haidi:0) Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 hei, jeg er aktiv sykemeldt pga kvalme, har vært kvalm nå i 4mnd så er litt lei ja he he (kaster ikke opp) problemet mitt er at jeg er aktiv sykemeldt og skal komme og gå på jobb som jeg selv føler det, men det blir ikke sånn. de ringer stadig og vil ha meg på jobb noen timer og jeg føler at de utnytter dette.. sånn som i dag ringte de nettopp og ville ha meg på jobb fra 4 til 6. siden jeg er kvalm og ikke kaster opp er det jo ingen som ser at jeg er syk. føler ikke jeg kan si nei hele tiden heller.. flere i samme situasjon????
MiniMeAndMe+spire Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 Heisann.. Har jeg misforstått, eller er det ikke DU som skal bestemme når du skal jobbe og ikke, synes det høres "slitsomt" ut å bli mast på hele tiden. Jeg ville ringt inn og gitt beskjed i begynnelsen av uka/dagen før hvordan du vil jobbe.. Så får de bare vente til de hører noe fra deg!!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 Jeg er nok ikke helt i samme situasjon. Jeg er ikke sykemeldt i øyeblikket med ser ut som det går den veien. Vurderer å ringe legen i løpet av uken for å få en aktiv sykemelding. Jeg har vært 100% sykemeldt og fikk da sjefen på nakken. Fikk følelsen av at jeg måtte komme meg tilbake i jobb igjen. Det har resultert i at jeg har gått hjem fra jobb x antall ganger og resten av tiden går jeg for halv maskin og sitter å brekker meg ( i kontorlandskap morsomt det). Så her kommer vel svaret mitt litt på siden av spørsmålet ditt. Ja jeg føler at det blir sett på som en bagatell at jeg er kvalm og kaster opp. Føler jeg få mye indirekte hint på at jeg bør bite tennene sammen, men fult mulig at hormonene gjør meg litt overfølsom også. Men jeg føler meg sliten og konstant kvalm og orker ikke mer. Ble langt dette hihi. Håper du får bedre svar av andre.
Mamman til 2prinser&1prinsesse Skrevet 16. april 2007 #4 Skrevet 16. april 2007 Heisann! Jeg vet akkurat hvordan du har det! Pyton. Jeg også får stadige hint og forespørsel om å jobbe... problemet mitt er at jeg har bekkenløsning og da kan jeg ikke garantere for hva jeg kan jobbe rett og slett. Noen dager er jeg ganske ok form, andre dager sliter jeg med å komme meg opp en trapp.. Jeg går på jobb når jeg føler meg bra, og da ser jeg selvfølgelig ikke så "syk" ut, og de lurer nok på hva i allverden jeg skal gå hjemme etter.... Nei, eg vurderer å få byttet til gradert sykemelding neste gang jeg går til legen, så får sjefen legge opp det løpet hun ønsker - så får jeg følge på til det sier bom stopp... dessverre vil det nok ikke bli så lenge til..
Gjest Skrevet 16. april 2007 #5 Skrevet 16. april 2007 men om du er aktivt sykemeldt skal du gå på jobb når du slv klarer og det skal være en person i ditt sted på jobb slik at du kan gjøre det du klarer på jobb. Slik forklarte legen det til meg.
prøvekluten+3små Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 ..nettopp pga dette får ikke jeg aktiv av legen min jeg..blir vel å få 50% istedet.han sa han så lite for seg at jeg skulle greie å si nei
smy & prompegrisen Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 Er det ikke slik når du går på aktiv sykemelding at du IKKE skal utføre de vanlige arbeidsoppgavene dine? Dvs at arbeidsgiveren din ikke kan kreve at du skal komme og jobbe fra da til da, men at du skal kunne komme og gjøre det du greier når DU greier det...
prøvekluten+3små Skrevet 16. april 2007 #8 Skrevet 16. april 2007 jo,sånn i teorien er d slik det skal funke da..men se for deg at du føler du må hjem...så får du spml.."kan du ikke bare gjøre det og det før du går da" da ville jeg ha hatt veldig vanskelig for å si nei,det vet jeg...liker ikke å la andre i stikken liksom..og klarer ikke tenke så kynisk som at "nei,nå er jeg ferdi,nå går jeg"
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #9 Skrevet 16. april 2007 jeg er 50% sjukmeldt,syns det fungerer greit,men det virker ikke som at det er så mye forståelse for at man er konstant kvalm,trøtt og svimmel...en dag fikk jeg spørsmål om jeg ikke kunne ta bare det og det før jeg gikk hjem,da sa jeg bare :nei det kan jeg faktisk ikke,er en grunn til at jeg ikke jobber fullt... litt ekkelt å si fra,men søren heller!
Surk Skrevet 16. april 2007 #10 Skrevet 16. april 2007 Eg gjekk aktivt sjuk mld i 3 veker etter å ha vore sjukmld i 100% et par mnd! Eg jobba ca 50% , vart ca 4 tima for dagen,.. Vi gjorde det slik at eg avtalte med dei på mi avdeling(barnehage) kati eg skulle komme! Gjorde det på denne måten for at det skulle vere litt lettare å vete ca kati eg kom og skulle gå, sjølv om dei hadde ein vikar inne for meg, fungerte veldig greit for meg... Beg 100% etter dei tre vekene, jobber fortsatt fullt no.. Føler det begynner å bli litt tuge løft til tider.. Men får vente til neste jm kontroll i beg av mai.. høre litt med ho d!
mira 75 Skrevet 16. april 2007 #11 Skrevet 16. april 2007 hei.. dere skal ha fast avtale på når du skal jobbe, men visst du føler dette ikke fungerer så må du bare si dette til din lege , også må legen eventuelt sykemelde deg helt.. DET ER TRYGDE KONTORET SOM BETALER DIN LØNN UANSETT, SÅ ARBEIDSGIVEREN KAN IKKE KREVE NOE AV DEG.. hilsen en som jobber i helsevesenet
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #12 Skrevet 16. april 2007 Jeg ville ha aktiv sykemelding av legen min, men da fikk jeg beskjed om det ikke var noe som het det noe lenger?? men når du har det må d jo være d..
haidi:0) Skrevet 17. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 17. april 2007 hei alle sammen og takk for mange svar... Til deg på innlegg over, det er noe som heter aktiv sykemelding, men det er ei papirmølle du må gjennom. bare gå på trygdekontoret og spør og grav... Jeg trodde det var slik at når en var aktiv då skulle en jobbe når man var i form til det og var man ikke i form så kunne man være hjemme. jeg sliter veeeeldig med å si nei når de ringer og maser fordi det er en liten arbeidsplass med få ansatte. men jeg syntes ikke det er rett at de skal utnytte systemet heller??? Jeg må helt ærlig si at å gå å selge klær med oppkast i halsen ikke er særlig moro!!!! Håper at dere andre på aktiv sykemelding har mer mot til å si nei!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå