Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 Hva gjør dere for å aktivisere ungene om dagen? Og hvor ofte leker dere med ungene? På meg blir det endel husarbeid, og så sover han et par timer, og så leker han så godt med seg selv, så er ikke mer enn kanskje en halvtime-times tid vi synger/leser/triller ball ol. i løpet av dagen. I det siste har vi vært mye ute i sandkassen, og det elsker han og! Men jeg bare lurer på om det er så mye mer å gjøre sammen, hva hadde han gjort om han hadde vært i barnehagen?
kosemosetildugåristykker Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 Vi er nesten ikke hjemme ila dagen,vi går tur,drar til byen,prøver å finne på masse,ellers blir dagen så lang for meg:-)
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 Men blir ungen stimulert godt nok når han sitter mye i vogn da? Ikke negativt ment, for når gutten min var mindre tok jeg han med meg overalt, men så kom tiden da han nektet å sitte lenge i vogn... og etter den tiden har han lært seg å bevege seg og snakke osv kjappere enn da han ble med overalt og bare opplevde ting. HI
kosemosetildugåristykker Skrevet 16. april 2007 #4 Skrevet 16. april 2007 Jeg tar det ikke negativt i det hele tatt:-) Alle barn og foreldre er forskjellige.Ja,hun sitter ikke i vogna hele tida,hun går selv en god del av tida.Så går vi på stranda og hun vandrer rundt og studerer ting.Hun sitter stort sett bare i vogna til vi kommer dit vi skal,så går hun selv.Det jeg mente er at vi er mye ute generelt,om hun sitter i vogna eller går selv eller sitter i hagen og spiser grus.Jeg får litt fnatt av å være inne hele dagen og hun blir MYE mer survete av å være inne.Men nå har hun aldri vært sånn som din sønn at hun synes det er ok å leke alene lenge. Så jeg må innrømme at jeg gjerne tar turen ut for å slippe så mye surving:-) Hun er ett år og går fint av seg selv,så jeg tror ikke hun henger noe etter fordi om vi går en del tur....
winneboo Skrevet 16. april 2007 #5 Skrevet 16. april 2007 Har dere åpen barnehage i nærheten da? Her jeg bor er det tre dager i uka.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 Jeg satte frem spørsmålet litt feil egentlig. Vi går i åpen barnehage osv og er en tur ute enten i sandkassen eller går en liten tur hver dag utenom det, men det jeg tenkte på var at jeg når jeg først er inne så blir det mest at han leker for seg selv mens jeg gjør husarbeid ol. Så det har slått meg i det siste at kanskje det er mer jeg kan gjøre for å stimulere han, til å snakke, lære ting osv... Så spørsmålet er: Hva gjør man i barnehagen som kanskje er bedre i forhold til å ha ungen hjemme? Hva mer gjør de/lærer de ungene som en husmor gjerne overser siden hun har mange små ærend? HI
alvefrøken Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 Jeg har ei på 14 mnd og dagmammajente også 14 mnd tre dager i uka. Jeg sitter ofte sammen med jentene, leser bøker, spiller musikk, synger, danser, og pusker litt alene gjør de. Snart er jentene store nok til å få til å tegne litt også tenker jeg. Vi drar ut hver dag, hvis været ikke er altfor fælt. Da er det lekeplassen vi drar til. Vi er i åpen barnehage to dager i uken. Noen ettermiddager drar vi til butikken, og snuppa for hjelpe til å putte i vogna hvis vi har litahandlevogn. Synes ikke dagene er kjedelige, men føler det er godt at jentene ikke trenger å bli stresset! Små barn trenger rolige dager synes jeg. Stresset kommer tidsnok til dem
alvefrøken Skrevet 16. april 2007 #8 Skrevet 16. april 2007 ah.....tror ikke du trenger å føle at barnehage er så mye bedre! Så lenge barnet ditt får være litt sammen med andre barn. Tenk så heldig barnet ditt er som får være sammen med deg så mye! Du har god til det, og muligheten til å gi det mye mere voksenkontakt enn det som blir tid til i barnehage. Snakk til barnet ditt, pek og si hva ting heter og fortell om ting. La barnet hjelpe til også. Det liker de Snuppa mi som bare er 14 mnd, henter ting i kjøleskapet til meg, putter reineklær fra vaskemaskinen i ei balje.. Litt hjelp av og til selvsagt Ellers er det jo fint å finne på noe hobbyting sammen etterhvert JA TIL HUSMOREN
Anonym bruker Skrevet 16. april 2007 #9 Skrevet 16. april 2007 Hehe, ja det blir litt "hjelp" med klesvasken, eller han plukker det ut når jeg hiver det inn i maskinen :-D Nei, kanskje jeg bekymrer meg unødvendig, han leker og koser seg, og får mange kommentarer på hvor blid han er... Men han har vært så treg utviklingsmessig, han er 14mnd og har nettopp begynt å krabbe og sette seg opp selv, og kan ikke mer enn noen få ord som dakdak, bæ, se og der. Og han er liten i forhold til andre unger på samme alder, ser ut som han er noen mnd mindre enn han er, så andre mammaer har blitt overrasket når han faktisk er eldre enn det de trodde han var. HI
kosemosetildugåristykker Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Glemte å legge til at jeg har noen venninner som er en del hjemme med jevngamle barn,så vi besøker andre barn noen ganger i uken:-)
Dekita*2 prinsesser* Skrevet 19. april 2007 #11 Skrevet 19. april 2007 så fint å lese det dere skriver... for jeg nemlig er mye i tvil om hva jeg skal gjøre..har fått barnehageplass 60%..men har ikke jobb..holder på å skal bli ringevikar nå,så det er muligheter for jobb de dagene det passer for meg..blir snuppa hjemme,så kan jeg jobbe 2-4 dager i snitt i uka fremover..med hjelp av sambo og svigermor som har skiftarbeid... det er mye å finne på hjemme,men så lenge barne leker seg,og ikke virker stressa så ikke tenkt så mye på hvordan du skal aktivisere dem.. se i bøker,lær dem hva forskjellige ting heter,syng,ta frem feks en kaserolle med kjøkkenredskaper for å få noe anna å leke med..la de hjelpe til der det går ann,å besøk åpen barnehage om det finnes der hvor du er.. ta de med ut i skog og natur,se på trær,kongler er fine leker.. dra ned til sjøen,til et vann. kansje besøke e gård å se på dyr. ungene har ikke vondt av å gå hjemme. der får de iallfall da nok voksenkontakt.. jeg var hjemme med min mamma til jeg var 4 år.å jeg synes ikke jeg har tatt noen skade av d.. nå føler jeg meg mere sikker på hva jeg skal gjøre..jeg tror at jeg velger å ha snuppa hjemme sammen med meg,besøke åpen barnehage som er to dager i uka,å jobbe når jeg kan.. det er nå de er små,disse årene kommer aldri tilbake igjen. å da er det bedre vi angrer på at de var hjemme et år ekstra enn at vi angrer på at vi tok dem i barnehagen..tror nå jeg da:) ønsker iallfall alle lykke til med valg osv.. å for oss som er så heldige å kan gå hjemme med de,så bør vi vell være glad for det. tenk de som ikke har noe valg,og må sende barnet sitt i barnehagen for å så jobbe så mye de kan for å få hverdagen til å fungere.
