Gå til innhold

Noen som har erfaring med rosacea?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i uken som var fordi jeg har fått et slags utslett på brystet og øverste del av ryggen. Legen mener at dette er rosacea, men jo mer jeg leser om denne sykdommen, jo mer skeptisk blir jeg.

Jeg har absolutt ingen tegn på rosacea i ansiktet, og utslettet på brystet ser ut som kviser og en slags "nupper". Dessuten er rosacea arvelig, og jeg har ingen i min familie som har det. Sånn som jeg har forstått det så er hovedsaken med rosacea at man får forstørrede blodårer i ansiktet og blir rød i kinn og på nesen.

Eller finnes det en spesiell utgave av denne sykdommen som gravide kan få som bare ser ut som kviser på bryst/rygg?

Synes det er rart at legen min kan si at jeg har en slik sykdom etter såvidt å ha kastet et lite blikk på meg, ikke spurte hun om hvordan utslettet artet seg heller, hun bare "bestemte" seg for at det er det jeg har.

Det er jo en ganske alvorlig diagnose å få, siden den er kronisk, og det står at det bare blir verre med årene, så jeg er ganske frustrert nå.

Burde jeg ikke vært sendt til en hudlege?

Er det forresten noen som har erfaring med medisinen Finacea som var den jeg fikk utskrevet av legen?

Håper det er noen som har erfaring med dette, og forhåpentligvis kan berolige meg litt.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fikk også konstatert Rosacea hos legen. Men da var jeg hos hudlegen... Jeg hadde plutselig fått masse utslett i ansiktet, og dette varte ved uten at det ble noe bedre. Prøvde kortisonkremer og andre ting, men ingenting hjalp. Da jeg var hos hudlegen så han på meg i 1 min. og sa jeg hadde rosacea. Han sa det var kronisk, ingenting å gjøre noe med og han skrev ut resept på antibiotika til meg!

Jeg dro hjem søkte på nettet og slik som jeg så det så hadde jeg ingen tegn til rosacea.... jeg brukte heller ikke antibiotikaen. Men jeg fant noe som heter tea trea olje som jeg kjøpte på helsekosten. Dette brukte jeg i noen uker og WIPS!!! da ble det borte!!!!!!:-) Jeg hadde slitt med dette utslettet i ca 4 år og nå har jeg ikke hatt tegn til utlsett på 2 1/2 år. Jeg bruker heller ikke tea trea olje lenger.

En ting er ihvertfall sikkert: jeg har ofte liten tro på leger som er så bastante som han var. Prøv å søk litt på nettet, men gi ikke opp! Det kommer helt sikkert til å ordne seg, og jeg synes heller ikke det høres ut som om du har rosacea...

Lykke til!

Skrevet

Takk skal du ha.

Godt å høre at det er flere som har lignende opplevelse som meg :) Rart at legene kan være så bastante noen ganger, når det ikke er noe "typisk" sykdomsbilde for den sykdommen de mener det er.

Jeg skal gå på en helsekostbutikk og høre om de har noe som kan hjelpe. :)

Skrevet

Jeg fikk konstatert rosacea i ansiktet. Synes det stemmer ganske godt på meg - og det var en lettelse å få konstatert, egentlig.. Endelig noe ordentlig krem som virka!

Før dette hadde jeg fått noe kortison - og det hadde bare gjort det verre, rett og slett. (Noe som er typisk rosascea). Jeg smurte med kremen sånn nå og da (har aldri vært så flink til å huske slike ting).. Og etterhvert forsvant det, og jeg har ikke sett det igjen på to år. Det passer meg ypperlig!

Har aldri hørt om det ryggen før da.. Men det er kanskje mulig? I alle fall - få en annen leges mening! For jeg var først hos min vanlige lege, han fant ikke ut hva det var - sendte meg til hudlege - hun trodde det var noe som kunne behandles med kortison - det ble bare verre - dro til en gammel annen lege og fikk han til å se på det - han så på det i et minutt, fastslo hva det var, gav meg en resept på krem - og så forsvant det stille og rolig :)

Tro meg - å ha røde prikker rundt nese og øyne.. det ble belastende etterhvert! Og særlig irriterende når jeg hadde vært til spesialist og alt mulig i mellomtiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...