Gå til innhold

Amming (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.. Jeg lurer på en ting... Hva slaks man børe en holde seg unna når man ammer.. og hvorfor..

Tenker mer på de matsorter som kan gi barnet vondt i magen.. luft og slik..

Jeg vet at d er individuelt og at barn reagerer forskjelligt og at man bør prøve seg fram.. men ønsker å vite hva jeg burde holde meg unna og etterhert prøve meg fram..

TUSEN TAKK FOR SVARENE JENTER :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eneste jeg husker jeg har hørt er løk (pga luftsmerter), samt jordbær pga det er vist lettere for barna å utvikle allergi hvis mor spiser det mens hun ammer.

har jeg hørt reker også mon tro?

Skrevet

var på ammeveiledningstime for noen timer siden.

De har det på helsestasjonen her karnsje har de det på din også, vil anbefalle å ta en time (er gratis) hvis det finnes der du holder til.

Ellers fikk jeg beskjed om å ikke drikke ting med bobbler (faris og brus.)og helst ikke saft uten sukker. og ikke spise mye sjokolade eller annet godteri.

Alle disse tingene kunne gi barnet mye luft i magen sa ho.

Skrevet

her er ting jeg har fått beskjed om; (men husk at ikke alle reagerer på alt, så du kan prøve deg litt frem;)

-jordbær

-reker

-kaffe

-løk

-ting med mye koffein

men noen reagerer ikke på noe, noen reagerer på alt, og noen reagerer på en av delene osv..

Men har visst hørt at løk og kaffe er "verstingene"

Når det gjelder jordbær; er ikke dette pga utslett? I tilfelle ser man det jo fort?

Jeg elsker jordbær, og syns det må være trist å holde seg helt unna, men vi har mye allergier å ta hensyn til da, så får prøve litt forsiktig, kanskje?

Skrevet

Kål og andre ting som gjør deg oppblåst i magen kan være lurt å holde seg unna. Og sterkt krydret man. Babyen kan også reagere når du får mensen tilbake, for det endrer hvistnok smaken på melka en liten stund.

Fikk også råd om å ikke drikke brus, men mine barn har ikke reagert på kullsyre. Det varierer sikkert fra barn til barn,

Skrevet

Man har nå gått bort i fra å si at man ikke kan spise reker og jordbær når man ammer pga fare for utvikling av allergi. Det er ikke funnet noe holdepunkter for det.

Man kan spise det man vil, som du jo selv skriver, men matvarer man selv får luft i magen av, kan det være lurt å vente med for så å prøve etterhvert.

Ellers kan barnet reagere med magevondt på sjokolade, kullsyre (i brus/farris mm), druer, kål, løk, erter, kaffe, melkeprodukter (pga melkeproteinet) mm....det er det jeg kommer på nå. Men som sagt det er bare å prøve seg frem. Noen babymager tåler alt, mens andre tåler mer etterhvert som de blir eldre!

Skrevet

Hmm... en venninne av meg spiste reker, og da fikk babyen vondt i magen. Er du sikker på at man bare skal unngå det pga senere allergier?

Skrevet

aaah, så jordbær er klarert! hurra! :)

hehe

når det gjelder allergier må jeg være litt forsiktig, fordi vi har så mye av det. (særlig mannen min). Så derfor er jeg litt obs på sånne ting.

Mmm men da blir det jordbærbløtkake i barnedåpen likevel, tenker jeg! hurra:)

Skrevet

Jeg har prøvd meg frem med små doser i begynnelsen.

Har gått fint, men jeg merker på barnet at han blir urolig når jeg har spist feks mye rå grønnsaker( salat). Da får jeg også mye luft.

I tillegg har jeg prøvd med kokt/stekt løk, og det har gått fint. Tror store mengder rå grønnsaker som typisk gir luft er verstinger DERSOM barnet reagerer på dette.

Store mengder koffein kan gjøre at barnet blir oppspilt og veldig våkent, kan få problemer med å sove.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...