Gå til innhold

Når søker dere til NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs. og lurer på hvor tidlig man bør søke til NAV. Er behandlingstiden lang, er det noen frister etc? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på...

Skrevet

har hårt at man kan søke fra uke 26, men svarene tar ikke så lang tid!

Skrevet

Er det vanlig å gå på NAV på et møte eller bruker man bare info man finner på nett? Jobber som vikar og er snart ferdig i oppdrag, derfor litt forskjellige ting jeg trenger svar på ang arbeidsledig / sykemeldt og div :-)

Skrevet

er i samme båt og tenker jeg å gå dit snarest. det kan du ta kontakt med nærmere nav , og få alle info der.det spiller ingen roll hvor mange uker er du på vei om du bare lurer på ting, men som regel er det fra uke 26 å søke.sitiuasjonene varierer fra en til en.

Skrevet

er det fødselspenger dette er snakk om?

Skrevet

Det står at engangsstønad blir utbetalt fom uke 26. Alt er veldig godt forklart på nettsidene dems, www.nav.no.

Skrevet

Man kan søke om permisjon av NAV etter fødselen også.

Endelig svar fra dem får du ikke før barnet er født uansett. Du vet jo kun termin og ikke når babyen faktisk kommer.

På NAV her jeg bor sier de at man bør søke 1-2 mnd før termin.

Arbeidsgiver skal ha beskjed 3mnd og 3 uker før termin, mange krever også å få dette skriftlig.

Skrevet

Arbeidsgiver skal IKKE ha beskjed 3mnd. og 3 uker før termin. De har ikke krav på noe som helst i sammenhengen med svangerskap og permisjon. De eneste de skal forholde seg til er at "de skal vite det inne rimelig tid", så da blir det opp til den enkelt å definere det hva det er vil være.

De 12 ukene før permisjonen som du referer til gjelder ikke under svangerskapspermisjonen, men all annen form for permisjon som løper ut over 1 år.

Jeg har snakket med både NAV og Arbeidstilsynet om akkurat dette da jeg leste "loven" slik du gjør nå og tolket den feil, så dette vet jeg ikke er riktig.

Synes bare det er viktig å poengtere dette så ikke noen føler seg presset til å si noe på jobben når de ikke behøver det. Det får være opp til den enkelte.

Skrevet

Senest 1 mnd før du går ut i permisjon tror jeg.

Skrevet

Jeg har snakket med NAV rett før helgen og fikk beskjed om at arbeidsgiver SKAL ha beskjed 3 mnd og 3 uker før termin.

Og ønsker de det skriftelig skal de ha dette innen da.

Jeg sitter her å er rimelig stresset over dette nå.. Har 2 dager på å bestemme meg på om jeg skal ta 80 eller 100..

Skrevet

Ja, men da sier NAV feil til deg er jeg redd.

Og tror du meg - det er ikke første gangen. Jeg har 5 prøverørsforsøk bak meg har har i den forbindelse hatt mye kontakt med NAV dessverre og der får jeg 10 forskjellige svar om jeg snakker med 10 personer.

De kunne ikke svare meg 100% sikkert på dette med permisjon og jobb da jeg la frem loven for de og spørte om dette var gjeldende for alle former for permisjon. Da ba de meg til slutt ringe Arbeidstilsynet for å få garantert riktig svar.

Du har tid nok, ikke vær redd. Ring AT imorgen. Når har du termin da? jeg har 15.aug - altså om snart under 4mnd. til og jeg får ikke noe pes fra jobben mtp 80% eller 100%.

Skrevet

Frustrasjon over NAV tror jeg mange har...

Jeg føler vel egentlig at ingen noen gang kan svare meg på hva jeg faktisk lurer på..

Og så slår de sammen alle trygdeenhetene fordi det skal bli lettere..

Men den ene på trygdekontoret vet ikke hva den andre gjør. Så hva skal da være poenget å slå sammen med arb.kontor og alt det da..

Jaja.. Håper du har rett... Arb.giver har uansett fått muntlig beskjed så en permisjonsøknad kommer vel ikke overraskende på dem..

Må ha svar på flere spørsmål før jeg kan bestemme meg egentlig.

Skrevet

Dette er egentlig om noe annet, men når går man ut i permisjon? Har hørt 3 uker før termin. Stemmer dette?

Skrevet

Ja, tre uker før termin er riktig.

Skrevet

Arbeidsgiver SKAL ha beskjed om du skal ut i permisjon ja. Helst så tidlig som mulig da det skal være mulig å skaffe vikar for deg. Det er din plikt som arbeidstaker å gi beskjed om dette så dette kan gå i orden før du tar permisjon. Som regel har alle arbeidsgivere rutiner på hvordan de skal håndtere permisjonssøknader.

Dessuten er det en del arbeidsgivere som skal betale ut lønn under permisjonen, og da er det jo en stor fordel å vite om de skal betale 80% eller 100%, ellers blir det kluss med refusjonen fra NAV.

Skrevet

Vi må fylle inn skjema for permisjon. Det er arbeidsgiver som utbetaler foreldrepenger, og så får arbeidsgiver det igjen fra NAV.

Skrevet

Jeg var litt tidlig ute med å sende melding til NAV og da fikk jeg brev tilbake om at man måtte ha dokumentasjon på termin som var befrektet av jordmor eller lege etter 26. uke..Så ingen vits i å søke før det med andre ord.

(Men jeg synes det er litt rart, eneste "dokumentasjonen" på terminen er vel på UL'en i uke 18?)

Skrevet

Senest 3 uker før termin, men kan også velge å gå ut i perm opp til 3 mnd før perm (12 uker), men da blir permisjonen tilsvarende kortere etter fødselen - men tar du ikke ut perm min tre uker før termin mister du disse ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...