Gå til innhold

Noen som har vært student mens de har hatt barn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

mangler ett år så kan jeg liksom ha "blitt " noe;=)

hva får man av støtte når man studerer? er ikke alene har samboer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er student med barn. Får lån og stipend som normalt. Hvis samboeren din tjener lite har du krav på forsørgerstipend. Gå inn på www.lanekassen.no og les mer der, det er det enkleste.

Skrevet

Hei

Var student med førstemann. Fikk ham i januar 2001. Var da hjemme et år med fødselstipend. Fås fra lånekassen og utgjør det man ville fått i lån og stipend, pluss noe i tillegg. Etter et år jobbet jeg i et halvt år og tok sisteåret mitt fra høsten av igjen, da han var halvannet. Da gikk han i barnehage. Studerte fra halv ni til tre og var mamma resten av tiden. Fungerte utmerket. Men man må være litt strukturert. Jeg hadde også samboer som var student. Faktisk enklere å være student med barn enn 100% jobb med barn.

Lykke til

Skrevet

Var student da jeg fikk nr2. Min mann tok permisjon. Jeg fikk engangstønaden +Fødselsstipend fra lånekassen + noen noen tusenlapper for øvrige barna. husker jeg riktig fikk jeg lån i tilleg (som store deler av beløpet ble omgjort til stipend etter bestått eksamen) Du kan jo sjekke på statenslånekasse.no Du får sikkert nøyaktigere tall derfra:)

Skrevet

Som student og mor får du vanlig stipend og lån, noe som utgjør 6000,- i mnd, pluss to utbetalinger i året på 16.000. Det blir 80.000 i lån på et år. Ca 40% av dette blir omgjort til stipend når du står på eksamen, så lenge du er fulltids student. Det er også mulig å få ekstra støtte, såkalte foreldrepenger fra lånekassen, men det avhenger av samboeren din sin inntekt. Det er også gode barnehageordninger hvis du studerer i oslo, de andre byene vet jeg ikke hvordan det er.

For å ha opparbeidet rett til fødselsstipend, må du være fulltids student i minst 6 mnd, men det virker jo ikke på innlegget ditt som om det er det du lurer på.

Skrevet

Det stemmer ikke helt det du skriver tina. En trenger ikke være fulltidsstudent for å få fødselsstipend. Dette er utklipp fra lånekassen sin side:

Vilkårene for å få fødselsstipend er:

-at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

-at du bor sammen med barnet

-at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

* Er du i deltidsutdanning, vil du få stipend i forhold til studiebelastningen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...