Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt Hemofer jerntabletter en stund nå, men likevel har blodprosenten gått ned. Må begynne på Ferro retard som er mye sterkere, men fikk noe tarmregulerende som heter Lactulose for å slippe forstoppelse. Noen som har erfaringer med disse jerntablettene og Lactulosen? Hvordan blir dere i magen, og hjelper det fort på blodprosenten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg blir iallefall steinhard i magen av ferro retard.. derfor bruker jeg ikke de.

jeg hadde anemi da jeg var yngre (sterk jernmangel, eller sykelig, om du vil) og fikk da en solbærmikstur som jeg kunne drikke. måtte drikke en hel del av den hver dag, men den fungerer utrolig effektivt ettersom den også er tilsatt c-vitamin osv... du får den på apoteket. like sterkt som ferro-retard, og bedre for magen, minns jeg..

lactulose vet jeg desverre lite om. men stort inntak av feks druer og biola ved siden av kan også hjelpe. men regner med at det funker greit om legen har sagt at du skal ta det! hehe

du får jo bare prøve ut.

Men; drikker du mye melk? For melk hindrer at kroppen din tar opp jern! Så dersom du drikker mye melk, kan det også (ikke alene) være årsak til at blodprosenten din har gått ned til tross for at duhar brukt hemofer!

Skrevet

Tusen takk for svar!!!! Og jeg som drikker kjempemye melk for tiden!!!!!!!! Var ikke klar over konsekvensene. Takk skal du ha.

Skrevet

er trist det der, at mange ikke vet det. fikk selv et sjokk jeg, at "åja, kan det være derfor?!??" da jeg er fullstendig melkoman!

hehe

Dersom du er redd for å få for lite kalk, kan det være lurt å ta kalktabletter ved siden av, og så heller begrense melken, da kalsiumen spiser opp jernet, på en måte.. ta heller et ekstra glass appelsinjuice, sammen med jerntablettene. (jerntablettene må for all del IKKE svelges med melk.. hehe. )

god bedring da, håper du får opp jernverdiene snart! det merkes på formen når du mangler jern, ikke sant?

Skrevet

Syns det er rart at ikke jordmor nevnte det. Skal kutte mye på melken fremover. Javisst merker jeg at blodprosenten gikk ned. Ble svimmel og kjempetrøtt. Appelsin jus vet jeg skal hjelpe kroppen å ta opp jernet. Håper bare magen ikke blir helt gal.

Tusen takk for hjelpen - dette var en tankevekker.

Skrevet

Kan noen av dere fortelle meg hva blodprosenten egentlig skal ligge på?? Og er det dette som er HB på helsekortet? Har gått fra 12,5 til 12,8 - aner ikke om det er normalt..... tar ikke noe ekstra jern, kanskje jeg burde?

Skrevet

Jeg hadde 12, 4 da jeg ble gravid. Veldig bra, ettersom normalen er 11. Du trenger absolutt ikke jerntilskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...