Sassy. Skrevet 19. april 2007 #12 Skrevet 19. april 2007 Jobber jeg da,men jobber kun kveld og helg,så jeg er hjemme med snuppa alene hver formiddag. Hver mandag er vi sammen med andre babyer/barn på et mamma-treff (arrangert av Helsestasjon for mammaer som er tilflyttet og ikke kjenner så mange der de bor). Vi går en del tur,sykler tur. Baker (vesla er smaker :-D). Vi leser,leker på gulvet,ser på tegnefilm sammen,"snakker". Jeg bor på en liten plass,så det er verken butikker eller kafeer i nærheten,og er avhengig av bil (noe sambo bruker hver dag på jobb),så av og til når vi da har bil tilgjengelig,går vi på besøk til familie/venner,kafe,handlesenter. Ellers bærer jeg henne i sånn mei-tai bæreting,så hun er med meg overalt (hun elsker å bli bært :-D),dette er noe jeg er begynt med nå den siste måneden. Ellers er hun med trillepike 2-3 ganger i uka,da er de sammen med andre trillepiker/barn ofte. Hun har også 2 eldre søsken som er flinke å leke med henne om ettermiddagen når de er kommet hjem fra barnehage og skole
3barn+en spire. Skrevet 19. april 2007 #13 Skrevet 19. april 2007 Her er mine barn ute med meg fra kl er 9-12 vær dag og da mener jeg vær dag...da får de rast fra seg og blir trøtt i vogna på vei hjem så sover de i 1-2 timer når vi kommer hjem spise vi varm lunsj, leker, maler,perle danser synger og koser oss masse vær dag og de er 2år og 3 år så er jeg dagmamma for en som er 16mnd.Så er det middagstid kl 16. etter det leker vi til badetid kl 17.30 etter det er det barnetv. så kveldsmat og i seng.Sånn er vår hverdag.
BettyBoob Skrevet 19. april 2007 #14 Skrevet 19. april 2007 gutten min på 13 mnd er veldig flink til å underholde seg selv (noe jeg er glad for) Gir jeg ham en tresleiv og en tom flaske så kan han holde på lenge Han skal begynne i bhg til høsten, så frem til det koser vi oss masse hjemme. Er i sandkassa noen dager i uka, besøker besteforeldrene, triller med andre småttiser osv. Men når vi først er hjemme, er det ikke veldig mye jeg leker ned ham, Men noe blir det jo selvsagt!!!
Ella i farta Skrevet 20. april 2007 #15 Skrevet 20. april 2007 Det varierer veldig ca en gang annenhver uke er vi i byen og gjør ærend...da er vi innom biblioteket for at det skal være gøy for han også. Vi er i åpen bhg to ganger i uka. Og så er vi ute en del hvis det er fint vær..hvis det blåser og regner blir vi inne. Blir ikke så mye husarbeid egentlig...vi leker og synger , men sønnen min er veldig flink til å drive for seg selv...så det er noe jeg vil vedlikeholde. Sitter mye inne på rommet hans og driver med ting så han har selskap:)
Twig Skrevet 20. april 2007 #16 Skrevet 20. april 2007 Vi står opp, spiser, leker en time eller 2, før vi går ut enten på trilletur eller ut og leker i 2 timer.. så sover ho 2-3 timer
alvefrøken Skrevet 20. april 2007 #17 Skrevet 20. april 2007 Så fint da Så enig så enig.. Vi må ta vare på disse årene med våre søte små
Gjest Skrevet 20. april 2007 #18 Skrevet 20. april 2007 Jeg har gutten min hjemme tre dager i uka. Vi leker masse på formiddagen, går tur (lillegutt går selv) for å se på gravemaskiner. Han sover i to timer, deretter kommer storesøsknene hjem og det er tut og kjør hele dagen Forslag til aktiviteter Åpen barnehage Fast tur hver dag Synge litt og lese i bok før hvil Husk at du ikke får denne tiden igjen. Husarbeid tar jeg når han sover eller på kveldstid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå