Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #1 Skrevet 15. april 2007 er i uke 36 og må vel begynne å tenke på fødestilling eller? jeg er førstegangsfødende og aner ikke hva som er best. Har dere bestemt dere for hvordan og er det noen som kan komme med anbefalinger?
Louise-and3girls Skrevet 15. april 2007 #2 Skrevet 15. april 2007 Halvveis sittende/liggende, ( gjorde det i de 2 forrige svangerskapene) og det fungerte veldig fint for meg. Eller vannfødsel kunne jeg tenke meg. (Skal føde på avdeling uten smertelindring)
VinterSol+2 Skrevet 15. april 2007 #3 Skrevet 15. april 2007 jeg er også førstegangs, og tror det er vanskelig å vite på forhånd.. "følg instinktene dine du" sa jordmor til meg.. at det er viktigere å komme med et åpent sinn.. men jeg merker med meg selv at jeg tenker at den tradisjonelle "ligge og sprike"-stillingen taler meg litt i mot.. tenkte at jeg jo kunne prøve stående, men da er det stor fare for revning, samt at det kan være veldig slitsomt i lengden. Nå har jeg lest litt om å sitte på huk/lene seg frem over ryggen på fødesengen, og tenker at det virker som en god stilling.. eller prøve litt i vann.. men tror jeg skal ta det som det kommer.. og be jordmor guide meg igjennom... se hva som føles best der og da. kanskje er det rett og slett fødeseng som virker naturlig da. (mannen min mener det virker best da,, sånn at han kan sitte bak meg og holde rundt meg, feks..)
Diva Muffin Skrevet 15. april 2007 #4 Skrevet 15. april 2007 På rygg frister mest, siden babyen er estimert til å bli stor. Er litt opptatt av at jordmor skal ha så god kontroll på revning som overhodet mulig..
Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 15. april 2007 #5 Skrevet 15. april 2007 Jepp! Fødte i 4-fot stilling sist og fikk god hjelp av tyngdekraften. Gjentar derfor suksessen denne gang :-)))
2småkrapyl Skrevet 15. april 2007 #6 Skrevet 15. april 2007 Jeg fødte på rygg i "vanlig" fødestilling sist. Tror det ble sånn pga Epidural bedøvelsen, det ene beinet var jo helt dovent.. Synes det funket helt fint, så det kan gjerne bli sånn igjen. Men hvis jeg ikke får epidural kan det jo hende at andre stillinger faktisk er bedre. Men synes det virker litt guffent å stå...at alt renner nedover beina på meg liksom...og plutselig kommet ungen plopp ut. Da bør jo jordmor være våken kan du si....
Økologisk_knekkebrød Skrevet 15. april 2007 #7 Skrevet 15. april 2007 Er førstegangs så jeg vet ikke hva jeg går til, men det frister ikke å ligge på rygg i "vanlig" fødestilling! Vil heller stå på kne, og lene meg mot noe, eller stå oppreist med en såkalt prekestol, sånn at tyngdekraften får hjelpe til. Har lest at det gjør mindre vondt å føde i oppreist stilling. Men jeg har ikke låst meg fast i noe ønske, tar tingene som det kommer, og gjør det som føles best der og da.
Gjest Skrevet 15. april 2007 #9 Skrevet 15. april 2007 Sist gang hadde jeg bestemt meg for en ting JEG SKULLE IKKE FØDE LIGGENDE PÅ RYGG ("vanlig" fødestilling) Men hva tror dere jeg endte opp med...joda, jeg fødte liggende på rygg. Men dette var fordi alt gikk så veldig raskt og jeg hadde ikke kommet lenger enn opp i senga og tatt "sjekken" etter ankomst på sykehuset, før pressriene startet og da orka jeg ikke å forandre noe stilling. Så det jeg tror er best er; orienter deg om muligheter og hva du kan tenke seg, men ikke lås deg fast i at sånn og sånn skal det være. Ta det litt som det kommer og se hva som funker der og da.
Gårdsspire Skrevet 15. april 2007 #10 Skrevet 15. april 2007 Jeg er litt usikker på dette, men jeg tror det må bli på ryggen/ vanlig. men skal prøve å gå med prekestol så lenge som mulig for å få litt hjelp av tyngdekraften. Men er i tvil når det gjelder bedøvelse... har gjennom hele svangerskapet vært inne på epidural, men når jeg var på svangerskapskurs på torsdag, skiftet jeg helt mening. Men er det noen som har født før her, som har prøvd akkupunktur? Hvordan var det?
nikita_og verdens2nydeligste Skrevet 15. april 2007 #11 Skrevet 15. april 2007 Sist så hadde jeg bestemt både hvordan jeg skulle føde og hva jeg skulle bruke som smertelindring, men når jeg kom så langt så ble fødselen helt annerledes. ikke fikk jeg føde på avd med alt. smertelindring fordi jeg gikk så mye over, og ikke fikk jeg bruke badekar fordi jeg hadde feber og baby'n hadde altfor rask puls. Epidural anbefalte jordmora fordi de måtte sette igang drypp pga dårlig framgang, så det ble fødesenga her med epidural selvom jeg hadde bestemt for jeg ikke skulle det denne gangen så tar jeg det som det kommer, liten vits i å planlegge syns jeg..
Gjest Skrevet 15. april 2007 #12 Skrevet 15. april 2007 Jeg har forsøkt to før. En hvor jeg først lå på siden med øverste benet støttet i en bøyle og så etterhvert halvsittende i sengen. Var ikke slik jeg hadde tenkt, men det bare ble sånn, fødselen gikk så fort og jordmor overstyrte meg hele veien. Andre gang hadde jeg lyst å bruke tyngdekraften mer og tenkte endel på fødekrakk, men endte opp med å stå på kne lent mot sengen. I begynnelsen med en sakkosekk under magen som støttet, det var en utrolig god fødestilling! Kan anbefales :-) Håper jeg får føde på en lignende måte denne gangen også, i hvertfall en hvor jeg får hjelp fra tyngdekraften på et vis.
*Angelface* Skrevet 17. april 2007 #13 Skrevet 17. april 2007 Jeg stod på begge fotene...Holdt armene rundt hodet til stemora mi....
Bergene Skrevet 17. april 2007 #14 Skrevet 17. april 2007 Nei det tar jeg som det kommer =). Men sånn prekestol virker jo grei da, for da kan tyngdekraften hjelpe til ;-), men er ikke alle som orker å stå da akkuratt. Så får se.
Bergene Skrevet 17. april 2007 #15 Skrevet 17. april 2007 Leste her at sannsynligheten for revning er større når man står, huff nei det vil jeg jo ikke
Søtnosmamma Skrevet 17. april 2007 #16 Skrevet 17. april 2007 Jeg har bare en plan: Å få ungen ut. Om jeg står på hodet eller beina er ikke så farlig. Siden jeg og er førstegangs har jeg ikke peiling på hva slags smerter som er i vente og hvilke stillinger som er best når man har vondt.
Tia med 2 ♀ Skrevet 17. april 2007 #17 Skrevet 17. april 2007 Jeg skal nok mest sannsynlig ha KS, men blir det til at jeg føder vanlig så har jeg overhode ikke tenkt på fødestillinger. tar det som det kommer. Men en ting vet jeg da skal jeg ha epidural..............
Gjest Skrevet 17. april 2007 #18 Skrevet 17. april 2007 Det med fødselen tar jeg som det kommer... Jeg tror ikke det går an å planlegge... Dette blir andre fødselen min, og første gang planla jeg alt i detalj, men ble det slik?? Nei.. Når pressriene begynte var det eneste jeg klarte å tenke på å få ungen ut, og jeg var veldig glad for at det var noen andre som "tok over" Det ble en vanlig ligge på rygg fødsel og det funket helt fint:) Så det var noen som spurte om akupunktur lenger oppe. Jeg hadde det forrige gang, og kommer til å spørre om det denne gangen også
Mara76 Skrevet 17. april 2007 #19 Skrevet 17. april 2007 Ikke lett å vite før man har prøvd tror jeg... fra overgangsfasen bærer ikke beina meg noe særlig (blir så skjelven)- så på rygg i en seng er helt topp.. Etter fødsel fungerer bena fint igjen:-)
varg veum Skrevet 17. april 2007 #20 Skrevet 17. april 2007 jeg satt på knærene på en madrass på gulvet med overkroppen i sengen.. synes det va helt genial fødestilling og satser på det denne gangen og.. men kommer vel til å føde i bilen på vei til sykehuset så... haha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå