Gå til innhold

Trett og kaffe


Mamm<3

Anbefalte innlegg

Er akkurat 7 uker på vei nå, og er veldig trett for tiden. Er livredd for å gjøre noe feil som kan få følger. Tør jo nesten ikke trene, og drikke kaffe... Er det flere som har det slik. Har jo lest at 1 til 3 kopper kaffe om dagen, øker faren for spontanabort 3% og opp etter hvor mye man drikker. Skal til lege neste uke, og tror jeg slapper litt mer av når jeg får høre hjertelyden. Hvordan er det med dere her ute, drikker dere kaffe? Trener dere? I mitt siste svangerskap visste jeg ikke om det før jeg var 10 uker på vei(?!) og trente masse før den tid, og det gikk jo helt fint. Føler meg helt fanatisk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hei! Trening er vel bare positivt! All trening, med unntak av spesielt tung/uvant trening er bra. Ballspill og sykling må man også styre unna, har jeg lest. Hvis man plutselig slutter å trene, vil kroppen være mindre klar for de store påkjenningene som følger et svangerskap. Bare tenk hvilken belastning det er å være gravid, for mage, rygg og knær - og psyken, ikke minst! Jeg skal på trening nå, og føler meg langt piggere etter en trening. Har endret litt på treningsrutinene, bruker lettere vekter på apparatene og tar heller flere repetisjoner, for å ha en mer dynamisk og mindre belastende trening. Sørger også for å ikke la pulsen gå over 135-140 slag/min på kondisjonstrening. Kaffe derimot, styrer jeg unna så langt jeg klarer. Tar noen ganger en halv kopp om morgenen, noen ganger mååå jeg bare, og koffeinfri kaffe er supert. Det kan du drikker mye av, har jeg lest. Hvis man opplever en SA, er det fordi det er en mismatch mellom kroppen og fosteret, evt en kromosomfeil på fosteret. Det er som regel lite man kan gjøre for å forhindre dette, spesielt de første månedene. Man kan jo selvsagt skade seg under trening, og må jo være ekstra forsiktig, men med litt forhåndsregler skal det gå helt fint! Ønsker deg masse lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg synes virkelig du skal unne deg noen kopper kaffe, ja! Hvis ikke du utsetter barnet ditt for værre ting enn kaffe og trening, så synes jeg virkelig du er flink.

 

Jeg tror det er viktig at vi unner oss noe godt når vi er gravide, men at det er viktig at vi koser oss med dette lille ekstra. Hvis vi går rundt med dårlig samvittighet så er kosen på en måte bortkastet, synes jeg....

 

Det må ikke bli slik at alt er forbudt selv om vi er gravid. Jeg mener selvsagt at vi skal ta hensyn til at vi bærer på et nytt liv, men samtidig så må vi kunne kose oss litt også da.

 

Selv har jeg akkurat funnet ut at jeg er gravid (terming 24.12), og jeg er kjempefornøyd med at jeg har klart å sluttet å røyke, for det er nok ikke noe særlig å utsette et uskyldig foster for sigarettrøyk..... Kaffen derimot, den beholder jeg innenfor rimelighetens grenser (og treningen også, så lenge det ikke gjør vondt da).

 

Tror faktisk at trening som styrker mor også vil styrke barnet jeg da.... Ikke minst får barnet en opplagt mor som er sterk og tåler en trøkk....

 

Ønsker deg all lykke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo vært hos legen, og hun sa at "lev som før, men ikke utsett barnet for slag,fall,spark, tenk på at du har noe inni deg som skal ha det bra"! Så sunn fornuft kommer man langt med! Ikke bli fanatisk, hun sa også at det er supert å trene, men det er jo ikke vits å stå å hoppe, man kjenner etter selv hva som er fornuftig. Barnet tåler mer enn man tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar!!!! Jeg er nok litt hysterisk.... Det blir nok bedre når de 12 første ukene er overstått:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...