Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 Jeg og barnefaren bor ikke sammen og har ikke planer om å flytte sammen etter barnet er født pga forskjellige grunner, men vi er kjærester. Jeg er ikke i jobb, går siste året på videregående no, det samme gjør barnefaren. Har jeg rett på overgansstønad da? Barnefaren vil selvfølgelig har en del kontakt med babyen siden vi er kjærester, men i søknaden til å søke om overgangsstønad står det: Hvis barnefaren har utstrakt samvær mellom barnet og den andre av foreldrene slik at samværet vesentlig overstiger vanlig samværsrett (som altså er en hverdag i uke, annenhver helg og 2 uker i jul eller påsken) så kan dette medføre at du ikke anses for å være alene om omsorgen for barnet, og dermed ikke få overgangsstønad. Hvor mye kan meg og barnefare være sammen etter barnet er født for at jeg ikke skal miste retten til overgangsstønad? Og har jeg rett på overgangsstønad? Får jeg ikke overgangsstønad så sliter jeg virkelig, har ingen penger. Prøvde å snakke med en på NAV men hun var skikkelig sur og mente jeg kun var ute etter penger, noe jeg ikke er, men trenger hjelp for at meg og bebisen skal klare oss liksom.. Håper på svar..
Anonym bruker Skrevet 17. april 2007 #2 Skrevet 17. april 2007 På den ene siden så er du jo strengt tatt ikke alene med omsorgen om du er sammen med barnefaren. regner med dere vi se hverandre så og si hver dag og han vil jo sikkert engasjere seg så mye han kan. Og kanskje overnatte noen netter for å hjelpe deg med nattevåk? Ikke sant? Så i utgangspunktet har du ikke rett på stønadene som er for enslige foreldre. Han blir jo da også pliktig til å betale barnebidrag når han får inntekt om du skal ha disse stønadene. På den andre siden, om dere har kun sporadisk kontakt, dvs noen få timer i uka, så har du rett på stønadene, men dere er jo kjærester, ergo mener jeg du ikke har krav på disse stønadene. Jeg har selv vært aleneforsørger i noen år og for meg sto det helt klart at så lenge man er i et forhold med den som er barnets far, så har man ikke krav på stønadene enslige foreldre får. Man er jo ikke enslig da. Syns virkelig ikke dere skal utnytte systemet slik, for det får konsekvenser på lang sikt og du kan bli tatt og må betale tilbake det du har fått urettmessig utbetalt. Når man tar et valg å sette et barn til verden, må man også være istand til å forsørge det og vite hva det innebærer og ikke misbruke systemet. For de tar stikkprøver for å se at det dere forteller er sant. Beklager, men sånn er det!!
:-) augustibarn Skrevet 17. april 2007 #3 Skrevet 17. april 2007 Ingen lett situasjon! Flott for barnet at far er villig å ta del av barnets oppvekst og synd hvis økonomiske forholdt skal få ødelegge for dette og deres muligheter å fortsette som kjærester. Må finnes rådgivning som dere kan få. Amathea kan nok mye om dette. Er egentlig til for gravide som vurderer å ta abort, men de kan helt sikkert hjelpe deg/dere. Søk på nettet! Lykke til!
~Maja Mor~ Skrevet 17. april 2007 #4 Skrevet 17. april 2007 Enig med anonym her. Du er ikke enslig forsørger når du er kjæreste med barnefar....Tviler sterkt på at du kan ha rett til å få OS. Håper slik som anonym her at du ikke lyver for å få det. Dette med OS er for andre, ikke for deg. Håper du ikke er en av de som sniker og lyver i dette systemet... Har lite til over for den slags. Men er også enig i den som her sier at det er veldig positivt at barnets foreldre er kjærester og at barnet vil ha god kontakt med faren sin. Lykke til, men vær et bedre menneske enn å snyt på systemet og våre skattepenger.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2007 #5 Skrevet 17. april 2007 HI her. Nei jeg kommer ikke til å lyge og snike til meg penger hvis jeg ikke har rett på det. Lurte bare på om det er noe poeng i å søke OS. Kommer til å fortelle de på NAV alt sammen, at vi er sammen men bor ikke sammen, men fikk ikke så mye hjelp forrige gang jeg ringte, så lurte bare på om det var noen andre som hadde vært i samme situasjon som meg. Men takk for svar alle sammen, vi skal nok klare oss uten OS stønad også
Anonym bruker Skrevet 17. april 2007 #6 Skrevet 17. april 2007 Du skrev i hovedinnlegget at hvis du ikke fikk OS, så visste du ikke hva du skulle gjøre. og nå skal du plutselig klare deg uten? Håper virkelig ikke at du er en av dem som kommer til og snylte på systemet jeg heller, for OS har du hvertfall ikke krav på. du får søke studiet, og få penger fra lånekassen. det blir 6000 derfra, og 1000 i barnetrygd. go så får du engangsstønad, så får du snylte resten på kjæresten din
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå