at jeg ikke klarte å røre for mye på meg. Jeg har også endel vann i kroppen, er hoven på føttene og fingrene, og fingrene er så stive at jeg mister ting i gulvet hele tiden. Jordmor snakket pent og pyntelig med meg om kosthold sist, men bortsett fra at en av de fem brødskivene om dagen inneholder nugatti, og jeg spiser ofte en liten rundpinneis etter middag, og ei lita skål potetgull ca annenhver dag, så spiser jeg erneringsmessig og variert og magert.

Er flau fordi jeg begynner å bli ganske rund, er bare 160 høy. Men sånn er det bare!

Skrevet

jeg er også lav da:) hihi 163:) kommer nok og til å li god og rund, men syns det er flott:)

Skrevet

Jeg sliter ogsaa med dette for tiden. Hadde i utgangspunktet en hoey startvekt--begynte paa 81 kilo--saa jeg trenger egentlig ikke legge paa meg like mye som de som startet med normalvekt. Frem til uke 24 var jeg faktisk ganske fornoeyd--hadde til da bare lagt paa meg 3 kilo.

Men naa...de siste tre ukene...har jeg da lagt paa meg en hel kilo hver uke, og vekta ligger naa paa 87. Altsaa har jeg lagt paa meg like mye over de siste tre ukene (fram til uke 27) som jeg gjorde i hele resten av svangerskapet. Og jeg har spist normalt og stort sett unngaatt soetsaker... Usj!

Skrevet

Hei. I forrige svangerskap la jeg på meg en kg i uka fra uke 18-30 og etterdet ikke noe mer för jenta kom. Hadde da gått opp 20 kg alt i alt. Og jeg hadde ikke noe särlig vann i kroppen og spiste heller ikke så usunt. Denne gangen skal jeg ha gutt og har til nå ( er i uke 23) Gått ned 6 kg först og opp 3 etterpå så jeg ligger fortsatt i minus selv om jeg ikke synes jeg spiser anderledes nå enn sist. I löpet av 1 år er alt borte uansett så ikke bekymre deg! Men skjönner at du gjör det alikevel;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...