Gå til innhold

Sambo vil ikke...

Bananas m 1 barn + en i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

gifte seg. Vi har bare vært sammen i to år, det er jo ikke så lenge. Men av økonomiske grunner og det at vi nå har en sønn sammen og har planer om nummer to syntes jeg egentlig ikke det bør drøye mer enn ett år eller to. Alle i familien min etterlyser bryllup, og alle i hans fam. Har hintet litt, men han sier det er for tidlig enda. Grrr. noen som vet hvordan man kan overbevise menn, ikke overtale...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fri til han da, ikke vent på at han skal gjøre det. Evt snakk litt om ekteskap, ufarliggjør det.. enkelte menn er jo redd for alt, men når dere har barn er dere bundet sammen for resten av livet uansett..

Skrevet

Skjønner at du er frustrert, men som du sier er ikke to år så lenge. Men samtidig så tenker man at hvis han er klar for å ha barn sammen med deg, så burde han være klar for å gifte seg med deg også. På en annen side vil det nok gå seg til etter hvert, og hvis han ikke vil enda ville jeg gitt han tid. Man bør gå inn for et ekteskap 100 % begge to, og det er noe begge må ville og ønske seg. Et bryllup trenger ikke å være svindyrt, men for å slippe å tenke på at det skal bli så mye penger på en gang, så kan dere jo inngå en avtale om at dere legger til side en liten slump penger hver måned som er ment som bryllupskonto. Når denne kontoen vokser og det ikke er så avskrekkende mye penger som skal ut med en gang, så er det kanskje lettere å bli motivert til en bryllupsfest. Du kan jo også spørre han hva det er som gjør at han ikke vil? Kanskje han ikke vil ha et stort prinsessebryllup? Kanskje han heller vil ha et lite og intimt, f.eks. reise bort e.l.? Også er det jo litt forskjell på retttigheter i fht hvis noen av dere skulle falle i fra. Og det er jo litt å tenke på ifht hvis dere eier hus/leilighet sammen osv. Lykke til!

Skrevet

Jeg fridde selv jeg : ) Han har jo selv snakket om at vi skal gifte oss de nærmeste årene, men det skjer jo ikke noe med han. Da tenkte jeg med meg selv "hvorfor skal jeg vente på at han skal fri?".

Litt artig å forlove seg på en litt annerledes måte.

Skrevet

Jeg fridde jeg:) Hadde vært sammen i 9mnd og 6 dager. Så venta vi 1 1/2år med å gifte oss.

Skrevet

Du kan jo opplyse han om at dere har et barn sammen, dersom han ikke har lagt merke til det, og har planlagt å få et til... Dersom ikke det er 100 ganger mer forpliktende enn å gifte seg så vet ikke jeg! Får man barn sammen er man bundet til hverandre for resten av livet, selv om dere skulle gå fra hverandre - dere vil alltid måtte holde kontakten for barnas skyld. Dette i motsetning til dersom man er gift og ikke har barn sammen. Da kan man pakke sakene, gjøre opp boet og dra sin kos uten å måtte se den andre resten av sitt liv - dersom man ønsker det. Så ikke skjønner jeg at argumentet med at det er "for tidlig" skulle holde - jeg synes du skal be han komme med en annen begrunnelse. Ellers så kan du jo fortelle han om alle de praktiske fordelen med å være gift, f.eks. arverett, skatteklasse etc. Kanskje det får han mer på glid. Lykke til!

Skrevet

noen fler??

Skrevet

Enig med flere andre over her - dere er jo bundet til hverandre mye mer gjennom barna enn hva et ekteskap "kan gjøre". Viktigste er vel at dere prater om det. Også viktig å sette opp ulike avtaler o.l., om dere ikke har gjort dette til nå. Når dere ikke er gift må han jo erkjenne farskapet, dere bør ha en samboeravtale med tanke på økonomi, kontoer ++. Dessuten er det lurt å ha livsforsikringer, i tillegg til testamente. OM noe skjer med en av dere og dere ikke er gift, kan det bli tricky. Om han ikke vil gifte seg, så er det kanskje hans oppgave å sette opp alle disse avtalene, evt kontakte advokat? Slike ting skjer jo mer automatisk som gift.

Skrevet

Desverre har jeg ikke noen gode råd til deg.

Samboeren min ville heller ikke gifte seg. Vi har vært sammen i snart 6 år og har 2 barn sammen, og han har hele tiden sagt at han aldri kommer til å gifte seg. Men iløpet av tiden har han kommet med mindre og mindre "gode" unskyldninger for ikke å gifte seg.

Så det gikk fra å "aldri vil gifte seg" til "kanskje vi kan gifte oss en gang" til "vi får se" til "hvis vi får råd" til "tja, kanskje vi skal gifte oss" til "ja, hvis økonomien sier vi har råd, så kan vi gifte oss i 2009" :o)

Så det er fortsatt håp for deg. Dere har jo bare vært sammen i 2 år. Og det er jo bedre at han vil enn at han presses fordi deres familier vil dere skal gifte dere. Ta tiden til hjelp og begynn i det små. Ikke mas for mye og spør forst og fremt om forlovelse og ikke giftemål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...