Gå til innhold

Når søker dere til NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs. og lurer på hvor tidlig man bør søke til NAV. Er behandlingstiden lang, er det noen frister etc? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på...

Skrevet

har hårt at man kan søke fra uke 26, men svarene tar ikke så lang tid!

Skrevet

Er det vanlig å gå på NAV på et møte eller bruker man bare info man finner på nett? Jobber som vikar og er snart ferdig i oppdrag, derfor litt forskjellige ting jeg trenger svar på ang arbeidsledig / sykemeldt og div :-)

Skrevet

er i samme båt og tenker jeg å gå dit snarest. det kan du ta kontakt med nærmere nav , og få alle info der.det spiller ingen roll hvor mange uker er du på vei om du bare lurer på ting, men som regel er det fra uke 26 å søke.sitiuasjonene varierer fra en til en.

Skrevet

er det fødselspenger dette er snakk om?

Skrevet

Det står at engangsstønad blir utbetalt fom uke 26. Alt er veldig godt forklart på nettsidene dems, www.nav.no.

Skrevet

Man kan søke om permisjon av NAV etter fødselen også.

Endelig svar fra dem får du ikke før barnet er født uansett. Du vet jo kun termin og ikke når babyen faktisk kommer.

På NAV her jeg bor sier de at man bør søke 1-2 mnd før termin.

Arbeidsgiver skal ha beskjed 3mnd og 3 uker før termin, mange krever også å få dette skriftlig.

Skrevet

Arbeidsgiver skal IKKE ha beskjed 3mnd. og 3 uker før termin. De har ikke krav på noe som helst i sammenhengen med svangerskap og permisjon. De eneste de skal forholde seg til er at "de skal vite det inne rimelig tid", så da blir det opp til den enkelt å definere det hva det er vil være.

De 12 ukene før permisjonen som du referer til gjelder ikke under svangerskapspermisjonen, men all annen form for permisjon som løper ut over 1 år.

Jeg har snakket med både NAV og Arbeidstilsynet om akkurat dette da jeg leste "loven" slik du gjør nå og tolket den feil, så dette vet jeg ikke er riktig.