elly belly Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 Jeg lurer på følgende: 1) Hvis jeg tar ut 80 % lønn får jeg 56 ukers permisjon. Men er pappapermisjon på 6 uker innbakt i disse ukene eller kommer de i tillegg? 2) Pappa'n er student (under omskolering) og har ingen rettighet til å ta ut pappapermisjon. Har jeg krav på å få hans 6 uker overført på meg? Og får enten jeg eller han betalt for disse ukene? 3) Jeg har 5 ukers ferie til gode i år og 5 ukers ferie i 2008 (Totalt 10). Hvordan forlenger jeg permisjonen i praksis?
Mamma'n til 2 Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 1) Ja, de er innbakt i de 54 ukene (80%uttak). Av totaltiden skal mor ha 3 uker før fødsel, 6 uker etter fødsel, far ha 6 uker og resten deles slik som paret synes er best. 2) Når faren har ikke rett til foreldrepenger, overføres fedrekvoteukene til mor. 3) Foreldrepengeperioden kan utsettes på grunn av lovbestemt ferie. Med lovbestemt ferie menes ferie som følger av ferieloven. Avtalefestet ferie, som for eksempel tariff-festet ferie, gir ikke rett til utsettelse. Ferie overført fra året før og forskuddsferie må dokumenteres fra arbeidsgiver. Ferien kan tas ut når som helst i løpet av stønadsperioden. Har moren brukt opp sin del av stønadsperioden for foreldrepenger (38/48 uker), kan hun i henhold til denne bestemmelsen avbryte stønadsperioden ved avvikling av lovbestemt ferie, før faren begynner på sin fedrekvote All informasjonen her + mere til finner du på http://www.nav.no/page?id=328 Lykke til :-)
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 Hva skjer med fars 6 uker dersom jeg er student og faar foedselsstipend i stedet for foreldrepenger? Min mann har heller ikke rett paa fedrekvote siden vi bor i utlandet. (Kommer til Norge foer barnet blir foedt.) Faar jeg de 6 ukene paa noen maate, eller faller de bare ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå