Gå til innhold

sovne av seg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en jente som er 3 måneder idag. Problemet vårt er at hun ikke legger seg før vi legger oss. Hun må sovne ved puppen i sengen vår før vi kan legge henne over i sin egen seng. Nå ønsker jeg å få noen rutiner og helst at hun sovner av seg selv tidligere på kvelden. Er det noen som har tips på hvordan få dette til? Er det for tidlig med Ferber(?) metoden nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

er ikke dette litt tidlig? 3 måneder er jo ikke så stort. skjønner at det er litt slitsomt med å amme for at hun skal sovne om kvelden.

vi fikk ikke vår sønn til å sovne av seg selv om kvelden før han var 7/8 måneder. da lot vi han skrike, og gikk inn til han med jevne mellom og trøstet han og la han ned igjen.

Skrevet

Jeg og trodde at det var tidlig. Men alle ande skriver jo at barna deres mellom 3 og 4 måneder sovner i syv-åtte tiden om kvelden. Betyr det at dere ammer dem til dem sovner? Ammer dere på soverommet?

Skrevet

jeg la meg sammen med sønnen min helt til han var 5 mnd.... sov i samme seng, og om jeg prøvde å gå etter å ha gitt han kveldspuppen våkna han etter max en halvtime å begynte å skrike hvis jeg ikke var der. om jeg la meg til å sove sammen med han sov han frem til nste gang han skulle ha mat. spiste veldig ofte på natta, så var uansett veldig praktisk å ha ham ved siden av meg. prøvde flere ganger å legge han i egen seng uten hell.... først når han var 5 mnd var han klar for å sove i egen seng, og da gikk det å greit å legge ham alene og få ham til å sovn av seg selv. du merker deg nok på henne når hun er klar for det, synes det er litt for tidlig å begynne med noe avvenningsopplegg når hun bare er 3 mnd....

Skrevet

Heisann!!

Eg begynte nesten med ein gang eg kom heim fra føden med rutine..

No er han 2 mnder og 15 dager og eg legger han klokken åtte om kvelden og han sover til 7-8 neste morgen. Og han legger seg fint om kvelden.

Gir han mat nede i stuen og legger han i sengen sin sier god natt og det er det.=)

Skrevet

Vi hadde det som dere i begynnelsen. Da gutten vår nærmet seg 2 mnd. var jeg drittlei av å amme han i søvn, og ha han hos meg hele natten. Vi prøvde oss da på litt rutiner. Startet sent, ca i ti-tiden: Først mat, så bad deretter legges i sin egen seng. Vi satt hos han hele tiden til han sovnet, sang litt, strøk han på hodet, og tok han opp og trøstet han dersom han gråt veldig. De første gangene satt vi i over en time før han sovnet. Vi har startet kvelds-stellet tidligere og tidligere, og nå legges han kl åtte, og har som regel sovnet innen halv-ni. De siste dagene har vi ikke sittet inne hos han, men gått inn til han om han har grått. Vi skal jobbe videre med dette, til han til slutt legges kl syv. Vi er kjempeglade for at dette har fungert bra for oss!

Lykke til uansett hvordan dere går frem!

Skrevet

Jeg sleit med det samme selv. Han måtte puppes i søvn, men like etter jeg hadde gått fra han i min seng, eller lagt han over i egen, våknet han.

Jeg begynte å vugge han i vogna. For å få han unna puppen. Til å begynne med vugga jeg mye og lenge. Etter et par uker la jeg han rett ned og han sovna selv. Nå har han sovnet i egen seng i en uke:)

Hadde ikke tenkt å bruke vogna, pga det kunne bli en ny uvane. Men det funka veldig fint for oss:) Nå er han 4,5 mnd, og jeg er veldig glad for at han sovner selv.

Skrevet

hei, gutten min er 8 uker. han sover fra 7-7.30 de siste 2 ukene av seg selv. det tar alt fra 2 minutter til 1time. inn og ut soveromet for å putte smukken inn. det er ikke for tidlig å begynne med rutiner.

prøv å amme i stua og legg henne etter at hun har spist. vi la ham aldri skrike alleine. sitter ved siden til han roler seg og ut igjen. vi har begynnt kl.10 og på en uke var det 7. han er overtrøtt hvis vi ikke legger ham så tidlig. sover til 6. 1 til 2 ganger mat.

vi fikk en musikk boks fra fisher price og den står på. han får musikk og bilder på veggen så han har noe å titte på. koster ck. 300kr og kommer med bitering som bonus. absolut å anbefalle. fungerer kl 3 etter matten også!!!

vi er kanskje heldig, men hvorfor vil noen gå og legge seg hvis de vet at de behøver ikke? jeg vil være hos mamma hvis hun vil la meg.

har glemt å si at de første fire ukene var h...... han har kiss. det var mye skriking og lite soving.

har glemt å si at når vi legger ham, da er det ikke lov å ta ham fra soverommet. ok til senga hvis han gråter mye men bare til han stopper og ut. ok på bade og skifte hvis trengs :)

men det er din baby og bare du vet hva er beste. fungerer hos meg

men det er sikkert mange som sier at dette er feil.

lykke til. beklager for skrivefeil-er ikke norsk

Skrevet

Snuppa mi likte også å sovne på puppen, men da hun var ca 10-12 uker begynte vi å venne henne til å bli lagt våken i sengen sin. Hun syntes ikke det var noe stas og gråt nok en del i begynnelsen, da var vi mye ut og inn hos henne uten å ta henne opp. Jeg husker ikke helt når hun begynte å godta det, men jeg tror hun var rundt 4 mnd.

Hun kan fortsatt sutre litt når hun blir lagt, men vi sier bare natta og går ut, da gir hun seg iløpet av et minutt eller så. Hun vet at hun skal sove og at vi ikke tar henne opp. Jeg hører forskjell på gråten hennes, om det er sutrete jeg-er-trøtt gråt så går jeg ikke inn til henne, da vet jeg at hun er på vei til å sovne og bare vil bli forstyrret av meg. Men om det er mer "hysterisk" gråt så går jeg inn og koser med henne, da vil hun ikke klare å roe seg ned selv. Etter litt kos så sovner hun selv, tror hun innimellom trenger litt ekstra bekreftelse på at vi er her. ;o) Hun er 8 1/2 mnd nå.

Skrevet

Gratulerer.Min jente er også 3 mnd i dag,tiden flyr.... Hadde samme problemet,måtte ha pupp til hun sovnet. Men no sovner hun som regel av seg selv. Men sovner tidligst 21.30,hun sovner som regel når vi ligger oss i 23 tiden.Ganske slitsomt,gleder meg til hun legger seg i 20 tiden. Har prøvd mye,bade før legge tid,være våken i minst 2 timer,leke masse mat,stå opp tidlig om morningen men nei. Legger vi henne for natten før kl 23 er hun garantert oppe å våken etter ca 20 min. Et lite tips somhjalp oss var å lage en liten kose grop i sengen.Da blir ikke sengen så stor,men litt mer trygg. Vi har en pute el et teppe på ver side av kroppen.Etter dette har min jente sovnet mye fortere. Men trenger også litt tips til å få ligge henne tidliggere. Lykke til med leggingen og "bursdagen".......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...